Basal Neurologisk Undersøgelse - hos vågen patient

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Advertisements

Fælles Akutmodtagelse, Århus Sygehus
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Hvad gør man i primær/ praksissektoren og hvad bør man gøre?
I dag er temaet Visualisering
CASTILLO MORALES KONCEPT
En patient kommer ind på klinikken, hun har i gennem længere tid, haft nogle problemer med nakken. Der har været meget travlt på kontoret, så hun har ikke.
Donordetektion Opmærksomhed på mulige organdonorer
Straight Leg Raising Test praktisk anvendelse og evidens
Den manuel medicinske undersøgelse
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Forskellige studietyper
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
PRODROMALPROJEKT Psykiatrisk Center Glostrup
Vi tager børns smerter alvorligt
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Epilepsi Demens Diskusprolaps +diverse
Ortopædist Uddannelsen Af Ali Ghotbi
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Klinikophold på Neurokirurgisk klinik
Neurologisk undersøgelse
Uddannelse af læger i akutafdelingen
Neuro Intensiv Terapi Afsnit 2093 Neuroanæstesiologisk Klinik
Forskellige studietyper
Behandling af nedsat hjertefunktion med T3 – LIHFA studiet
SLAP-læsionen Superior Labrum Anterior to Posterior.
Kan man undlade urinstiks kontrol 10 dage efter en behandlet UVI?
Sygehistorie 60årig mand der lider af polymyalgia rheumatica. Klager over hovedpine og forbigående synsnedsættelse Angiv : Diagnose? Behandling?
Kan vi måle spasticitet?
Observation og behandling af pt med GI blødning
Gitte M.Møller, afdelingssygeplejerske, neurointensiv, afsnit 2093
Donordetektion Opmærksomhed på mulige organdonorer.
Sekundære hovedpiner Lars Bendtsen, overlæge, Ph.D., dr.med.
Traume mod hovedet uden hudlæsion – Børn – BHS niveau 2
spørgsmål til lektion 2 Hvad betyder det at muskelkraften er 2 ?
Velkommen Introduktion.
Aortadissektion Afd. B, OUH.
Perifere nervesystem.
Gangtest i forbindelse med en bilsag
Miniprojekt i Medicinsk Billeddannende Systemer
Læsionens placering Cortex Hvid substans Basalganglier Cerebellum CNS
TVÆRFAGLIG BEHANDLING I SUNDHEDSCENTER. Indhold >Tværfaglig behandling >Sundhedscentret >Tidsbestilling.
Neurologisk afdeling F
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
”Røde flag” hos FP patienter der bør føre til lumbalpunktur (link LBP)instruks NRS og/eller alment medtaget og feber Bilateral facialis parese Skovflåt.
Reumatoid artritis Modul 5, sygdomslære E2009 Vibe Jelsbak VIA UC Bioanalytikeruddannelsen.
Neurologisk Undersøgelse
Svimmelhed – en hyppig klage 3. hyppigste årsag til lægekontakt i USA 3. hyppigste årsag til lægekontakt i USA Ca. 10% af patientkontakter hos praktiserende.
Spisning og Synkning Diana Holm, Talepædagogisk konsulent - ved bevægesygdomme Ataksi/HSP foreningen : diana holm, logopæd.
Traumer og PTSD I Program Præsentation og struktur Forventninger Nervesystemet Traumer Grounding og centrering Pausetræning.
Pleje og observation af den bevidsthedspåvirkedeakutte patient
Bayley Scales of Infant and Toddler Development, 3rd ed.
Traume mod hovedet uden hudlæsion – voksne – BHS niveau 2
Donordetektion Opmærksomhed på mulige organdonorer
Kommunikation Modul A.
Nyt fra neurologisk afdeling
Efter hoftealloplastik – Trin 1
Case 27 årig rask mand, ikke kendt med hovedpine
Traume mod hovedet uden hudlæsion – Børn – BHS niveau 2
Donordetektion Opmærksomhed på mulige organdonorer.
Demens set fra Geronto- /Neuropsykiatrisk Ambulatoriums perspektiv
Øvelsesprogram for VMO og patellastabiliserende øvelser
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Fysisk aktiv under indlæggelsen Stående øvelser
Fysisk aktiv under indlæggelsen
Assisteret NOR - workshop
Præsentationens transcript:

Basal Neurologisk Undersøgelse - hos vågen patient Center for Klinisk Uddannelse, RH Overlæge Ole Gredal, Neurologisk afdeling, BBH Stud. med. Mikkel Bøgeskov, Cathrine Gamborg Müller og Peter Siesing Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Kursus program Baggrund (5 min) Gennemgang af den neurologiske undersøgelse med demonstration (30 min) Udføre den neurologiske undersøgelse på hinanden (35 min) Pause (10 min) Neurologisk undersøgelse på patient (75 min) Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Baggrund Forudsætningen for behandling og prognose kan opdeles i følgende 4 trin: Anamnese og undersøgelse Tolkning af symptomer og objektive fund Anatomisk diagnose Patologisk ætiologisk diagnose Det skal understreges at anamnesen er meget vigtig, da man med den som baggrund skal kunne lave en fokuseret undersøgelse. Med anamnese og undersøgelse skal man kunne tolke de symptomer og fund der er og på baggrund af disse kunne komme med en anatomisk diagnose. Men her på kurset er fokus den strukturerede neurologiske undersøgelse Center for Klinisk Undervisning

