Performance med computer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUMOR ER NYTTIG… Medier og kommunikation F09 / lektion 6 / /
Advertisements

Sygepleje i korttidsafsnit
”Mange måder at forstå og lære på”
VIDENSKAB Et videnskabeligt arbejde er ikke videnskab før det er publiceret! Hasenkam’s I. Tese.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Ledelsessystemer i et fremtidsperspektiv ”PBI” Pervasive ? Business ? Intelligence ? Ledelse; fremtid… !
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
Magtteori I 7. September 2005.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
IT i Byggeriet Semester Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
Proof of Concept seminar for HANDS – persuasive evaluering At diskutere kritisk projektets situation. Primært produkterne, men også projektet. Alle kommentarer(kritik,
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Praktisk om opgave og oplæg
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
Program Korrelation Gamma Pearsons r Regression Kausalitet 1.
Designprocesser - forbedret via AR
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
ITAPC 1 Præsentation 3: Artikelsøgning og Præsentation.
AVID d. 30/9 1.Præsentation af Roseanne Stone 2.Teksten: Will the Real Body Please Stand Up? 3.En tur gennem Carsten Sørensens framework 4.To alternative.
1 HMAK XMLRelationel model og XMLNOEA / PQC 2005 SQLServer og XML Hent data via URL Generering af xml –Raw –Auto –Explicit Hent data via template Evt.
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
mellem virtualitet og virkelighed
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
WaY? - Where are You? - se hvor det sker.... WaY? Koncept til unge døve Knyttet til en institution Kan ”mærke” aktivitet Se hvor der sker noget?
Virtualitet og realitet Hybridisering af virkelighedsbegrebet Mundtlig eksamen i Digital Kommunikation og Æ stetik Fredag d. 21. januar 2005.
Mapping Scientific Controversies using Digital Methods Ayo Wahlberg, Associate Professor, Department of Anthropology.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Aalborg University – Department of Production Introduction to Industry Foundation Classes (IFC) Kaj A. Jørgensen Aalborg Universitet, Institut for Produktion.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Medier og kommunikation V
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Internettets historie...
Digitale billeder – analyse og produktion
Præsentation af Sherry Turkle
Design af interaktion til interaktion i cscw
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Ambient Information Visualisation - Informative Art Karen Falkenberg Lund
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
IT i Byggeriet Semester Undervisere: Per Christiansson og Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
Projektforslag, IHA specialer 2006 Søren Munk Jensen Systematic Software Engineering A/S.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
EERA Design Tool for Offshore wind farm Cluster (DTOC) Peter Hauge Madsen. Director Charlotte Hasager. Senior scientist DTU Wind Energy Support by EERA.
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Danske Musik- og Kulturskoleledere
WM-data/LogicaCMG og vision for Healthcare Denmark
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
European data sources – a (lost) opportunity and a challenge
Præsentationens transcript:

Performance med computer ”Playing on a holo-stage: towards the interaction between real and virtual performers” Af Kia Ng, Vítor Sequeira, Emanuele Bovisio, Neil Johnson, David Cooper, João G.M. Gonçalves og David Hogg (UK/Italien) (2000) 1

Kort om forfatterne University of Leeds, UK European Commision – Joint Research Centre, Italien Forskningsinteresser: 3D Reconstruction Computer vision & Pattern Recognition: Learning & Analysis of Behaviour Augmented Reality & Tele-Presence 2

Opbygning og indhold Intro: gruppens bidrag: ’high performance computing’ kan med fordel anvendes i teater & live performance gruppens bidrag: Automatisk rekonstruktion af et hvilket som helst fysisk rum samt automatisk ’tracking’ af performance i ’virkelige’ rum præsentation af gruppens igangværende forskning/projekter 3

Igangværende projekter RESOLV projektet REconstruction using Scanned Laser and Video ikke oprindeligt designet til teater eller performance – men applicérbart resultatet http://www.scs.leeds.ac.uk/resolv/ 4

