Hvad må jeg juridisk Skoleintra efter lovens bogstav

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
ForældreIntra Østerhøjskolen Formålet er
Arkitektur - data.
Sygefraværspolitikker
Datatilsynets hjemmeside:
Elevernes digitale dannelse
Elektroniske medier Hvordan anvendes elektroniske medier til at styrke kommunikationen mellem forældrene og skolen? Ordrup skolebestyrelses debatforslag.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
11. september 2001 IT-rettigheder v/Susanne Hjortgaard Christensen.
Sikkerhed og persondata mv
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Gælder loven i den virtuelle verden?
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Hvordan kan skolen formidle dagligdagen - lovligt SkoleIntra træf 2006 Advokat Hanne Bender.
IT – sikkerhed Fysisk sikkerhed Logisk sikkerhed
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Hvilke regler skal iagttages, når man behandler personoplysninger i whistleblower-systemer Professor, dr.jur. Henrik Udsen
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
- Et par tommelfingerregler
Hospitalsenheden VEST
Ophavsret til materiale på internettet Advokat ph.d. Hanne Bender Forskningsnettets konference 2. November 2005.
Forældreintra - hvordan agerer det i forhold til skolens kommunikationspolitik? Nordvestskolen Tommy Sørensen©
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Ophavsret Hensyn til skaberen >< hensyn til samfundet –betaling for indsats >< fri information –fortsat informationsstrøm >> betaling for indsats –  betaling.
Overvejelser for elevernes brug af IT og mobiltelefoner på Østervangsskolen.
20. maj Datatilsynet og forskningsregistrering – Forskernetværk SHS.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kontaktlærersamtale på fredag. Digital dannelse  Digital dannelse handler i høj grad om etik, når man er på internettet og de sociale medier.
Ophavsret på nettet  Denne PP gør rede for danske regler  Internationale regler er anderledes og ofte mere kompliceret  Er cyberspace = ”det vilde vesten”
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
Kapitel 14 Immaterialret Kapitel 14 handler om: Designret – Designloven Ophavsret – Ophavsretsloven Varemærkeret – Varemærkeloven Patentret - Patentloven.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
OPHAVSRETSLOVEN Paragrafer, Bekendtgørelser og Vejledninger.
It og lovgivning Jan Christiansen Nyborg Gymnasium It B.
Anden lovgivning afsætning.
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Lokationsbaseret markedsføring - hvad siger reglerne?
MorgenBriefing 19. maj 2017: EU-Persondataforordningen – hvad betyder de nye regler for danske virksomheder.
Seksuel risikoadfærd - børn og unges stemmer
Ophavsretsloven Lavet af Kani & Nick.
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Retsregler og vira.
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Hvad I må, og hvad I ikke må som klub/forening
Persondataforordning
Persondata Kursus for administrationsfolk 16/5
Persondataforordningen Hvad betyder den i praksis for foreningerne?
Medlemsmøde om GDPR Bestyrelsesreferater mv. og fotos
Kontakt til deltagerne
Foreningsliv & Persondataforordning
Ophavsret på nettet Denne PP gør rede for danske regler
Dansk Boldspil-Union – IT leveregler
Persondataforordningen
Personoplysninger i årsrapporter, bestyrelsesreferater og medlemsblade
De dataansvarlige kommuner møder databehandleren
Databehandleraftaler
Sikker adfærd er vigtig Som lærere arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme informationer, og dem skal vi passe godt på Sikkerhedspakken.
Dansk Boldspil-Union – IT leveregler
Hvem er jeg Hvad er Persondata Hvad er Persondataforordningen
Information om Aula til forældre
Persondata og bekæmpelse af hvidvask og terrorfinansiering
Præsentationens transcript:

Hvad må jeg juridisk Skoleintra efter lovens bogstav Advokatfuldmægtig Tommy Angermair

Plan for fremstillingen Skoleintra og publicering Skoleintra og personoplysninger ????? Jeg er blevet bedt om at fortælle lidt om de juridiske overvejelser, som man skal gøre sig, som bruger af Skoleintra. - Eftersom meget af det jeg siger i dag er baseret på lovkrav, er det naturligvis vigtigt at I sørger for at høre rigtigt godt efter, men omvendt behøver I ikke at skrive al ting ned og få skrivekramper, da det mest væsentlige at det som jeg siger i dag vil fremgå af de artikler, som I kan læse i den, som udkommer…… - Det som jeg vil fortælle om i den næste lille time, er dels hvad der gælder for brug af billeder og andet materiale på Skoleintra, og dels hvad der gælder i forhold til brug, herunder registrering m.v. af personoplysning i forbindelse med Skoleintra. Til sidst/undervejs har I naturligvis mulighed for at stille spørgsmål

