Udfordringer for browseren i en Web2.0 kontekst Ole Gregersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10. ved Kløften EDB og Terminsprøve.
Advertisements

Flickr.com – online billeddeling
Rigtige mænd tager ikke backup - de græder!
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Web 2.0 Teoretisk viden.
M3 UG Årsmøde 2011 Leverandør-portal. Inspirationen… 1995: Præsentation af Foss Electrics løsning 2002: API’er bliver tilgængelige 2005: next-move start.
HADERSLEV KOMMUNES 10.KLASSECENTER ved Kløften Skriftlige prøver Haderslev Kommune – 2013 Skriftlige prøve.
ERFA DRUPAL Open Source CMS Erfaringer fra Ballerup Kommune og Headnet 12:30 – 13:
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Visitsite.dk © anja nielsen Forskellige typer websider Søgemaskiner Webshops (betaling) Blog (i forandring – og to-vejs kommunikation) Stationære.
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Windows ® 7 og Office 2010 til små og mellemstore virksomheder WINDOWS ® 7 OG OFFICE 2010 TIL SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER Vi anbefaler ægte Microsoft.
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Fremtidens markedsføringsplatform
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Netnørdmøde i SEH 1 Netnørdernes på-vej-hjem møde den 21. maj 2008 kl. 17 – med tema: Web3.0 – hvad er anderledes i forhold til WEB2.0? Lokalitet:
ADOBE DREAMWEAVER JOEK © TEC 2011 Dreamweaver har været branchens primære design værktøj igennem mange år. Oprindeligt blev programmet udviklet af Macromedia,
Online tilstedeværelse og Reputation Management. Agenda  Dit digitale fodaftryk  Søgemaskineoptimering  Online Reputation Management  Live eksempler.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Instruktion i Animation Shop
ART GALLERIES Gruppe 4.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Undervisning i Plone CMS marts 2014 Lær at lægge indhold på koncernens websteder.
Udvikling – del II.
OUH-to-go (workflow-to-go®)
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Program for valg af platform Præsentation af os selv/IdeFA Gruppen Tjeklisten Valg af platform – Godt det ikke er os! – GENERELT Gruppearbejde 1. Pause.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Obamas brug af sociale medier i præsidentkampagnen 2008.
SkoleIntra og integration med kommunale platforme - digital Signatur
Giv medarbejderne adgang til centrale systemer – lige ind i Office Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Google som søgemaskine
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Backup/Storage Søren Helmer Jensen.
DK-CLARIN Workspace Struktur - Arbejdsbænk / Workbench Værktøj Ressource Ny ressourceEgen mappe 1DKClarin (KMIV)
Visitsite.dk © anja nielsen Forskellige typer websider Søgemaskiner Webshops (betaling) Blog (i forandring – og to-vejs kommunikation) Stationære.
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
H:\ public_html \ gwd \ oevelse_x \
EDB og terminsprøve – prøve
BlueDoc 2.0 (C) 2003 TMA Components Web-integreret Intranet søgemaskine.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Hvordan ændrer jeg min SkoleIntras setup, så den passer til de lokale forhold? Man kan tilpasse SkoleIntra til skolens eller kommunens behov på mange måder.
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Digital kommunikation og æstetik i praksis 1. maj Søgemaskiner og optimering.
Øvelser Samlet rapport.
DWDK Øvelsesgang 2. Tegnsæt: utf-8 vs. iso Utf-8 = universelt tegnsæt Giver advarsel i validator Dokument skal gemmes i utf-8 format i notepad.
Organisering og navigation John Paulin Hansen September 04 Usability.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Udvikling af mobilsites Einar Gislason / FTF. Mobilsites Mobilvenlige sites.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Windows 10 Leif Jonasson Mathias Alsted Flinck. Hvem er vi? Leif: -15 år som chefredaktør for Komputer for alle -Forfatter til bog om IT -Foredragsholder.
Online Reputation Management. Online Reputation Management (ORM) 4. Handling 1. Overvågning 2. Analyse 3. Strategi Brands Nøglepersoner Produkter Ydelser.
Manipulation af data Medieobjekter
Tag sikkerhedskopier Når uheldet er ude – enten fordi dine ting går i stykker, eller fordi du bliver offer for kriminalitet – er det godt at have sikret.
Tag sikkerhedskopier Når uheldet er ude – enten fordi dine ting går i stykker, eller fordi du bliver offer for kriminalitet – er det godt at have sikret.
Link til video:
Det kan ramme os alle Alle kan blive ramt af hacking, også dig.
Sitecore 7.0 – “Elbrus” Agenda Historie Sitecore 7 DEMO
Præsentationens transcript:

Udfordringer for browseren i en Web2.0 kontekst Ole Gregersen

Web2.0? Web2.0 er en forståelse af nogle tydelige tendenserWeb2.0 Primært et økonomisk begreb Jeg bruger det som et øjebliksbillede Baseret på tal og hårde facts:

Det der driver markedet Der er en milliard mennesker online 25% i Europa, 25% i USA, 25% i asien 110 millioner webadresser, alene 2 millioner nye i januar millioner webadresser I USA er 50% internetforbindelser ”always-on” bredbånd I Danmark har 8 ud af 10 adgang til nettet – op til 40% af tiden på arbejdet Af de europæere der er på nettet er 45% på hver dag

Antal nye webadresser

Og de deltager! nye profiler hver dag i første kvartal af 2006 på MySpace.com To nye blogs hvert sekund I alt over 50 millioner blogs Youtube viser 100 millioner klip om dagen Millioner efter millioner...

