PRÆSENS -AR VERBER -AR VERBER Hablar = at spise Jeg spiser = hablo

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NUTID • -t •• -en ich du -e -st ihr -t
Advertisements

Medicin From sponsor to subjekt Set fra en studynurse’ perspektiv Birgitte Scheldt.
Her er spørgeordene på DANSK og på spansk
Questions and answers Spørgsmål og svar © mw.
Udsagnsordets/verbets bøjning
Hvordan bruger vi hans og sin?
At bruge disse to ord rigtigt
Nonne historie.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Omskrivning med ”to do”
James Bond går tur i en park...
Filipperbrevshymnen.
Få besked når der sker noget nyt KFUM-Spejderne i Danmark Udarbejdet af Ib Rævdal, 13. april 2009.
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Hej hund
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
De 10 små forskelle mellem Mann & Frau.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
At være magtesløs med den magtesløse
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Hvilket hus bygger vi til Gud ?
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Menneskets fald og genoprejsning
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Gerundium og Perfektum
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Konjunktiv Introduktion.
Nægtelser i det franske sprog
Komma Sådan sætter du komma.
En roman af Niels Rohleder
For nydlig kl foran hoveddøren. En fyr følger sin veninde hjem. Lige ankommet og udveksling af godnatkys, får ham til at føle sig en smule opstemt.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvad gør livet så værdifuldt
Hvordan passer jeg på mig selv ?
SÆTNINGSANALYSE.
Står i stedet for et navn
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Deutsch2 Mittwoch 5te November 1. Von das Magazin: Journal 2.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Salme 69:2-3 Frels mig, Gud, for vandet når mig til halsen, jeg er sunket i bundløst dynd og kan ikke få fodfæste. Jeg er kommet ud på det dybe vand, strømmen.
Hvad gør livet så værdifuldt
….at være eller …… …… ikke at være.
Hvad gør livet så værdifuldt
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
......der møder han en rigtig Bond-pige og stopper op....
Han sagde “Skal vi bytte stilling I aften?"
Futuro Futuro (fremtid) kan laves på 2 måder på spansk.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
Sammenligningsspejle
DATIVSTYRENDE UDSAGNSORD + PRONOMINER
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
IMPERFEKTUM Side 224 i tekstbogen.
1.g PRÆTERITUM.
GERUNDIUM, SE-KONSTRUKTIONER + KONJUNKTIV
Mådesudsgagnsord på engelsk (modalverber)
Brug PresentMe me/index.html.
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
Modalverber Mådesudsagnsord. Poder (ue) at kunne, måtte Soler (ue)at pleje (at gøre) Querer (ie)at ønske, ville, at have lyst til Deber at burde, at skulle.
Præsentationens transcript:

PRÆSENS -AR VERBER -AR VERBER Hablar = at spise Jeg spiser = hablo Du spiser = hablas Han/hun/den spiser = habla 1. Vi spiser = hablamos 2. I spiser = habláis 3. De spiser = hablan

PRÆSENS – ER VERBER - ER VERBER: Comer = at spise Jeg spiser = como Du spiser = comes Han/hun/den spiser = come 1. Vi spiser = comemos I spiser = coméis De spiser = comen

PRÆSENS –IR VERBER Vivir = at leve/bo Jeg bor = Vivo Du bor = Vives Han/hun/den bor = Vive 1. Vi bor = Vivimos 2. I bor = Vivís 3. De bor = Viven

REFLEKSIVE VERBER Refleksive verber bøjes som andre verber, men de har et refleksivt pronomen på og det markeres med et –se på enden. Det refleksive pronomen viser tilbage til (reflekterer) subjektet f.eks. Jeg vasker mig. LAVARSE = AT VASKE SIG Jeg vasker mig = me lavo Du vasker dig = te lavas Han/hun/den sig = se lava 1. Vi vasker os = nos lavamos I vasker jer = os laváis De vasker sig = se lavan P.S. Mange verber som har med kærlighed at gøre er refleksive på spansk f.eks.: amarse = at elske hinanden/besarse = at kysse hinanden/enamorarse = at forelske sig i hinanden etc.

