Hvordan registrerer jeg arter og besigtigelser i NaturAppl?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Open street maps på GPSén Gå ind på Siden er lang tid om at loade, så hav tålmodighed.
Intro til brug af Carla til adresser og andet for ledere i FDF Virum
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
JordWeb: en hjemmeside til anmeldelse af jordflytning.
- Folkebibliotekernes nye ebogsservice.
Hvordan man logger ind på Dansk ACL database
Klik på Aktivér redigering på meddelelseslinjen.
Videregående pc-vejledning Modul 04: Windows-elementer 60+Bornholm.
Log direkte fra GSAK Der er en kæmpe fordel at logge direkte fra GSAK, for det første er det let, da men ikke skal åbne alle cachesiderne for at kunne.
1 Download af musik fra netmusik.dk Sådan downloader og overfører man musikken til computer og MP3-afspiller.
Introduktion til CMS. Indhold ● Forberedelse af indhold til hjemmeside ● Opsætning af hjemmeside (CMS)
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Hvad er CURIS? CURIS er et IT-system til registrering af forskning og formidling på KU CURIS er navnet for Copenhagen University Research Information System.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Formularer (Access, del 3)
Velkommen.
Introduktion til indholdsfortegnelser j Tryk derefter på F5, eller klik på Slideshow > Fra begyndelsen for at starte kurset. Klik på Aktivér redigering.
Introduktion til CURIS
Opret en database i Reference Manager, ver. 11 Åbn programmet. Opret en ny database. Placér basen ude på ”skrivebordet ” (kun i denne sammenhæng – da baserne.
Rapporter (Access, del 5)
Søg på kundes navn. Klik evt. på inaktive eller filialer Vælg når søgeresultaterne fremkommer, et af resultaterne ved at sætte et kryds i boksen, og tryk.
Blogging Udvidet design og funktion
Videregående pc-vejledning
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Calc.
/Elsebeth Pedersen & Kelvin Strømsholt
 Åben KM Udfyld oplysninger:  Indbakke: NYE  Kommunikerende enhed: Alle beskeder: + hospitalskode Afdelingsspec.: afdelingskode, søg med  Afslut med.
Vejledning til oprettelse af CV
…helt naturligt ! Velkommen til Meldgaard. Data til Excel videre til Nav kan eksportere alle data fra listevisninger til Excel (som så kan videresende.
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
Oversigtsreference til Lync 2013 til Office 365 © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Med Lync kan du begynde at samarbejde uden.
Hidtil har det været besværligt og tidskrævende at oprette værktøjer og tilhørende reservedele. Man kunne ikke gennem værktøjets navn/nummer se hvilke.
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Introduktion til Lync Windows Store-appen
JAR KURSUS – UDGAVE Introduktion til JAR Sagstrin er de juridiske afgørelse der foretages. Fx V1 og V2 kortlægninger. Aktiviteter er de brancher/aktiviter.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Tilføje en kontakt Listen Kontakter gør din kommunikation lettere og gør det muligt for dig.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
PivotTable i MS Excel Se evt. teksten til opgave 18 kap Start MS Excel og åben filen exped.dbf som du finder på hjemmesiden sammen med denne vejledning.
Brevudskrivning Du vil gerne skrive et brev, i dette tilfælde til en kreditor. I din venstre menubjælke finder du derfor Kreditor og trykker på den. Derved.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
Videregående pc-vejledning
IT for let øvede Modul 5: ”Tekstbehandling ”. Formål KULTUR & FRITIDSHUSET – SKOLEGADE 54 – TLF: Kunne skrive en tekst med store og små bogstaver.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
Frivillignettet Adgang via Hjerteforeningens hjemmeside Klik på menu.
Sådan programmerer du arduino via Atmel Studio Af Orla Utoft Sørensen Mercantec.
Kursus i Wordpress Lær at lave indlæg og kalenderbegivenheder v/ Hjerteforeningens webredaktør Mads Louis Orry.
CV funktionen i PU:RE Her ses ens profilinformation i PURE, hvor man kan se sine publikationer, aktiviteter, presseklip og cv’er. Nye cv’er skal oprettes.
Regionalt d.13.juni Biblioteket flytter mennesker er et projekt som kombinere følgende ting: motion, at være social og teknologi. Det gøres i dette tilfælde.
GUIDE TIL AFLEVERING AF OPGAVE
Konfigurere lyd og foretage opkald
Kontakter, tilstedeværelse og chat
Foreningsguide koege.kultur.egon.dk/forening
OneDrive Med OneDrive kan du sikkert gemme dine billeder, filer og mapper på ét sted, dele dem med andre og få adgang til dem overalt.
Dyreforsøgstilsynet Præsentation af AIRD Bispebjerg Hospital
Opret fremmed kursus Blå kurser: Fremmed kurser
GUIDE TIL AFLEVERING AF OPGAVE
Titel for begivenhed Dato for begivenhed Klokkeslæt for begivenhed
GUIDE TIL OPRETTELSE AF DOKUMENTER
Sådan indsættes dette dias i præsentationen
GUIDE TIL BRUGEN AF MAPPER I MINE DOKUMENTER
Søgning i Danmarks Arealinformation
Præsentationens transcript:

Hvordan registrerer jeg arter og besigtigelser i NaturAppl? Danmarks Miljøportal, lokale brugerseminarer 2019 Hvordan registrerer jeg arter og besigtigelser i NaturAppl?

