99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Stop snifning – men undgå panik
Roskilde Tekniske Skole
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Elevernes digitale dannelse
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Heidi Wandbæk Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed med speciale i Human Ernæring.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Cooperativ learning - også kaldet CL
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Jørn Iversen, Politiassistent
Udsatte børn i folkeskolen - hvordan løser folkeskolen opgaven? Specialundervisningen i folkeskolen.
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Færdselslovens § 3, stk. 3, politi og vejmyndigheder efter samråd med skolerne træffer foranstaltninger til at beskytte børnene mod farerne fra den kørende.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Trafikpolitik i Gribskovs skoler Præsentation april 2015 Esrum 18. januar 2007 Marts 2015.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
På de næste sider finder du et eksempel på en trafikpolitik, der rummer alle de punkter, som Rådet for Sikker Trafik anbefaler. Slet og tilføj, så den.
Velkommen til Gjern Rideklub! Kære forældre og børn Hjertelig velkommen i Gjern rideklub. Vi håber, at du og Jeres barn/børn bliver glade for at færdes.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Mit arbejde som færdselskontaktlærer…. Mine opgaver som færdselskontaktlærer Opgaver, undervisning og indkøb Rollemodel Motivere og vejlede kollegaer.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Temadag om unge, 10. april De unge knallertkørere og deres forældre.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
Evaluering af Aktiv rundt i Danmark lærernes observationer Følgende resultater er på baggrund af 1215 lærerbesvarelser af vores elektroniske spørgeskema.
Arbejdsopgaverne – en stor mundfuld Kalenderen/Årshjulet Cooperative Learning Cykelbanen/Manøvrebanen.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Sådan bakker MVSJ Politi skolens forebyggende indsatser op. 17. Juni 2010Carsten Simonsen.
Overskrift Max 1 linje HVORFOR undervise i færdsel ?
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Ungdomsliv.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Hvor og hvordan sker ulykken?
Statistik, bøder m.m. Statistik
Hvor og hvordan sker ulykken?
Unges uddannelsesvalg
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
TRAFIKPOLITIK PÅ SKOLER DERFOR
Tillykke! I er nu tæt på at have en trafikpolitik.
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Statistik, bøder m.m..
VoksenBadminton… Er det noget for jer?
Trafikpolitik for Stoholm Skole
Statistik, bøder m.m..
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Hvor og hvordan sker ulykken?
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Trafikpolitik for Durup Skole.
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken Trafikken er den hyppigste dødsårsag for børn og unge i alderen 10 til 25 år Når børnene forlader folkeskolen, står de over for de 10 farligste år i trafikken 99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken Der er flere gode grunde til at undervise i færdsel i folkeskolen (her er opridset tre) Som lærere står vi dagligt over for de børn, der efter folkeskolen skal ud til deres ti farligste år i trafikken. Ved at undervise i færdsel gennem hele skoleforløbet har vi gode muligheder for at hjælpe børnene til en bedre adfærd i trafikken, hvilket i sidste ende kan være med til at redde deres liv. Trafik handler i høj grad om adfærd. 99 % af alle ulykker skyldes menneskelige fejl, så adfærden er vigtigere end vejtekniske løsninger. Trafik er en social kontekst, hvor vi er afhængige af, at alle opfører sig hensigtsmæssigt og fornuftigt. På den måde kan trafik også være et godt afsæt til at tale om, hvor vigtigt det er, at vi alle sammen passer på hinanden.

Dræbte og alvorligt tilskadekomne 2007-2011 Det går meget godt med opmærksomhed fra skole og forældre, når børnene er små og skal lære at færdes i trafikken. Men fra det øjeblik hvor vi voksne har lært dem færdighederne og slipper dem alene ud i trafikken, begynder det at gå galt. Det er et paradoks, og måske har de ikke erfaring nok i 12-års-alderen? Her er det vores rolle på skolen at sørge for, at de stadig får undervisning i færdsel og passe på ikke at kategorisere dem som selvkørende. Hvis færdselsundervisningen stopper efter de 12 år, får børnene ikke tilstrækkeligt indblik i, hvordan de træffer sikre valg i trafikken, og hvor afgørende det er, at de gør dette, da undervisningen på grundtrinnet og mellemtrinnet mest fokuserer på færdighedstræning. Udskolingsforældrene skal også involveres og mindes om, at de har en vigtig rolle.

