Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tvivl om naturalistisk metodologi
Advertisements

Videnskabsteori for begyndere
Videnskabsteori for begyndere
Videnskabsteori & metode
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Peter Nedergaard: Positivisme
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Vidensformer - Introduktion til et vidensbegreb
Kategori Religion Naturfilosofi Filosofi Naturvidenskab
Videnskabsteori - for begyndere
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Undervisning i VM i uge 46:
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Filosofi – Almen Studieforberedelse
Etiske problemer i klinisk kontrollerede forsøg
Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF
Zellervidenskabsteori på but1 videnskabsteori Zellervidenskabsteori på but2 Videnskabsteori 1 filosofisk disciplin, som undersøger, hvorledes videnskabelige.
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Peter Nedergaard Konstruktivisme – m. s. h. p
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Hermeneutik og kritisk rationalisme
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Videnskabelig argumentation
Peter Nedergaard Undervisning i VUK: History and Case Studies Uge 43 1.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Indhold Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling
Naturalisme og positivisme
Peter Nedergaard: Komparative metoder - og konstruktivismens kritik af de naturalistiske antagelser 0) Siden sidst – og lidt om anden øvelsesopgave Generelt.
Peter Nedergaard Case Studies i naturalistisk og konstruktivistisk lys
Naturalisme og positivisme
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Modernitetens fødsel
John Locke Han blev født , engelsk filosof og læge, uddannet og senere ansat ved universitetet i Oxford, indtil han af politiske årsager.
Kuhns videnskabsudvikling
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Jörg Zellervidenskabsteori videnskilder  erfaring: sanselig kontakt med omverden eller kropsinterne processererfaring  tænkning: ”fra og med Kant.
Engelsk matematiker, fysiker og astronom
Hvad er videnskab? Indspark i kursusrækken 2016 Kommunistisk Parti v/ Klaus Fink.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Lederskab. Hold 3. Betegnelse: Hvis man fjerner alt det, som man troede at vide, men som man endeligt ikke ved, Så er der en kerne af ”Hårde fakta” tilbage.
Kosmologiens Historie. Begreberne Kosmologi – er læren om universet og dets udvikling Astronomi – er læren om himmellegemerne (primært Solsystemet) Astrologi.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Philosophy of Naturalist Science Uge 38
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Kritisk teori v/ Peter Nedergaard
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Hermeneutik 1: Forståelse og forklaring
Naturalisme og positivisme
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Naturalisme og positivisme
Naturalisme og positivisme
Kritisk teori v/ Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Synopsen skal indeholde
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Præsentationens transcript:

Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1

Naturalismens fødsel - Den Naturvidenskabelige metodes gennembrud Galileo Galilei ( ) 1.Gennembrud via nyt instrument – et teleskop – og systematisk observation. 2.Opdagede bjerge på månen og Jupiters måner. 3.Eksistensen heraf stred mod kirkens lære (og Aristoteles). 4.Kepler, Brahe, Newton, Bacon: 5.Empiriske observationer – bekæmpe fortidens myter og frigøre sig fra falske paradigmer. 2

Naturalismens fødsel - Naturvidenskabelige metodes gennembrud Francis Bacon ( ) 1.Mod kirkens ”videnskab” = Deduktion på basis af autoritative tekster. 2.I stedet: 1) observationer, eksperimenter og ”common sense” + 2) induktion 3.Deduktion: slutter fra bestemte aksiomer. 4.Induktion: bygger på observationer, sanseindtryk. 3

Naturalismens fødsel - Naturvidenskabelige metodes gennembrud Locke ( ) 1.Bygger videre på Bacon i ”Essay Concerning Human Understanding”. 2.Mennesker født med en blank hjerne = tabula rasa. 3.Sanseindtryk bearbejdes på en systematisk facon via logikken. 4

