Evolutionsteorien Tak til Naturhistorisk Museum for billeder og inspiration Charles Darwins evolutionsteori ”Survival of the fittest” (”den bedst egnede.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gode præstationer beundres
Advertisements

Historien om Jørgen Finke
LIVET.
Kært barn har mange navne -
7. Januar 2012 Hans Christian Engelbrecht
EVOLUTION.
Mønstre i livets udvikling. Tilfældig, forklarlig, forudsigelig?
Om at bevare sin tro i en skeptisk verden
Milepæle i tiden Tom Sillesen Tak for billeder og inspiration til Michael Linden-Vørnle, Birgitta Nordström og Don Canfield.
Moderne genteknologi Celler som fabrikker.
Darwinårets Dønninger
Livets opståen og udvikling
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Evolution.
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
Nye teorier om børns sprogtilegnelse
”Religion er opium til folket”
Er kvinder kodet genetisk til at kunne overleve bedre end mænd?
SNP håndtering og datavalidering Kevin Byskov. Disposition Principperne bag genotypning Kontrolprocedurer: Kontrol af Sample ID Mendel Error Check Kontrol.
DET MODERNE GENNEMBRUD
Kvinderne i Kvinder i 1900’erne havde meget få rettigheder og absolut ingen politiske. De havde en meget stereotyp rolle – hvis gift så husmor.
Drivhuseffekten og Jordens klima.
Livets oprindelse Et AT-forløb for biologi og religion.
Jørgen Haagen & John Andersson UCSJ
Jamen, hvad så med? Diskussion af evolutionens ikoner.
Evolutionen af ultraviolet syn hos vertebrater. Shi, Y. & Yokoyama, S. 2003: Molecular Analysis of the evolutionary significance of ultravolet voision.
Projekt 6: Molekylær Evolution Af Keratin Proteiner Vejleder: Rasmus Nielsen.
Mindfulness og mental sundhed
Mutationer.
EVOLUTIONS-teori Tom Sillesen
Orientering om A-niveau 3 timer i 2. semester 5 timer i 3. semester 6 timer i 4. semester 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 2½ år i.
Orientering om B A-niveau 5 timer i 5. semester 5 timer i 6. semester Altså 1 år mere.
Atomer Atomer betyder udelelig på græsk
Skabt i Guds billede Tema: Gud Skaber Titel: Skabt i Guds billede
Niveauer for læring i organisationen
Hvor kommer vi fra og hvor er vi på vej hen?
Genom-screening med Illumina SNP-array
Forklaringer på livets skabelse
Evolutionsteorien En teori om, hvordan livet udvikler sig. For at forstå den skal man lære følgende begreber: Fødselsoverskud: Der fødes flere unger end.
Lektion 1: Introduktion
Læren om livets udvikling
Darwinisme Jannik, Julie og Louise 2.b. Evolution postulatet - 2 elementer – evolutionspostulatet - evolutionspostulatet = han starter en teori om at.
Opfattelse i gamle dage DNAMutationRekombination Menneskets påvirkning.
Rosalind Franklin f – d.1958 Francis Harry Compton Crick
Naturvidenskab: ”Illustreret Videnskab” nr. 18 / 2007
Evolution.
Skabt som mand og kvinde
Oversigt Evolution DNA Mutation Recombinationon Mennesker påvirkning.
Evolution.
Evolutionens historie
Ludvig Holberg DAnsk forfatter.
Hans liv Aristoteles var en græsk filosof. Sammen med Platon regnes for den, der har haft størst indflydelse på den vestlig verdensdel tanker. Han blev.
Tidslinje Charles Darwin.
I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Gud er ”Alfa og Omega, begyndelsen og enden.” Åb 21,6 Han har altid været og vil altid være: ”Jeg lever i evighedernes.
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
Kosmologiens Historie. Begreberne Kosmologi – er læren om universet og dets udvikling Astronomi – er læren om himmellegemerne (primært Solsystemet) Astrologi.
Skabelsesberetningen – forstået ud fra den moderne videnskabelige ramme Niels Pauli Nónstein.
DNA molekylet Watson and Crick, Foto: Antony Barrington Brown.
Hemmeligheden bag arvelighed
Biologi på Bjergsnæsskolen
Jordens historie Fra big bang til nu.
DNA, mitose og meiose.
PROTEINSYNTESEN I genetikken
PROTEINSYNTESEN I genetikken
DNA, Kromosomer og Celledelinger
DNA, Kromosomer og Celledelinger
Gentest.
Genetik.
Præsentationens transcript:

Evolutionsteorien Tak til Naturhistorisk Museum for billeder og inspiration Charles Darwins evolutionsteori ”Survival of the fittest” (”den bedst egnede overlever”) forklarer, hvordan alt levende er udviklet. Den bygger på forskelligheden (variationen) inden for den enkelte art og en efterfølgende sortering (selektion). De individer, der bedst kan honorere kravene fra omgivelserne, overlever og efterlader mest afkom. De egenskaber, der er arvelige, videregives til efterkommerne. Hvis en egenskab er fordelagtig vil den med tiden dominere i populationen. Denne tilsyneladende enkle teori er hele teorigrundlaget for biologien. Den forøgede genetiske viden bekræfter Darwins teori, der ligeledes underbygges af vores viden om DNA-molekylets struktur og funktion. Det er dog ikke helt klarlagt, hvordan artsdannelsen finder sted, men den antages at være en dynamisk proces, der afhænger af, at tilfældige individer isoleres geografisk.

