DR Lyd Lyd og lydkvalitet på broadcast and beyond Mikkel Müller Underdirektør, DR Teknologi
TV 32+ % 31 % 76 % Radio [P1/P2, P3 & regional P4 på FM + DAB + internet]
DR Public Service – et bredt publikum 23-04-2014 Lyd og lydkvalitet på broadcast and beyond - Mikkel Müller, DR Teknologi
Ikke kun udstyret har betydning for modtagelsen… 53% af danskerne hører normalt (!) 21% siger, at de har hørevanskeligheder 26% har et potentielt, uerkendt høreproblem 30% over 61 år har erkendte høreproblemer 15% af de 40-60-årige og 9% af de 12-39- årige har erkendte høreproblemer 15% over 61 år har høreapparat Kun 46% af dem med erkendte høreproblemer bruger tekst-tv-teksterne for hørehæmmede
Hvad klages der over? For høj baggrundslyd ved dialog Spring i lydniveauer mellem programmer og trailere Uklar tale eller mumlen Og så bliver mange irriterede, hvis lyd og billede ikke er synkrone
Lydpolitik i DR DR lægger afgørende vægt på taleforståeligheden i tv- programmerne. Vi skal derfor være særligt varsomme med at anvende høj baggrundsmusik og lydeffekter sammen med dialog Vores tv-programmer skal principielt også kunne høres og forstås af seere med noget nedsat hørelse Vi fraskriver ikke muligheden for at producere den gode dynamiske, kunstneriske lyd som led i vores tv-fortællinger. Den er der fortsat plads til
Radiolyd i DR Optagelse i 24 bit 48/96kHz Protools redigering Radioafvikling Dalet 384 kbit/s Mange radioprogrammer er med mobiltelefoninterviews.. FM max. svarende til 256 kbit/s DAB P1* 96 kbit/s DAB P2 Klassisk 192 kbit/s DAB P3, P5, P6 Beat, P7 Mix, P8 Jazz 128 kbit/s DAB Ramasjang 80 kbit/s 23-04-2014 Lyd og lydkvalitet på broadcast and beyond - Mikkel Müller, DR Teknologi
TV-lyd i DR Lyd til drama optages, redigeres og lagres i 24 bit, 48/96 KHz Lyd i fx nyhedsproduktioner kan have meget forskellig kvalitet, men der understøttes 24 bit, 48 kHz i produktionen DR1 og DR3 sender i 5.1 og stereo, øvrige kanaler i stereo. 23-04-2014 Lyd og lydkvalitet på broadcast and beyond - Mikkel Müller, DR Teknologi
Limitor og evt. upmixer til 5.1 TV afviklingsmiljø RIP 2012 Limitor -1dBFS Stereo Stereo Spor DR- Udsendelse Compressor Limitor og evt. upmixer til 5.1 (TC Electronics) 1,2 5.1 (optionel) 5.1 3-8 Synstolkning / oplæste undertekster (stereo) 9,10 Video 1080i SDI Lyd: Stereo plus evt. 5.1 embedded i video 48kHz 24bit
Klassiske tv-distributionsplatforme i Danmark DTH Egen antenne Fællesantenne & bredbånd Kabel-tv MUX 1-2 digitalt ”free-to-air” NSAB uplink Stockholm Telenor uplink DR BYEN MUX 3-6 digitalt betalings-tv 5.1 AC3 384 kbit/s DR leverer ukomprimeret til stereo 24 bit/48 kHz HE AAC 128 kbit/s på DRK, 96 kbit/s på øvrige 5.1 er 256 kbit/s
Teknikken er i orden – hvor er problemerne så? TV modtagere og dets opsætning 5.1 er en udfordring, signalet behandles forskelligt på forskellige modtagere, dekodes forkert mv. Manglende viden og opmærksomhed i produktionen ”Biograflyd”, dynamik og realisme fungerer dårligt på flertallets fladskærme Pas på baggrundslyde, fokus på taleforståelse 23-04-2014
Eksempel: DR1 modtagere målt på de indbyggede stereohøjttalere 2.0 L 100Hz 2.0 R 200Hz 5.1 L 500Hz 5.1 R 1kHz 5.1 C 2kHz 5.1 LFE 80Hz 5.1 Ls 4kHz 5.1 Rs = -Ls Stuens TV Køkken TV Begge anvender anvender et down mix af 5.1 signalerne. Hvilke desværre er default i næsten alle modtagere !!!! Forskellig down mix af sourround og LFE kanaler
DR tiltag DR arbejder på at skabe fokus og forbedre lydkulturen i DR og samarbejdspartnere DR indfører ny og forbedret lydpolitik DR har revideret sine tekniske normer for interne og eksterne produktioner (R128 plus krav om taleforståelse) DR har lavet et sæt adfærdsnormer, der skal hjælpe alle, der laver lyd Implementering af R128 i intern produktion, startende med trailerproduktion DR vil genindføre stereo/5.1 testen, så man hjemme kan få hjælp til selvhjælp
Tak for opmærksomheden Lyd og lydkvalitet på broadcast and beyond Mikkel Müller, DR Teknologi 23. april 2014 Spørgsmål? Allan Egelund Tuxen