Naturalismens fødsel - Naturvidenskabelige metodes gennembrud Hume ( ) 1.Bygger videre på Locke i ”Inquiry Concerning Human Understanding”. 2.Skeptisk overfor induktion. 3.Kan vi virkelig slutte herfra og til årsag-virkning- relationer. 4.Hvor er sanseindtrykket af disse relationer? 5.= Humes problem. 6.Videnskaben kan kun beskrive tilbagevendende tilstedeværelse af årsag-virkning = korrelationer. 7.Induktionen kan ikke vise love. 8.Skelne skarpt mellem kendsgerninger (empirisk viden) og værdier (normativ viden). 9.Videnskab skal baseres på kendsgerninger og ikke værdier. 5

Naturalistisk metodologi 1.Sandhed: Bygger på en klar og simpel definition af ”sandhed”. 2.= et udsagn, som nøjagtigt korresponderer med tingenes tilstand i den virkelige verden. 3.= korrespondence-teorien om sandhed (Popper). 6

Naturalistisk metodologi Teori: 1)En teori er et sæt af verificerede korrelationer/sammenhænge, 2)som er systematisk og logisk relaterede til hinanden. 7

Naturalistisk metodologi 1.Descartes’ revolution: Man kan ikke kun basere sin viden på sanseerfaring. Man må supplere med logiske modeller af de vigtigste træk ved virkeligheden (reduktionisme). Lær af geometrien. Rationalisme versus empirisme. 2.Comte: a) Al videnskabelig viden om den virkelige verden stammer fra empiriske observationer. b) Man bør tilstræbe en skarp adskillelse mellem kendsgerninger og værdier. 8

Naturalistisk metodologi 1.Durkheim: Sociologer bør studere ”sociale fakta” – ikke blot begreber. Teori = at en klasse af fænomener er forbundet med an anden klasse af fænomener – fx kapitalisme og frihed. 2.Durkheim skelnede som den første mellem naturvidenskaber og samfundsvidenskaber. Åbnede dermed for konstruktivismen i samfundsvidenskaben, selv om han absolut ikke selv tilhørte denne skole. 9

Naturalistisk metodologi 1.Logiske positivisme: Wienerkredsen: Vigtigste spørgsmål = Hvad er det muligt at vide noget om? Hvornår er et argument videnskabeligt? 2.Schlick, Carnap, Neurath, Jørgensen: En mere fokuseret og stram version af empirismen. Vendt mod spekulativ, Hegel-inspireret idealistisk (reaktionær) tysk filosofi. 3.Demarkationsprincippet = Skelne mellem videnskabelige og ikke-videnskabelige (metafysiske udsagn) via verifikation eller ej – bliver en del af kritikken af den logiske positivisme efterfølgende. 10

Naturalistisk metodologi 1.Hvornår er et udsagn sandt? Når det korresponderer med tingenes tilstand i den virkelige verden = korrespondensprincippet. 2.Hvornår er udsagn meningsfyldte? Når de er enten formelt sande (alle ungkarle er ugifte) eller empirisk sande på grundlag af observationer (alle svaner er hvider). 3.Forkaster fx Freuds teorier som værende videnskabelige og meningsfulde. 4.Dele af Marx’ teorier har samme karakter (selv om mange af Wienerkredsen var marxister). 11

Popper og efter ham Popper: Kritik af den logiske positivisme: 1) Verifikation/ induktivisme kan aldrig udgøre et solidt grundlag for viden. 2) Empiriske observationer er altid teoriafhængige. I stedet: Falsifikationsprincippet baseret på teori og deduktion. 12

Popper og efter ham Om Humes problem: 1.Videnskab er ikke at finde den endelige sandhed, men den foreløbige sandhed. 2.Tests af teorier går ikke ud på at verificere dem, men på at falsificere dem. 13

Popper og efter ham Arven fra Popper: 1.Danner grundlaget for moderne hypotesetestning. 2.Explanans = præmisserne/loven/hypoteserne. 3.Explanendum = hvorfra forklaringerne er deduceret. 14

Popper og efter ham Liniær relation: Y = X (1) + X(2) + e Y = afhængige variabel X = uafhænigge variabel e = fejlkoefficient 15