Skoleintra og publicering Ophavsretten Eneret for ophavsmanden til at udnytte ”værk” Offentliggørelse eller ej Brug på Skoleintra Elevernes egne værker Samtykke Hvor indhentes samtykke Hvad skal samtykket omfatte Ophavsretten: Eneret for ophavsmanden til at udnytte ”værk” Et værk kan være mange ting. Ifølge loven er det først og fremmest litterære og kunstneriske værker -> men der stilles ikke særlige kunstneriske eller æstetiske krav til et værk for at det er beskyttet -> derfor er sådan noget som skoleelevers opgaver, tegning, designs på egne hjemmesider o.l. f.eks. omfattet af beskyttelsen, det samme gælder Coca Cola flasken, som er formet efter Mae West´ berømte kurver. Ophavsretsloven giver ophavsmanden en eneret til at udnytte sit værk, herunder f.eks. til at lave kopier eller offentliggøre værket. Men hvornår er der egentlig tale om en offentliggørelse Offentliggørelse eller ej Brug på Skoleintra Hvis man f.eks. lægger en bog eller en tegning ud på [Skoleintra/skoleporten??], betragtes det ophavsretligt både som en offentliggørelse og en digital kopiering. Lægger man derimod alene ud på klassens egen side og er den kun tilgængelig for klassens elever, forældre og lærere, er det ikke en offentliggørelse, men stadig en kopiering der kræver tilladelse. Det skyldes at der rent teknisk sker en digital kopiering af værket, hver gang det lægges ud på internettet, skoleporten Elevernes egne værker Som jeg sagde før, er også elevernes opgaver, tegninger o.l. ophavsretligt beskyttet, hvorfor det kræver en tilladelse fra dem, hvis man ønsker at lægge det ud på Skoleporten er klassens hjemmeside – har den der lægger det op selv lavet det, er der normalt ingen problemer heri, men man skal huske at få samtykke/tilladelse fra ophavsretsmanden, hvis der i opgaven indgår billeder o.l. - cfr. Oplæsning af bog i klassen, da hverken offentliggørelse eller kopiering. Samtykke Hvor indhentes samtykke?: Ophavsmanden (f.eks. fotografen) – kan være overdraget Hvad skal samtykket omfatte?: den nødvendige brug – dvs. (skoleporten/klassen/inter)

Brug af fotografier på Skoleintra Brug kræver samtykke fra fotografen (bestilleren) Hvis personer, der optræder på fotografiet, kan genkendes, kræver det også samtykke fra dem Fotografier fra PolFoto Særlig ordning - www.skoda.emu.net Fotografier til opgaver, plancher m.v. Visse betingelser Eleven går stadig på skolen Led i undervisningsforløb Kilden er citeret Brug kræver samtykke fra fotografen (bestilleren) - ophavsretsloven Hvis personer, der optræder på fotografiet, kan genkendes, kræver det normalt også samtykke fra dem – Nok at bare én af personerne der optræder på billedet kan genkende sig selv. Vigtigt at samtykke omfatter den nødvendige brug. Fotografier fra PolFoto Særlig ordning - www.skoda.emu.net Fotografier til opgaver, plancher m.v. Visse betingelser Eleven går stadig på skolen Led i undervisningsforløb Kilden er citeret

Brug af fotografier af genkendelige personer Retten til eget billede Persondataloven Situationsbilleder >< portrætbilleder Praktiske eksempler ”Teknisk Skole” ”Garderen i pap” Harmløse/ikke-harmløse situationsbilleder ”Harmløs”: den afbildede person følger sig hverken udnyttet, udstillet eller krænket ved at billedet anvendes Svær afgrænsning i praksis Samtykkekravet følger dels af et princip om at personer der kan genkendes har (ophavs) retten til deres eget billede og dels af persondataloven. I den sammenhæng må man dog skelne mellem fotografier der kan betegnes som portrætbilleder og situationsbilleder. Brug af situationsbilleder kræver nemlig ikke nødvendigvis samtykke fra de person som optræder på fotografiet. Situationsbilleder > < portrætbilleder Situations(stemnings)billeder har til formål at gengive en bestemt, handling eller situation, og det er ikke afgørende, hvilke personer der optræder på billedet, f.eks. billede af alle elever og lærere i skolegården. Andre billeder hvor der optræder personer, der kan genkendes, er principielt portrætbilleder, nogle klare eksempler herpå er fotografier af enkelte elever og klasser, hvorfor der kræves samtykke fra den person som portrætteres. (og fotografen). Klareste ex. herpå at billeder, hvor en/flere personer dominerer billedet. Praktiske eksempler: Teknisk Skole – faktisk så kendt at jeg kunne genkende hende da jeg så hende Papgarderen – Garder (i Kgl. Livgarde) brugt i landsdækkende reklamekampagne for kæde af fotoforretninger -> på skilte, omslag til billeder, ja sågar i 1m høje papfigurer. Harmløs/ikke-harmløs situationsbilleder: Brug af harmløse situationsbilleder er hverken omfattet af persondataloven eller retten til eget billede, hvorfor brug heraf, f.eks. på Skoleintra, ikke kræver samtykke. Der er tale om en harmløs situation, hvis der afbildede person hverken føler sig udnyttet, udstillet eller krænket ved at billedet anvendes. Eksempel: børn der leger (almindeligt) i skolegården – barn der stjæler i kantinen – en kinddans til skolefesten – praktisk eksempel: pige på toilet i børnehave -> bruges 10-15 senere i brochure (internet) Konklusion: Altså to situationer hvor % kræver samtykke, ingen kan genkendes eller harmløse sit.billeder. Eksempel: Svømmehal: folk der svømmer (% genk.+ harmløs) – dreng på vippen (% genk.+ H) – nærbillede af overvægtig kvinde på i vandet i profil -> genkendelig for hende (husk bare én er nok) + ikke-harmløs. [evt. Brøndby fans – Diskotek i Ålborg – husk forsk. På presse og alm. Borgere] – LÆS ARTIKLEN