Muligheder – RESOLV Præcise og realistiske 3D-modeller oprindeligt fokuseret på interiør laser giver mulighed for også at ’indfange’ eksteriør fx anvendelse af bygningsværker som scenografi (’kulturarv’) mulighed for manipulation 5

Igangværende forskning ’Tracking performance & modelling behaviour’ På baggrund af videosekvenser kortlægning & fortolkning af performerens position, bevægelsesmønstre, mimik etc. Ud fra ’training data’ - fx generere ’3D virtual humans/VRML manikins’ Realistic behaviours can be randomly generated and applied to VRML manikins for animation” 6

Formål at fremme naturlig ’user-machine interaktion’ ”to equip a virtual human to interact in a natural way” Virtual immortality? 7

Gruppens mål Her - kobler ’performance’ og ’ performance space’ Håb om at udvikle en ’hybrid metode’ anvendelse af synsbaseret ’tracking’ sensorer der kan tracke bevægelse = skabe autonom 3D avatar ’Idealistic aim’ ”[…] to develop 3D computer models of artificial environments with virtual performers that can mimic, interact with and react to live performers.” 8

Sørensens Framework… Problem Domain: Problem Area: Human Interaction i VR Problem Area: Interaktion mellem virtuelle og virkelige aktører i et digitalt teater (holostage) anvendelse af 3D scenografi 9

…Sørensens framework Research Approach What have others done? Empirisk, konstruktivt What have others done? refererer til og henter belæg i projekter og forskning, der bidrager og understøtter Acknowledgement: partners of RESOLV consortium Research Results Tekst = Bidrag til udvikling af et interaktivt VR miljø for ’performance art’ (bl.a. muligheder med RESOLV) 10

En videnskabelig artikel… Samler trådene fra forskellige projekter Underbygger med referencer til såvel forfatternes egne/andres forskning/projekter Præsentation af forskellige igangværende projekter – som anslået i ’abstract’ – ’state-of-the-art’ ’Idealistisk mål’ & visioner Helhedsudtryk Gennemgående vagt – hverken meget stærke eller ’flyvske’ påstande (alt følges op). Svært at overskue de beskrevne projekters omfang og grænser (flydende overgange) - komplekst Efterlader læser med spørgsmålet om, hvad præcis denne teknik kan bruges til? (Erstatning/supplement…) 11

Perspektivering Overordnet – 2 hovedaspekter 3D vs. VR diskussion fra sidst… 3D modellering som redskab… Overordnet – 2 hovedaspekter 1. Hvorfor anvende virtuel/3D scenografi? Virtuel (’Immersive’: laserteknik - applicerer 3D scenografi i rum) I teatret: fantasien allerede i spil – kulisser og andre virkemidler bidrager til oplevelsen.. 12

Dixon’s tekst ”Remediating theatre in a digital proscenium” En af mulighederne ved RESOLV er at mixe performance og 3D scenografi til output på et interface Dixon’s tekst ”Remediating theatre in a digital proscenium” Ritualer/immersive oplevelse knyttet til det at gå i teateret - lader sig ikke indfange på skærm Nødvendigt at skabe et andet udtryk til skærmen! - men optagelsen kan anvendes i et mix Oplevelsen vil til hver en tid være en ganske anden 13

2. Virtuel repræsentation Betydning af virtuel repræsentation diskuteres af Wennberg i ”Virtuel Life” Collective & physical sharing of experience Being immersed Able to interact as ’real-time avatars’ Hvilke muligheder - interaktion mellem virtuelle og virkelige aktører…….? I forhold til performance/generelt… 14

VR-teater projekt ’Orakel’ (VRmedialab): ”Orakel er verdens første virtual reality-teater-performance. En kombination af virtual reality, supercomputer, traditionelt teater og ny performance - og en hel del mere.” http://www.vrmedialab.dk/projects/orakel/orakel_hvader.htm 15