Brugerne deltager

Nye tjenester, ”ny” teknologi Googles produkter: Maps, Gmail, Docs osv De gamle i nye klæder: Amazon, Ebay, Yahoo!, Microsoft... Alle de nye Potentielt flere opgaver vi kan løse online

WWW  Desktop Webmail – en afgørende ændring Gamle teknologier i nye klæder: AJAXAJAX Asynkron opdatering – Egg - DundasEggDundas Interaktivitet, responsive grænseflader, Brugervenlige løsninger: Perpetual beta, nye udviklingsmetoder Bucket testing Online tests Google analytics, log filesnye udviklingsmetoder Google analytics

WWW bliver til Lego Open Source Åbne API’er Åbne Standarder ’Mixability’, ’hackability’, ’mash-ups’, nye sammensætninger af andres indhold Online profiler og mapper – ’Passport’ Widgets – Yahoo!, Mac, Youtube video, myspace musikYahoo! Youtube video myspace musik

The Long Tail ”The era of one-size-fits all is ending, and in its place is [...] a market of multitudes” – Chris Anderson Tidligere: Hit-orienteret verden, den fysiske plads, omsætning til at føre vare. Nu: WWW giver marked for the long tail Niche kulturer, specialisering, små grupper af brugere

Online / offline? Hvis WWW er en selvstændig platform? Flytter funktioner ud på nettet, eller fra nettet ned på styresystemet Messenger, skype, lokale widgets, peer-to-peer osv. Microsoft Live versus GogleOS

Pause ?

Hypoteser Vi løser flere og flere opgaver online Vi skal gemme, huske og organisere mere og mere personlig web- information Vi sammensætter selv vores værktøjer, vores oplevelse Vi forventer inddragelse, personlig tilpasning og dialog

Undren: 90% 90% af dem bruger de samme to browsere: Internet Explorer og Firefox Afgrænsning...

De to nye browsere Internet Explorer 7 –Ny version efter 5 år! –Auto opdatering Firefox2 –Faneblade og integreret RSS –Stjæler markedsandele

Spørgsmål Er browseren en værdig repræsentant for den udvikling? Skal browseren ændre rolle i den kontekst?

At organisere sig i en browser Historik – jeres brug? Bogmærker – systemet! Sidebar – nej vel... Hvordan gør vi? (hvordan gør vi fremover og hvorfor skal vi gøre det anderledes?)

Bogmærkerne (Favoritter) Keeping found things found – KFTF Finding – Re-finding (signal/noise teori) Bogmærker bliver sikkerhedskopi og vi bruger dem mindre Den semantiske URL + søgemaskine redder os Vi gemmer mere end vi sletter og rydder sjældent op Vi bruger mest 2-3 bogmærker (long tail?)

Bogmærkesystemet Begrænset og rigidt system: Meget forenklet visning, med få data Ikke åbent for flere formater

Bogmærker i værktøjslinjen Brugen afslører nogle tendenser: –Værktøjslinje som ”startmenu” –Ophævet til knapper –Føles personligt og tilpasset –Etablerer et top hierarki over web-hierarkiet som indgang til information (plus google) –Henviser til tjenester, mere end information –(jeres browsertemaer?)

Hvad skal der så ske? Med browseren og vores personlige organisering

Repræsentation Alternative strukturer fx tagging? –(Se på del.icio.us)del.icio.us og video som eksempler Vaner og tradition, fx med billeder Bog mærket som repræsentation Vi flytter os online - skal vores filer ligge online? Hvordan bliver den overgang?

Udvidelser De integrerede: –Søgning –Ordbog –Andre eksempler? Integration af WWW tjenester Del.icio.us, myspace, linkedIn, osv...

RSS og LIVE data Hvad er RSS – Real Simple Syndication Syndication: Indsamling af andres historier En slags Push, men indhenter data Mange muligheder i det koncept! Brugsdata Opdatering Kategori Forfatter Dødt link...

Browser som information broker Ny rolle til Firefox?

Hvad med Internet Explorer? Det er lidt mere hemmeligt LIVE tankegangen Integration med deres eksisterende software Kombinationen Online/Offline Kopiere de andre – second-mover Sidder stadig med den lange ende (og her er det ikke the long tail)

Afrunding Hvordan skal browseren hjælpe, repræsentere, formidle og organisere vores fremtidige online livsverden? Hvad synes I?

Tak!