Den neurologisk undersøgelse: Optagelse af anamnese Vurdering af højere cerebrale funktioner Gangfunktion Kranienerver Motorisk system Sensorisk system Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Gangfunktion: Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Gangfunktion: Læg mærke til: Skridtlængden Kropsholdningen Medsving af arme og afstand mellem fødder Asymmetri i gangmønster Klaskes fødderne mod underlaget Har patienten smerter Har patienten knogledeformiteter Bed patienten om at gå på linie samt tæer og hæle Der demonstreres gang funktion på rask person. Mens der kommentereres. Kan patienten gå på hæle og tæer er der ikke parese over fodleddet. Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Rombergs test: Romberg negativ: ubesværet stand ved både åbne og lukkede øjne Romberg positiv: ubesværet stand ved åbne øjne. Fald ved lukkede øjne Der bruges tre funktioner til at holde balancen: Øjne, de vestibulære organer samt proprioceptionen. Ved denne test elimineres øjnene, og er der en defekt i en af de to andre vil det afsløres. Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Kranienerver: 2. N. Opticus Synstyrke Synsfelt (Ophtalmoskopi) Ved syns styrke test evnen til læsning, hvis ikke pt kan dette, test da om der kan skelnes mellem lys og mørke. Ved synsfelts undersøgelsen, undersøges begge øjne på samme tid. Ved dobbelt stimulation kan ”in attention ” afsløres. Undersøgelse af hvert øje for sig, er godt ved læsioner foran chiasma opticum Center for Klinisk Undervisning

Kranienerver Læsion af N.abducens på venstre øje. (Kommandobevægelser) Følgebevægelser Pupiller (øjensimulator) 3. N. Oculomotorius 4. N. Trochlearis 6. N. Abducens Læsion af N.abducens på venstre øje. Huskeregel: Dobbelt syn forværres i den paretiske muskels trækretning Nævne øjenmuskel simulator på nettet Patienten skal specifikt spørges om der er dobbelt syn på noget tidspunkt. Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Kranienerver 5. Trigeminus Sensibilitetstest Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Kranienerver 7. Fascialis Motorisk test af ansigtets muskler: Panderynken Knibe øjne sammen Vise tænder Fløjte Blæse kinder op Her undersøges kun muskulaturen i ansigtet. Center for Klinisk Undervisning

Central kontra perifer facialisparese Evne til panderynken bevaret bilateralt Ophævet motorik i nedre halvdel af ansigt kontralateralt Perifer: - Ophævet motorik i hele samsidige ansigts halvdel Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Kranienerver 8. Vestibulocochlearis Test hørelsen Husk at holde de fingre du gnider bag pt’s øre eller kan han/hun se dem. Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Kranienerver 9. N. Glossopharyngeus Synkebesvær 10. N. Vagus Hæshed Ganesejl Uvula deviation Uvula hejses op til den raske side. Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Kranienerver 11. N. Accesorius M. sternocleidomastoideus og M. Trapezius Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Kranienerver 12. N. Hypoglossus Inspicer tungen Tungen skubbes ud til den syge side. Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Motorisk system Inspektion af muskelrelief Koordination Tonus Kraft Reflekser Tonus kan enten være normal eller øget. Ved øget tonus taler man om. Spasticitet, hvor modstanden stiger ved en hurtig passiv bevægelse over et led ligesom ved en foldekniv. Om rigiditet, hvor der er ens modstand under hele bevægelsen. Eller tandhjulsrigiditet, hvor der er periodevis hakkende modstand. Tremor: Husk at se efter det. Strakt arm test: Manglende evne til at bringe armen tilbage i udgangs punkt skyldes en manglende koordination mellem ekstensorer og fleksorer Diadokokinese: Test en hånd af gangen Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Sensoriske system Berøring Stik/Smerte Led-positionssans Vibrationssans Temperatur Der bør arbejdes systematisk frem når man tester det sensoriske system. Ved vibration startes helt distalt, er det normalt her er der ingen grund til at fortsætte. Ved temperatur, testes kun et par steder på hver ekstremitet. Center for Klinisk Undervisning

Sphincter undersøgelse Indikation Udfald Indikation: Dette er ikke en rutine mæssig undersøgelse, men den skal udføres på patienter hvor der er mistanke om diskusprolaps eller truende tværsnits læsion. Undersøgelser: - Undersøg abdomen for en fyldt blære. - Registrer evt. urin eller fæcesinkontinens. - Foretag rectal exploration med undersøgelse af: Sfinktertonus Voluntære sfinkterkontraktion Ano-anal refleks (imens din finger er i analkanalen: skub pludseligt til analsfinkter. Registrer om sfinkter kontraherer sig). Center for Klinisk Undervisning

Højere cerebrale funktioner Glasgow Coma Scale (GCS) ved traume Mini Mental State eksamination (MMSE) Sprogfunktion GCS Bruges kun ved hoved traumer MMSE Bruges er en hurtig test der er udviklet til test af evt. demens, men den kan bruges til en evaluering af pt’s højere cerebrale funktioner Sprogfunktion vurdering af denne giver en fin fornemmelse af de højere cerebrale funktioner Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Opsummering: Gangfunktion Kranienerver Motorisk: 1) Inspektion 2) Koordination 3) Tonus 4) Kraft og 5) Reflekser Sensorisk: 1) Berøring 2) Stik 3)Stillingssans 4) Vibration og 5) Temperatur Dette slide skal blive stående og kursisterne kan bruge det til at gå frem efter når de øver på hinanden Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning

Center for Klinisk Undervisning Nr 4: Tractus opticus, Modsidig homonym hemianopsi Nr 5: Radiata optica, Modsidig øvre homonym kvadrant anaopsi Nr 6: Radiata optica, Modsidig nedre homonym kvadrant anaopsi Center for Klinisk Undervisning

Oculomotor Nerve (CN III) Paralyse Egale Pupiler & 1 Blindt øje Horner’s Syndrome Egale Pupiler & 1 Blindt øje Horners syndrom: Miosis og ptose. Læsion i den sympatiske bane til øjet. Center for Klinisk Undervisning