Før-naturvidenskab 300 f. Kr. (Platon og Aristoteles´ tid) : Manden giver al arv. Kvinden er blot en rugemaskine, der leverer byggematerialer, og bliver barnet en pige har moderen haft en forstyrrelse i sit blod! Bibelske forklaringer Filosoferen over naturen ud fra hvad man umiddelbart kan se f.eks.: - de 4 elementer - mus opstår af korn og gamle klude

1600-tallet Gennembrud - Mikroskopet (Leuwenhook) - Kikkerten (Galilei)

1700-tallet Oplysningstiden - alt er ikke gudsgivet en gang for alle - troen på, at mennesket kan ændre på noget Systematik - klassifikation (Linné)

1800-tallet Evolutionsteorier - Lamarck - Darwin - Mendels genetik

1900-tallet Gener og kromosomer DNA-strukturen (1953) Den genetiske kode (1966) Gensplejsning (1970) Kloning Det humane genom

Carl von Linné

Linné’s system Rige: Dyr Række: Hvirveldyr Klasse: Pattedyr Orden: Primater Familie: Hominoider Slægt: Homo Art: Homo sapiens En række indeholder dyr med en unik bygningsplan, der adskiller dem fra alle andre rækker I nutiden findes 35 rækker af flercellede dyr Tilsyneladende blev næsten alle rækker skabt i en nærmest eksplosiv udvikling for 570 millioner år siden. Den såkaldte ”kambriske eksplosion”.

Klasser Kæbeløse hvirveldyr (Agnatha) Bruskfisk (Chondrichthyes) Benfisk (Osteichthyes) Padder (Amphibia) Pattedyr (Mammalia) Krybdyr (Sauropsida) Fugl (Aves)

Opdeling af livet

Forudsætninger for evolutionsteori Indtil ca. 1800 : Arter uforanderlige Sådan er verden skabt én gang for alle Carl von Linne´s klassifikatonssystem Efter 1800 : Fossiler af mystiske uddøde dyr opdages Neandertalerskelet 1856 ved Düsseldorf Verden må have forandret sig

Jordens alder Biblen (før 1800) : 6.000 år Charles Lyell (1834) : meget ældre I dag : 4.600.000.000 år Giver tid til at evolution er mulig Charles Lyell

Lamarcks giraffer Evolutionsteorien fra 1809 Lamarcks giraffer J.B. Lamarck Lamarcks giraffer strækker hals

Lamarcks udviklingslære Erkender som den første evolutionen DRIVKRAFT Indre drift mod det perfekte Nedarvning af erhvervede egenskaber (Bygger på filosofiske tanker)

De bedst tilpassede får flest unger Darwins giraffer Evolutionsteorien fra 1859 Tilfældig arvelig variation Charles Darwin De bedst tilpassede får flest unger De andre uddør

Darwin udviklingslære Giver som den første en brugbar mekanisme DRIVKRAFT Variation Konkurrence Ændringer i miljø Mere afkom fra de bedst egnede Naturlig udvælgelse Arvelige egenskaber nedarves Isolation og opsplitning i nye arter

Galapagosøerne Jordomrejsen på skibet ”Beagle” 1831 Da Darwin i 1859 fremlagde udviklingsteorien om ”Arternes oprindelse” (”Origin of Species”), var han den første til at formulere en teori, der kunne forklare evolutionsmekanismen. Darwin kaldte processen naturlig udvælgelse. Darwin havde på sine studierejser rundt om i hele verden noteret sig den store mangfoldighed og ikke mindst variationen inden for arterne. På sine rejser besøgte Darwin blandt andet Galapagos-øerne, og her studerede han det særdeles særprægede dyreliv. Galapagos-øerne ligger ca. 800 km ud for Ecuadors vestkyst, og her findes en række endemiske arter (arter der kun findes det pågældende sted). Jordomrejsen på skibet ”Beagle” 1831

Slægtsskab mellem Darwins finker Darwin kendte ikke til genetik !