DIFTONGERENDE VERBER Di = 2 og tong = lyd dvs. 2 lyde. Én vokal i verbet ændres til to og det sker på følgende måde: E bliver til ie: O bliver ue: U bliver ue Querer = Poder = Jugar = at elske at kunne at spille (sport) 1. Quiero 1. Puedo 1. Juego 2. Quieres 2. Puedes 2. Juegas 3. Quiere 3. Puede 3. Juega 1. Queremos 1. Podemos 1. Jugamos 2. Queréis 2. Podéis 2. Jugáis 3. Quieren 3. Pueden 3. Juegan Dvs. at ved diftongering ændres én vokal til to i 1., 2., 3. og 3. person.

GUSTAR = AT KUNNE LIDE FUNKTION: Gustar udtrykker smag – hvad man kan lide og ikke lide FORM: Gustar bøjer sig efter det som kan lides eller ikke lides og bruges sammen med det indirekte objektspronomen for eksempel Me gusta Madrid Me = indirekte objektspronomen Gusta = verbal (det står i 3. person ental fordi det retter sig efter Madrid) Madrid = subjekt Så oversættelsen bliver egentlig: Madrid (den) behager mig Hvis det man kan lide (eller ikke lide) står i flertal retter gustar sig efter det. For eksempel: Me gustan los madrileños Madrilenerne (de) behager mig De indirekte objektspronomen: 1. person Me (mig) 2. person Te (dig) 3. person Le (ham/hende) 1. person Nos (os) 2. person Os (jer) 3. person Les (dem)

IR A + INFINITIV = NÆR FREMTID FUNKTION: Ir a + infinitiv udtrykket noget der er nært forestående. Det anvendes meget i talesprog. På dansk bruger vi modalverberne e.g. Jeg skal snakke med ham i aften FORM: Nær fremtid udtrykkes ved en personbøjet form af verbet ir i præsens + a + infinitiv. Voy Vas Va + a + infinitiv (hablar, comer, vivir) Vamos Vais Van

PERFEKTUM (= FØR NUTID) FUNKTION: Perfektum er en tid som betegner tiden lige før nutiden. På dansk Jeg har spist FORM: Som på dansk dannes perfektum vha. hjælpeverbet haber (=at have) + perfektum particip. Perfektum particip dannes ved at tilføje – ado(til –ar verb) og –ido(til –er og –ir verb) Hjælpeverbet: -ar verb -er verb -ir verb He 2. Has 3. Ha 1. Hemos habl-ado com-ido viv-ido 2. Habéis 3. Han

DATID på spansk Funktion: På spansk er der 2 datider, imperfektum og præteritum. De bruges forskelligt, men oversættes ens. Begge betegner en handling i fortiden f.eks.: Jeg spiste meget. Form: Præteritum formerne har endelserne hæftet på stammen og de regelmæssige former ser således ud:

DATID - præteritum -ar verber: -er verber: -ir verber: hablar = comer = vivir = at snakke at spise at leve/bo 1. habl-é 1. com-í 1. viv-í 2. habl-aste 2. com-iste 2. viv-iste 3. habl-ó 3. com-ió 3. viv-ió 1. habl-amos 1. com-ímos 1. viv-ímos 2. habl-asteis 2. com-isteis 2. viv-isteis 3. habl-aron 3. com-ieron 3. viv-ieron

Datid - imperfektum -ar verber: -er verber: -ir verber: hablar = comer = vivir = at snakke at spise at leve/bo 1. habl-aba 1. com-ía 1. viv-ía 2. habl-abas 2. com-ías 2. viv-ías 3. habl-aba 3. com-ía 3. viv-ía 1. habl-ábamos 1. com-íamos 1. viv-íamos 2. habl-abais 2. com-ías 2. viv-íais 3. habl-aban 3. com-ían 3. viv-ían

BRUG af de to datider: På spansk findes der to datider, som begge oversættes til én datid på dansk. Derfor giver det tit problemer at vælge den rigtige. Præteritum: Imperfecto: Begivenhed: Situation: Tidsangivelse a) Vane Ayér comí a los 8 Siempre comía a las 8 I går spiste jeg kl. 8 Jeg spiste altid kl. 8 Indtrædende handling b) beskrivelse Salí del colegio y volví a casa La casa estaba muy tranquila Jeg tog fra skole og jeg tog hjem Huset var meget stille