Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Eksamenskompetence Konkret viden Faglig viden Noteteknik
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Der var engang et ældre ægtepar ....
Måske er I gode venner i et år,
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Har du nogen sinde tænkt over hvad dine kæledyr laver, når du er på arbejde?
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Hvad gør livet så værdifuldt?
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Og hvordan man håndterer den.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Personlige strategier mod stress
Gode råd En guide mod eksamen.
De sidste undervisningstimer
Måske er I bedste venner i et år,
Om et øjeblik kommer du ind i en magisk verden....
Smileyen, som fik en ven.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Mindre grimt, tak.
1 Én og én er tre, og jorden den er flad
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Engelbert H – og den sidste chance
Velkommen.
Brug et øjeblik af din dag til at lære nogle gode leveregler…
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvad gør livet så værdifuldt?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Karl Henrik Flyums model
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Procesværktøjer.
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Mr. Raggys begyndertest. Velkommen til begyndertesten. Vi går 9 hullers slagspil sammen, dig og mig. Jeg stiller dig ét regelspørgsmål på hvert hul. Der.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Større Skriftlig opgave
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Eksamensangst. Fredensborg den 9 maj..
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Stress En folkesygdom?.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
- og få den karakter du fortjener Træn til en god eksamen.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Præsentation og gennemslagskraft TUP ”Transfer i AMU” ZBC, tirsdag d. 16. august 2011.
Den gode tone Lse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Den gode tone Lse.
Præsentationens transcript:

Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen? DEN GODE EKSAMEN Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?

De tre etaper Læseperioden - og nej, det er ikke en ferie! ”DAGEN!!” Dagen derpå

Læseferien - planlægning er ALT! Før læseferien Få styr på noter, tekster osv allerede inden læseferien. Find dine huller Spørg læreren mens du har adgang til ham/hende Lav evt. tjeklister Find ud af eksamensformen. Forbered dig til spørgetime. Spørg konkret. OVERBLIK GIVER RO!

Læseferien - fuld af fælder Selve læseferien Lav en læseplan – også selvom det bare ikke er dig. Indlæg pauser & belønninger Brug dine tjeklister Udvælg en god læsegruppe og brug den Pas på overspring! Drop fritidsjobbet i den periode. Sørg for at have ro!! Det er en stresset tid, men det er kun en måned.

Læseferien - så meget stof, så lidt tid!! Knæk stoffet Find fokus i stoffet Brug dine tjeklister/mindmaps Læs med minipauser efter hver 45 min Brug det lette stof som belønning Giv hinanden lektier i læsegruppen + faste mødetider Spørg din lærer, men kun velforberedt og konkret Gode noter fremfor mange noter Forstå dine egne noter Brug mapper, faneblade osv. Træn eksamensformen med læsegruppen (hør hinanden, leg eksamen)

DAGEN FØR DAGEN!!! Slap aaaaf! Hold halvdelen af dagen før fri (hvis du kan) Check kun noter – læs ikke nyt aftenen før. Lav noget rart Lav noget fysisk Prøv at tænke på noget andet Gå ikke i panik hvis du ikke kan sove. Se en film, læs en bog. (husk vækkeur!)

DAGEN!!!!!! – Lige inden du skal ind. Det er din dag! Mød når du vil møde (dog altid ½ time før) Tal med hvem du vil tale med. Vær egoistisk – lad ikke andres nervøsitet smitte dig. Sæt pris på din nervøsitet – adrenalinet SKAL pumpe!

DAGEN!!!! - ved det grønne bord Sig aldrig: Det ved jeg ikke Øøøøhhh Åh nej (når du trækker spørgsmålet/teksten) Jeg klarer det aldrig (har du de negative tanker, så skjul dem) Sig altid: JA…. Hvis du ikke ved det, så sig fx: ”Ja, det må du lige omformulere” eller ”ja, nu skal jeg lige tænke mig om” VIS AT DU IKKE GIVER OP! VIS AT DU ER VILLIG! VIS AT DU HAR KONTROLLEN

DAGEN!!! 10 gode råd fra censor 1. Værdsæt, at du er nervøs 2. Forbered dig på, hvordan du vil fremlægge stoffet 3. Skriv stikord til det du vil sige. 4. Hils på censor og kig ham/hende i øjnene så roligt du kan 5. Husk, at lærer og censor vil dig det godt 6. Vis initiativ og tag ordet - vis du har styr på stoffet 7. Prøv at svare, selvom du ikke er helt sikker, og spørg hvis ikke du har forstået spørgsmålet 8. Koncentrer dig om eksaminator og hør efter hvad der bliver sagt. 9. Tænk over dit kropssprog og mimik det vurderes også med i helheden 10. Signaler du er tilfreds når du forlader eksamensbordet

DAGEN!!!! – Når panikken alligevel melder sig Ryster du? Spis chokolade (adrenalin sukker) Undgå koffein Lav vejrtrækningsøvelser ”Slå rødder” Går klappen ned? Bed om tid/nyt spørgsmål/omformulering Drik vand Træk vejret dybt Tæl vinduer, døre, lamper Brug angstens ti trin (hvor på skalaen er jeg, og hvor vil jeg have den ned)

DAGEN!!!! –”Jeg har hørt om nogle piller…” Medicin er den sidste løsning Kun med lægen indblandet Løser ikke problemet på lang sigt: HUSK I HAR MANGE EKSAMENER FORAN JER Alkohol osv løser intet Tag ikke i mod piller fra ”venner” ARBEJD MED JER SELV I STEDET FOR AT DULME. Det er en lang proces

DAGEN!!! Dress for success Lidt om fremtoning Eksamenstøj er ikke festtøj: vær neutral, rimelig ”tildækket”, ”flade” sko, diskret make-up. Roligt kropssprog Tal tydeligt, ikke for hurtigt Smil hvis du kan Få øjenkontakt Vær dig selv

DAGEN DERPÅ En god oplevelse Hvad gjorde jeg anderledes? Før, under, efter. Hvordan havde jeg det? Brug oplevelsen til visualisering Nej, det var ikke rent held! En dårlig oplevelse Hvor i processen gik det galt? Hvad gjorde jeg? Hvad kan jeg gøre anderledes? Spørg evt din lærer. Analyser og pak væk.

EKSAMENSKOMPETENCE Konkret viden Faglig indsigt Fagligt overblik Noteteknik Disposition af stoffet Stoffets fokus Personlig optræden Personlig indsigt Indsigt i hvad der kræves af dig Overblik over din viden Personligt overblik Overblik over indholdet

HELD & LYKKE!!!