Hvad optager skolelederne? Skoleledere er mere bekymrede for vold end trafik Mange vurderer, at der er større risiko for, at børn kommer til skade som følge af vold end som følge af trafikulykker. En undersøgelse fra 2009 blandt skoleledere bekræfter denne tendens.

Trafikken er farligere, end mange går og tror Hospitalsindlæggelser: 15-17-årige, 2008 Figuren sammenligner antallet af voldsulykker og trafikulykker blandt 15-17-årige i 2008. Det ses af figuren, at langt flere blev indlagt på hospitalet som følge af trafikulykker end af vold.

Faghæfte for færdselslære Formålet med undervisningen i færdselslære er, at eleverne opnår sikkerhed i at færdes i trafikken uden risiko for sig selv eller andre. Det er lovpligtigt at undervise i færdsel. Og det har det været siden 1940. Færdselslære har sit eget faghæfte, og formålet er, at vi alle lærer at færdes sikkert i trafikken. Det nytter nemlig ikke noget, at man selv gør det rigtige, hvis alle andre ikke kender reglerne, eller ikke finder det vigtigt at følge dem.

Færdselsundervisningen er forskellig afhængig af alder og modenhed Færdselsundervisningen er forskellig afhængig af alder og modenhed. Rådet for Sikker Trafik har gratis materialer, der følger trinmålene i Fælles Mål. Blandt andet skal eleverne gerne igennem: Gåprøven, Lille cyklistprøve, Cyklistprøven og et materiale til udskolingen, der hedder Skillevej. Kort fortalt skal eleverne ifølge Fælles Mål kunne følgende: Efter 3. klassetrin skal eleverne kunne færdes til fods – og kunne manøvrere sin cykel (endnu ikke i trafikken) Efter 6. klassetrin skal eleverne kunne færdes på cykel i trafikken. Efter 9. klassetrin skal eleverne kunne vurdere, hvilken adfærd der er den mest hensigtsmæssige i trafikken, og de skal kunne træffe de sikre valg.

Besøg Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside www.sikkertrafik.dk/skole På www.sikkertrafik.dk/skole kan I finde materialer til færdselsundervisningen på de forskellige klassetrin og generelt finde mere information. Færdselsundervisningen kan evt. lægges ind i andre fag, så vi slår to fluer med et smæk. Materialerne er gratis.

Brug de nye materialer til udskolingen www.sikkertrafik.dk/live www.sikkertrafik.dk/skillevej www.sikkertrafik.dk/360 Der er en særlig udfordring forbundet med at undervise de store elever i færdsel. Det skyldes nok, at de store elever både kan gå og cykle sikkert i trafikken. Alligevel er der flest ulykker i udskolingen, så noget kan der gøres – og skal der gøres. Færdselsundervisning i udskolingen handler om ansvar, holdninger og handlinger. Eleverne skal lære at sige fra og kunne forudse risikofyldt adfærd i trafikken. Det handler de nye materialer fra Rådet for Sikker Trafik om. Materialerne lever op til Fælles Mål for dansk, samfundsfag, færdselslære og for 360 grader også IT & medier.

Unge, forældre og trafik Afsæt 15-20 minutter på et forældremøde Film, digitalt spørgeskema der kortlægger klassens trafikvaner samt konkrete råd til forældrene Se materialet og vis filmen fra www.sikkertrafik.dk/forældremøde Det er en god idé at få talt om trafik på forældremøder i 7.-10. klasse. Med materialet UNGE, FORÆLDRE OG TRAFIK kan man på 20-30 minutter minde forældrene om, at de har en vigtig rolle – stadigvæk. Materialet består af: Et digitalt spørgeskema om elevernes trafikvaner, som eleverne kan besvare i klassen inden forældremødet Fakta om teenagere og trafik med gode råd til forældre En animationsfilm, der på en sjov måde minder forældrene om deres ansvar

Minihjelmen Brug gerne minihjelmen som indslag på et forældremøde Se demonstration af hjelmen på: www.sikkertrafik.dk/minihjelm På forældremøder på mellemtrinnet eller i indskolingen kan man demonstrere effekten af en cykelhjelm. Det forholder sig jo sådan, at vi voksne ikke er vokset op med hjelm, så det er svært for os altid at huske den. Men vi er rollemodeller, og vi bliver kopieret, så hvis vi synes, at børnene skal have cykelhjelme på, må vi starte med os selv. Hjelmen redder i gennemsnit ti liv om året.