Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NGG-INFO 1.
Advertisements

Information om tysk/fransk
Forældrearrangement om folkeskolereform
NGG.
Faaborg Gymnasiums udbud og oprettelse af studieretninger
Handelsgymnasium Rønde
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Præsentation til forældremøder
Rungsted Gymnasium.
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
NGG.
HTX – teknisk gymnasium
Roskilde Tekniske Gymnasium
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
HF på Falkonergården 2011.
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
1 NGG 2 ngg.dk 1.g2.g3.g V U I D D E A R N E N G E Å L E S N E D R E ?
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Studentereksamen - stx
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
NGG-INFO 1.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Hvordan søger man om optagelse?
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning1.
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
NGG.
Valgfagsorientering 21. November 2011
Iværksætteri og Finans global. HHX-uddannelsens struktur Grundforløb (1. halvår) Studieretningsforløb (de sidste 2½ år) Obligatoriske fag - ens for alle.
Orienteringsaften Brøndby Gymnasium. Program Kl Velkomst ved borgmester Kjeld Rasmussen Adm.dir. i Brøndby IF, Per Bjerregaard/bestyrelsesmedl.
Gymnasiet (Stx)
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Informationsmøde 9. klasse
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Grunde til at jeg elsker dig
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Uddannelse – dit barns fremtid
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Studievalg Nordjylland Martin Rovs Hansen Vejleder Studievalg Nordjylland Tanja Andersen.
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
 Optagelsesvilkår - en helhedsvurdering; parathedsvurdering og 5  Færre studieretninger (18 på stx og htx og 13 på hhx)  Grundforløbet intensiveres.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Fagdidaktisk kursus i biologi
Styrkede gymnasiale uddannelser
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC

Den videre proces for reformen 1. behandling i Folketinget 31. oktober 2003 Forventet vedtagelse af lovene marts-april 2004 Bekendtgørelser til høring august-september 2004 Uddannelsesbekendtgørelser med bl.a. fagrække og timetal Læreplaner for de enkelte fag og niveauer Eksamensbekendtgørelse Optagelsesbekendtgørelse Meritbekendtgørelse Reformen har virkning fra 1. august 2005

Et samlet gymnasialt system - 1

Et samlet gymnasialt system - 2 Fælles formålsbestemmelser - næsten Fælles fagligt indgangsniveau Fælles vilkår for adgang til videregående uddannelser Fælles struktur for de 3-årige uddannelser Klare profiler for de enkelte uddannelser

Fælles indgangsniveau Faglige adgangskrav Folkeskolens afgangsprøve i Dansk Matematik Fysik/kemi/biologi Engelsk 2. fremmedsprog eller tilsvarende 10. klasse-prøver

Optagelse I direkte forlængelse af 9. eller 10. klasse Elever, der har været ude af skole i et eller flere år, og elever, der ikke opfylder de faglige adgangskrav, kan kun optages efter en konkret vurdering, fx på grundlag af en optagelsesprøve

Ansøgeren i dag Valg af Ønske om Uddannelse (stx / hhx / htx / hf) Alment gymnasium: Sproglig / Matematisk Ønske om Skole 2. fremmedsprog

Ansøgeren efter reformen Valg af Uddannelse (stx / hhx / htx / hf) For de 3-årige uddannelser interesse-tilkendegivelse vedrørende Skole Studieretning 2. fremmedsprog Kunstnerisk fag (kun stx)

Studieretningsforløbet i de 3-årige uddannelser

Studieretninger i Stx - 1

Studieretninger i Stx - 2

Studieretninger i Stx - 3

Studieretninger i Stx - 4

Amtslig koordinering Amtsrådet godkender og koordinerer de enkelte skolers udbud af studieretninger Profilering og diversitet Alle offentlige skoler skal udbyde mindst 4 studieretninger og oprette mindst 2 Antallet af studieretningshold skal være mindst lige så stort som antallet af hold i grundforløbet

Studieretninger i hhx Studieretningsfag 1 A-niveau Studieretningsfag 2 Mindst B-niveau Studieretningsfag 3 Mindst C-niveau Virksomhedsøkonomi A Afsætning A Matematik B/A It B/A Vælges af skolen International økonomi A Fremmedsprog B/A Tysk fortsætter A Fransk fortsætter A Begyndersprog A Intet 3. fag En studieretning består af 3 fag på mindst A-B-C-niveau med mindre der indgår et begyndersprog A i studieretningen. Da indeholder studieretningen kun 2 fag, som begge skal være på A-niveau Det 3. Studieretningsfag vælges af skolen ud fra en forudsætning om, at det skal kunne spille fagligt sammen med de to andre. Fag fra andre uddannelser kan indgå som 3. studieretningsfag på C-niveauer. I øvrigt kan fag fra andre uddannelser alene indgå som valgfag

Fleksibilitet Elevens valg af studieretning sker ved afslutningen af grundforløbet, dvs. efter ½ år Indtil afslutningen af grundforløbet kan eleven skifte til en anden 3-årig gymnasial uddannelse uden tab af tid Men …..