En ny teori bliver til Darwin inspireres af 2 økonomers nye teorier : Robert Malthus (befolkningstilvækst skaber kamp) Adam Smith (liberalisme skaber specialister) (Bygger på observationer) af skildpadder og finker ”The Origin of Species” England i 1859 Danmark i 1872

Revolution i samtiden Kirken : Forudbestemthed styrer naturen (Gud) Darwin : Naturlige tilfældigheder afgør arternes skæbne Mennesket er ikke længere noget særligt - I familie med aberne - Udviklet ved en tilfældighed - Naturens mangfoldighed kan skabes ved naturlige og tilfældige mekanismer

Eksempler på data

Eksempler på nyere data

1866: Mendel Forfaderen til genetik Lavede forsøg med arvelige egenskaber ved ærteblomster Han viste at nogle egenskaber var arvelige og fandt indirekte frem til gener Han viste at arvelige egenskaber var uafhængige af hinanden Det var et modernistisk opgør med forestillingen om at gud bestemte hvordan vi så ud

Gregor Mendel

Neodarwinisme Darwin havde ingen viden om gener, DNA og mutationer Darwins ”Origin of species” (1859). Genetik (Gregor Mendel 1900). Gener (Wilhelm Johannesen 1910). Kromosomer (Thomas Hunt Morgan 1915).

Kromosomer Mennesket har 46 kromosomer (parvis ens) Ét sæt (23) fra mor og ét sæt (23) fra far Et af parrene er kønskromosomer Dreng X y Pige X X Kromosomer indeholder DNA-strengen

Moderne tid DNA og basepar (Watson og Crick 1953). RNA (Monod og Jacob 1961). Genetisk kode og mutationer (1966). Det Centrale Dogme (DNA-mRNA-Protein) Hermed KEMISK forklaring på forandringer i arter. Herefter hænger hele biologien sammen!

Arvematerialets struktur

DNA Deoxyribo Nuclein Acid A Adenin - T Thymin G Guanin - C Cytosin 3 basepar er en codon og koder for en aminosyre Mennesket består af milliarder af celler, der alle stammer fra den celle, der blev dannet ved sammensmeltning af forældrenes æg- og sædcelle. I hver celle findes en cellekerne med arveanlæggene. Generne - arveanlæggene - der koder for alle de processer, der foregår i kroppen, findes i kromosomerne og består af DNA (deoxyribo-nuklein-syre). I et kromosom ligger DNA som en dobbeltstreng, der er bygget op af basepar, nucleotider. 4 typer nucleotider parres indbyrdes og udgør ”trappetrinene” i trappestigestrukturen. Adenin er parret med thymin og cytosin med guanin. Rækkefølgen af basepar er særdeles betydningsfuld. Det er den kode, der giver information om, hvilke aminosyrer, der skal følge hinanden i opbygningen af polypeptider (proteiner). Kombinationen af tre basepar koder for en aminosyrer. Koden for en aminosyre kaldes en triplet. Når celler deler sig, kopieres DNA-strengen ved at den zippes op som en lynlås, og nye baser sætter sig, så der dannes to identiske strenge. Opstår der fejl i indsættelsen af nye baser, ændres koden, og der skabes en ny information. Dette kaldes en mutation. Sker der mutationer under dannelsen af kønsceller, vil denne mutation videregives til afkommet. Watson-Crick-modellen

Den genetiske kode Det centrale dogme Koden blev brudt i 1961 Codons for aminosyrer Forudsætningen for Darwins meget enkle udviklingsteori er, at der skal være en variation inden for en art. Desuden skal der produceres mere afkom, end der er ressourcer (føde, bosteder m.m) til. Dette betyder, at der vil opstå en konkurrence, og at nogle individer grundet deres egenskaber vil være bedre rustet i kampen og derfor klare sig bedre end andre. De egenskaber, der ligger til grund for ”en bedre overlevelse”, skal kunne videregives fra forældrene til afkommet. Det vil sige, at egenskaben skal findes kodet i arvematerialet i kønscellerne Som den sidste ting må der være processer, der muliggør, at der dannes nye arter, når forskellene mellem grupper eller populationer bliver for store. Kæde af aminosyrer Det centrale dogme Koden blev brudt i 1961

Mutationer Fejl i codons under kopieringen af DNA Tilfældige fejl Påførte fejl (stråling og visse kemiske stoffer) Kun mutationer i kønsceller vil overføres til afkommet - forringer afkommets overlevelse (99 %) - er betydningsløs for afkommets overlevelse(1 %) - forbedrer afkommets overlevelse (0,01 %) Mutationer er tilfældige og vedvarende forandringer i generne - arvematerialet. Kun mutationer i kønscellerne kan videregives til næste generation. Mutationer i kropsceller har ingen evolutionær betydning. De fleste mutationer vil være neutrale og ikke have nogen direkte indflydelse på overlevelsesmulighederne. De ophobes blot i arvematerialet. Ved ændret miljø kan en sådan mutation dog pludselig vise sig at være en fordel eller en ulempe. Er den opståede mutation en direkte fordel for afkommet, vil det klare sig bedre i konkurrencen med andre og derfor være en succes. Egenskaben kan derfor videregives til de næste generationer og spredes i populationen. Forringer den opståede mutation afkommets overlevelse, vil det klare sig dårligere i konkurrencen med andre. Der sættes mindre afkom i verden - i værste fald intet. Den egenskab, mutationen medførte, vil derfor ikke sprede sig i populationen, men selekteres fra.

Mutationstyper Kromosommutationer Hele kromosomer Dele af kromosomer Større genmutationer Deletion Insertion Duplikation Inversion Punktmutaioner Enkelt base Få baser