Dagens undervisning i NaturAppl Download og installation af NaturAppl Generel navigation i NaturAppl Hvad skal jeg gøre inden jeg skal i felten? Oprettelse af Besigtigelser Kvalitetssikring Hent og eksportér aktiviteter

Hvad bruges NaturAppl til? NaturAppl er et værktøj til inddatering af naturdata og er udviklet efter brugernes (Miljøstyrelsens og kommunernes) ønsker og behov og er et værktøj til inddatering af naturdata til naturdatabasen. NaturAppl fungerer på computer og tablet, men er ikke udviklet til smartphone eller iPad. NaturAppl er bygget op på samme måde som de feltskemaer, der anvendes af myndighederne fx for NOVANA-overvågning​.

Download og installation af NaturAppl Applikationen kan hentes online: https://naturappl.blob.core.windows.net/version3/NaturApplProd.msi For at logge ind, skal du have en bruger hos Danmarks Miljøportal. Første gang du logger ind, vil NaturAppl hente nyeste metadata

Generel navigation i NaturAppl

Hvad skal jeg gøre inden jeg skal i felten? NaturAppl kan benyttes offline i felten. Du skal dog huske at have opdaterede data med. Hent metadata Hent offline kort

Oprettelse af Besigtigelser Når man skal oprette en ny aktivitet, skal man først vælge formulartypen. I aktiviteten skal der oprette 4 grundlæggende punkter Lokalitet Stamdata Filer og fotos Angivelser

Oprettelse af Besigtigelser, Lokalitet Under lokalitet, skal du tilføje lokaliteten, hvor besigtigelsen er foretaget. Der er 4 metoder til, at tilføje lokalitet. Vælge en GIS-fil fra din computer Kopier fra eksisterende sted Indsæt via koordinat Tegn selv i NaturAppl

Oprettelse af Besigtigelser, Stamdata For alle aktiviteter er der en række informationer, som er ens og bør udfyldes. Det drejer sig om informationerne: Start- og slutdato Indsamlingsformål Inventører

Oprettelse af Besigtigelser, Angivelser Aktivitetsformularen er her hvor du både opretter og redigerer aktiviteter. Formularen vil se forskellig ud, afhængigt af hvilken aktivitetstype det drejer sig om. I det følgende vil vi vise Aktivitetstypen ”§3 Besigtigelser (Alle naturtyper, 2010-)”

Oprettelse af Besigtigelser, Angivelser Alt efter hvilken hovednaturtype man vælger, vil aktivitetsformularen ændre sig. Alle punkter med rødt (!) er punkter brugeren bør kigge igennem.

Oprettelse af Besigtigelser, Angivelser Hovednaturtyper bruges typisk til at fortælle hvilken naturtype der bliver besigtiget. Ved nogle naturtypefelter vil der kunne vælges Arealandel i pct. Det vil typisk sige den arealandel (i procent), som den valgte naturtype besidder af hele det besigtigede areal.

Oprettelse af Besigtigelser, Angivelser Hvis man skal tilføje arter, typisk i forbindelse med, at liste alle arter på et areal eller i en dokumentationscirkel, skal du åbne artslisten. Arter tilføjes listen ved at trykke på ”Søg” knappen.

Oprettelse af Besigtigelser, Angivelser I artslisten kan du fremsøge alle arter, der er oprettet på Danmarks Miljøportals artsliste, og tilføje disse til din aktivitet.

Oprettelse af Besigtigelser, Angivelser Når man har indtastet arter i artslisten, er det muligt at flytte udvalgte arter til et dokumentationsfelt. Markér de arter, som man ønsker at flytte, og tryk derefter på ”flyt til dokfelt”. Du kan markere flere arter ved at holde Ctrl-knappen nede, og klikke med musen. Ønsker man at flytte arter fra dokumentationsfeltet til hovedområdet, skal man blot trykke på hovedområde.

Oprettelse af Besigtigelser, Angivelser Når du har udfyldt alle felterne, skal du trykke gem. Nu er aktiviteten klar til, at blive kvalitetssikret og indleveret.

Kvalitetssikring Når du er færdig med at inddatere data i din aktivitet, kan du indlevere den til databasen. Du skal vælge aktiviteten, og herefter trykke indlever. Når du er logget ind, vil aktiviteten blive indleveret.

Kvalitetssikring I NaturAppl findes forskellige status. Disse statusser skal sikre, at data der er godkendt og offentligt tilgængeligt, og har gennemgået en kvalitetssikringsproces Det er muligt at ændre status på grupper af indleverede aktiviteter. Forneden vises et eksempel på det vindue der kan dukke op, når bruger eksekverer ”Sæt status” funktionen. Kode 10 – Indtastning påbegyndt Data kan ses af egen myndighed Kode 20 – Indtastning afsluttet Data kan ses af egen myndighed Kode 30 – Dataprod. KS Data bliver offentliggjort Kode 100 – Godkendt data

Hent og eksportér aktiviteter Ved hjælp af funktionen ”Hent aktivitet” kan du, ud over at hente enkelte aktiviteter ind i din NaturAppl, lave et samlet udtræk af aktiviteter

Hent og eksportér aktiviteter Der findes en lang række søgefiltre og kriterier, så du kan lave en meget specifik søgning. Når du har lavet din søgning, har du mulighed, for at åbne den i en træstruktur for, at få et bedre overblik.

Hent og eksportér aktiviteter Når man har fremsøgt det ønskede resultat, er det muligt at eksportere det i flere formater. Du kan hente alle geometrierne Du kan hente aktivisterne ud i excel Du kan hente arts-registreringerne ud i excel

Spørgsmål?