Skoleintra og personoplysninger Hvor findes der regler om brug af personoplysninger og hvad er personoplysninger Aktørerne på Skoleintra og deres brug af Skoleintra Skoleledelsen Lærergruppen Eleverne og deres forældre Samtykke, tilladelse og anmeldelse Først almindeligt om persondataloven, derefter hvilken indflydelse lovens krav har på de forskellige aktørers brug af Skoleintra.

Hvor findes der regler om brug af personoplysninger Persondataloven Hvad Behandling af personoplysninger Dataansvarlige og databehandlere Visse betingelser for behandling Formålet med behandlingen Samtykke Personrettigheder IT-sikkerhed Klage Persondataloven Hvad: Når en skole eller en anden privat eller offentlig institution (eller borger) indsamler og/eller registrerer personoplysninger, er forholdet omfattet af persondataloven. Dataansvarlige og databehandlere den i hvis interesse behandlingen sker er dataansvarlig -> dvs. ansvarlig for at behandlingen sker i overensstemmelse med persondatalovens regler – undertiden indgår den dataansvarlige en aftale om behandling af data med en databehandler, her UNI-C Betingelser for behandlingen Formålet med behandlingen: Loven stiller overordnet krav om: at formålet med enhver behandling skal være sagligt, Hensyn til rimelig adm. af skolen, herunder pædagog., praktiske -> sagligt at registrere sygefravær, navne og adresser, elevens adfærd mv. at behandlingen ikke må være mere vidtgående end formålet kan bære, samt Kun videregive/give adgang til personer, når nødvendigt. at formålet skal oplyses over for den registrerede: hjemmeside, Skoleporten, samt.er Samtykke dog med visse undtagelse: afhænger af oplysningens karakter. Personrettigheder Den som oplysningerne vedr. har en række rettigheder i anledning af behandlingen/registreringen – tbk. Af samt., indsigt, IT-sikkerhed: særlige krav til adm. af registre, til transmission af oplysninger mv. Klage: person som oplysninger vedr. kan klage til datatilsynet over behandling

Hvad er personoplysninger Enhver oplysning om en person, hvormed man kan identificere personen 3 typer af oplysninger Almindelige personoplysninger Rent private oplysninger Følsomme oplysninger Forskelle betingelser for behandling Anmeldelse og godkendelse Enhver oplysning om en person, hvormed man kan identificere personen 3 typer af oplysninger: Strengeste krav til følsomme oplysninger, som f.eks. Oplysninger om elevernes religion, race, sygdom, seksuelle forhold, sygdomsforløb (cfr. Sygefravær….??? – godt spm. kræver nærmere undersøgelse), mens der stilles en anelse lempeligere krav til behandlingen af rent private (standpunktskarakterer, sociale adfærd (sygefravær??) og almindelige oplysninger (navne, adresser) Forskel i betingelser for behandling: Alm. + rent private: Samtykke nødvendigt, mm. Lovkrav (fravær??), besk. Af registr. Vitale interesser, udførelsen af opgave i samfundets interesse (dvs. reg. af standpunktskarakterer OK) Følsomme oplysninger: samtykke mm. Nødv. Til besk. Af vitale interesser, oplysn. Offentlig af reg. – nødv. = (reg. af helbredsopl. kræver samtykke) Anmeldelse og godkendelse Forskellen mellem de forskellige typer af oplysninger kommer f.eks. Til udtryk i kravene til anmeldelse og godkendelse. Registrering af følsomme oplysninger skal både forudgående anmeldes og godkendes af Datatilsynet, mens behandling af rent private oplysninger alene kræver forudgående anmeldelse. Almindelige oplysninger kan registreres uden anmeldelse og godkendelse I relation til anmeldelsesforpligtelsen er det vigtigt at være opmærksom på at der gælder visse særlige regler for offentlige undervisningsinstitutioner, herunder offentlige folkeskoler. % anmeldelsespligt for De private skoler følger de almindelige regler