Uddannelsesskift kræver særlig indsats

Kunsten at sige nej Eleverne har ikke krav på at blive optaget på den skole, de ønsker, og de har ikke krav på at få den studieretning, det kunstneriske fag eller det fremmedsprog, de ønsker – men deres ønsker skal tilgodeses i videst muligt omfang

Fokuspunkter fra høringen Strukturen Økonomien, herunder små og store skolers vilkår Kompetencefordelingen mellem skole og amt Studieretningsprojektet Uddannelsesskift efter grundforløbet

- men reformen er meget andet De nye formålsbestemmelser Samspil: Muligheder og forpligtelser Almen studieforberedelse Læreplanernes udformning Strukturering af det 3-årige forløb Evaluering, prøver og eksamen Samspil med andre gymnasiale uddannelser

Formål - fælles Forberedelse til videregående uddannelse Almendannelse, viden og kompetencer gennem kombination af faglig bredde og dybde og gennem samspil mellem fagene Faglig og pædagogisk progression Forskellige arbejdsformer; miljø præget af krav til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden Dannelsesperspektiv Udvikling af personlig myndighed; refleksion og ansvarlighed; kreative og innovative evner; kritisk sans Eleven som medborger Medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter; forståelse af nære, europæiske og globale perspektiver

Formål – specifikt for stx Fokus på det almendannende og studieforberedende Fagligheden er nært forbundet med sider af videnskabsfagene Sigte mod videregående uddannelse

Styringsprincipper

En ny lærerrolle Fra privatpraktiserende lærer til lærerteam Fra metodefrihed til fælles ansvar

Samspil mellem fagene - 1 Studieretningsfag: Inden for en studieretning skal de 2 studieretningsfag på højeste niveau have naturlige berøringsflader Obligatoriske fag i studieretningsforløbet Almen studieforberedelse: En ramme for fagenes samarbejde Naturvidenskabeligt grundforløb Almen sprogforståelse Studieretningsprojektet

Samspil mellem fagene - 2 Et hovedformål med reformen af de gymna-siale uddannelser er at styrke fagligheden Det betyder ikke bare ”mere af samme slags”! Fagene indgår med hver deres faglighed i et samspil, som sætter eleverne i stand til at anvende faglig viden fra flere fag på en given problemstilling, og som giver eleverne overblik og sammenhæng

Samspil mellem fagene - 3

Almen Studieforberedelse - 1

Almen Studieforberedelse - 2

Almen studieforberedelse - 3 Almen studieforberedelse er et organiseret samarbejde mellem de gymnasiale fag med en fælles forpligtelse til at give eleverne et sammenhængende overblik over de europæiske ideers historie med hensyn til natur-, menneske- og samfundsopfattelse

Læreplaner Fra læseplan til læreplan Profilfag og valgfag Revision af niveaubetegnelserne: A, B og C

Læreplanernes udformning Identitet og formål Hvad faget bidrager med i forhold til uddannelsens målsætning Fagligt indhold og faglige mål Præcise mål, der klart markerer undervisningens niveau (A,B,C) Vægt på beskrivelse af kernestoffet Fokus på elevernes kompetencer Tilrettelæggelse Evaluering Øgede krav til formaliseret, løbende intern evaluering Præcise vurderingskriterier

Uddannelsestid - 1 Fra Lektioner, Lærerskematimer og Undervisningstimetal til Uddannelsestid Uddannelsestid: Det tidsmæssige omfang af elevens beskæftigelse med faget gennem lærerstyrede aktiviteter (pånær skriftligt arbejde, forberedelse mv.) Rektor fordeler uddannelsestiden i fagene og i almen studieforberedelse på de enkelte år i studieretningsforløbet

Uddannelsestid - 2 Samlet uddannelsestid: Mindst 2470 timer Skolen kan afsætte en ramme på 7% til fællestimer, terminsprøver, interne evalue-ringer, tværgående undervisningsaktiviteter mm. Rektor fastsætter omfang og placering af elevernes skriftlige arbejde inden for nærmere angivne rammer

Udbud og oprettelse af studieretninger og valgfag - 1

Udbud og oprettelse af studieretninger og valgfag - 2

Reform af hf Samlet uddannelsestid for det 2-årige forløb: 1625 timer To faggrupper: Kultur- og samfundsgruppen og den naturvidenskabelige gruppe En faggruppe får en samlet læreplan med fælles mål og en samlet uddannelsestid Mulighed for lokal toning (sammenbinding af valgfag i grupper)

Pædagogisk ledelse Lovens §2, stk.1: Gymnasieuddannelsen udgør en helhed. Skolens samlede opgavevare-tagelse skal derfor ses i et helhedsperspektiv. Balancen mellem fagene, fakulteterne, almen-dannelsen og studieforberedelsen skal sikres. Baner for samspil: Bl.a. Almen studie-forberedelse, det naturvidenskabelige grund-forløb og almen sprogforståelse Fagteam, klasseteam, lærerteam Kvalitetssikring gennem løbende evaluering