Aktørerne på Skoleintra Skolen (skoleledelsen) Lærergruppen Forældrene og eleverne Skolen (skoleledelsen) (ved deres tilrettelæggelse og administrat. Af brugen af Skoleintra) Lærergruppen: (Lærerintra, klasseloggen/udviklingsplanen) Forældrene og eleverne (hvilke rettigheder har de)

Skolens (ledelsens) tilrettelæggelse af brugen af Skoleintra Hvad skal skolen (ledelsen) overveje Typer af oplysninger der registreres Hvilke personer der registreres oplysninger om Hvem har adgang til hvilke oplysninger Hvilke oplysninger må videregives til andre Hvordan indhentes samtykke Hvordan sikrer man, at eleverne og forældrene kan udøve deres rettigheder Retningslinier for overholdelse af ”god dataskik” Persondataloven stiller krav Skolen er ansvarlig Hvad skal skolen(ledelsen) overveje: Typer af oplysninger der registreres Hvilke personer der registreres oplysninger om Hvem har adgang til hvilke oplysninger Hvilke oplysninger må videregives til andre Hvordan indhentes samtykke Hvordan sikrer man at eleverne og forældrene kan udøve deres rettigheder Retningslinier for overholdelse af ”god dataskik” Persondataloven stiller krav F.eks. Kun adgang for relevante medarbejdere til forskellige dele af Skoleintra, gælder navnlig klasseloggen og udviklingsplanen, som normalt vil indeholde følsomme oplysninger – dvs. kun lærere tilknyttet den konkrete klasse + evt. skoleleder – og kun give adgang eller videregive idet omfang det er nødvendigt for at varetage hensyn til barnets faglige eller sociale udvikling. Naturligvis ikke snage (ex. På videregivelse -> sundhedsplejerske og behandling af bestemt lidelse). Samtykke: hvis behandling af følsomme oplysninger – evt. overlade til klasselærere. Skolen er ansvarlig

Lærergruppens brug af Skoleintra Klasseloggen og udviklingsplanen Hvad skal man huske som lærer Indhente samtykke Vælge og gemme passwords med omhu Ændre oplysninger om nødvendigt Kun at sende oplysningerne via forbindelser med stærk kryptering, hvis man undtagelsesvist har behov for at videregive følsomme oplysninger Klasseloggen og udviklingsplanen Faglige og sociale udvikling for den enkelte elev-> Vil normalt kunne indeholde følsomme oplysninger (f.eks. Hassan må ikke spise svinekød (behøver man ikke indtaste at pga. muslimsk baggrund, beskrivelse af sygdomsforløb) og rent private oplysninger (Jens bliver mobbet /mobber) Hvad skal man huske som lærer indhente samtykke (hvis indeholder oplysninger om sygdomsforløb, religiøse og racemæssige forhold) Vælge og gemme passwords med omhu Ændre oplysninger om nødvendigt Kun at sende oplysningerne via forbindelser med stærk kryptering, hvis man undtagelsesvist har behov for at videregive følsomme oplysninger Ex. Til sundhedsplejersken Stærk kryptering -> særlig teknisk standard -> 128 bit – kryptering -> læse mere om på

Eleverne og deres forældre Samtykke Rettigheder i forhold til skolen

Samtykke Hovedregel Undtagelsestilfælde Hvem skal give samtykke Enhver behandling af personoplysninger om eleverne (og deres forældre) kræver samtykke Undtagelsestilfælde Hvem skal give samtykke forældrene, eleverne eller begge Hovedregel Enhver behandling af personoplysninger om eleverne (og deres forældre) kræver samtykke Indhente samtykke (i visse tilfælde for en god ordens skyld – følger af loven mht. religion, seksuelle forhold, race) Undtagelsestilfælde som led i almindelig administration af skolen, med undtagelse af følsomme oplysninger. Hvem skal give samtykke forældrene, børnene eller begge

Forældrenes (børnenes) rettigheder i forhold til skolen Ret til At tilbagekalde samtykke Indsigt Gøre indsigelse mod behandlingen Få forkerte eller vildledende oplysninger ændret eller slettet At klage over skolens behandling af oplysningerne

Anmeldelse til Datatilsynet Generelt Fælles anmeldelse

Advokatfuldmægtig Tommy Angermair ta@bvhd.dk www.bvhd.dk Tlf. +45 72 24 12 12 Fax +45 72 24 12 13 Pakhus 4 Kielberghus Kalkbrænderiløbskaj 4 Kr. Kielbergs Vej 3 DK – 2100 København Ø DK – 8660 Skanderborg