Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Differentialligninger før og nu
Advertisements

Fælles Mål 2009 – konklusioner
Kompetencer Matematik 1 Steen Markvorsen Institut for Matematik
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Hf-reformens matematik
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
Overvej, at trekanterne DOKD og DOFG er ensvinklede
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Tina Sneholm Andersen tian
Eksponentielle funktioner
”Anvendelse af it-redskaber er en integreret del af matematikundervisningen. I undervisningen indgår træning i at udvælge og anvende it- programmer, lommeregnere.
Eksponentielle Funktioner Jimmy og Andreas
TI-Nspire CAS Computer Algebra System
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Trigonometrisk Lommeregner
Statistik Kristine og Søren.
Problemformuleringer med matematik
Evaluering MATEMATIK Hvad har vi lavet? Hvad mener I om undervisningen?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Matematik efter reformen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Emneopgave: statistik
Integraler og differentialligninger
Trigonometri – 6. og sidste forløb i 10G
Matematik A på htx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Fra den nationale faggruppe SeMat – generalfrosamling 2015.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Ringsted, september 2015.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Statistik og sandsynlighedsregning DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Lineære funktioner og udviklingsforløb. Tillægsspørgsmål  Tillægsspørgsmål 1: En særlig linje er tangenten. Redegør for hvordan man bestemmer tangentligningen.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dronninglund 2/2-05.
Faglig udvikling i praksis 2017
Viden om matematik Viden i matematik Videnskabsteori (fx) Metode:
Opgaver og eksamener med CAS briller
Portfolio IT B.
Lineær & eksponentiel funktion
Projekt Parallelle Programmer
Et samarbejde mellem CMU og DASG
Statistik Ugrupperet.
Trekanter Lars A. Clark.
Grupperede observationssæt
Forenklede Fælles Mål Matematik
Matematik Geometriske figurer.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Matematik Quiz! Eksempler på hvad matematik kan!.
Matematik Niveau F E D C.
International økonomi for matematikere
Digitalisering af prøver i grundskolen
Funktioner Graf og forskrift Husk, at diasshowet skal afspilles!
Lineære funktioner AM/ Maj 2006
Koordinatsystem.
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Hvis det i trekant ABC gælder, at vinkel C = 90º, er a2 + b2 = c2
Rækkevidde af skråt kast
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Mundtlig eksamen – international økonomi B
Præsentationens transcript:

Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?

Grundforløbet Ligninger Deskriptiv statistik Funktioner Geometri I grundforløbet har alle elever på Gefion de samme emner: Ligninger Deskriptiv statistik Funktioner Geometri

Ligninger - vidensmål Eleven skal vide, at - et lighedstegn kun må bruges mellem to udtryk. - regler for ligningsløsning gælder alle ligninger. - ligninger kan have uendelige mange løsninger og ingen løsninger. - løsning af en ligning betyder at finde løsningsmængden.

Ligninger - færdighedsmål Eleven skal kunne - reducere udtryk og løse førstegradsligninger under anvendelse af regningsarternes hierarki uden anvendelse af et IT-værktøj. - løse ligninger med et IT-værktøj. - afgøre om et givet tal er løsning til en bestemt ligning. - forstå ligningsløsning af førstegradsligninger som skæringspunkt mellem to rette linjer. - opstille en ligning ud fra en sproglig beskrivelse og give en sproglig beskrivelse af en ligning.

Statistik - vidensmål Eleven skal vide, hvad en observation er hvilken forskel der er på ikke-grupperede og grupperede observationer

Statistik - færdighedsmål Eleven skal kunne - bestemme observationssættets størrelse, hyppigheder, frekvenser og middelværdi med et IT-værktøj. - bestemme hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, typetal, median og middelværdi for et observationssæt med et IT-værktøj. - bestemme kumulerede frekvenser for et observationssæt med et IT-værktøj. - tegne et trappediagram/en sumkurve og bestemme kvartilsæt for et observationssæt. - tegne boksplot for et observationssæt med et IT-værktøj og - tegne et boksplot ud fra kvartilsæt og største- og mindsteværdi med et IT-værktøj. - aflæse kvartiler på et boksplot og formidle svaret i relation til sammenhængen det indgår i. - aflæse percentiler på et trappediagram/en sumkurve og formidle svaret i relation til sammenhængen det indgår i. - sammenligne boksplot og formidle svaret i relation til sammenhængen det indgår i.

Funktioner - vidensmål Eleven skal vide, at - ligningen/forskriften for lineære funktioner er 𝑦=𝑎𝑥+𝑏 og 𝑓 𝑥 = 𝑎𝑥+𝑏. - tallene 𝑎 og 𝑏 for lineære funktioner er hældningskoefficienten og skæringspunktet med y-aksen. - grafen for en lineær funktioner er en ret linje, der ikke er lodret. enhver ret linje, der ikke er lodret, er graf for en lineær funktioner. Eleven skal kende - funktionsbegrebet

Funktioner - færdighedsmål Eleven skal kunne - afsætte og aflæse et punkt i et koordinatsystem. - tegne en graf ud fra forskriften både med og uden et IT-værktøj. - aflæse forskriften ud fra en graf. - beregne forskriften ud fra to punkter på en graf både med og uden et IT-værktøj. - bevise formlerne til at bestemme hældningskoefficienten og skæringspunktet med y- aksen ud fra to punkter. - udføre beregninger til bestemmelse af en ubekendt størrelse, når de øvrige størrelser er kendte både med og uden IT-værktøj. - skifte mellem repræsentationsformerne: forskrift/ligning, tabel, graf og sproglig beskrivelse. Fx kunne opstille en forskrift med passende variable ud fra en sproglig formulering. - bestemme en forskrift for en lineær sammenhæng ved regression med et IT-værktøj.

Geometri - vidensmål Eleven skal vide, hvad - en trekant er og vide hvordan siderne og vinklerne navngives i trekanter. - vinkelsummen i en trekant er. - en stump, spids og ret vinkel er. - en retvinklet trekant er. - det vil sige, at to trekanter er ensvinklede. - ligebenede og ligesidede trekanter er. - definitionen på en højde er.

Geometri - færdighedsmål Eleven skal kunne - beregne arealet af en trekant ud fra højde og grundlinje - beregne størrelsesforholdet mellem to ensvinklede trekanter. - beregne ukendte sider i ensvinklede trekanter ud fra størrelsesforholdet. - kende og kunne benytte Pythagoras’ sætning til at finde en ukendt side i en retvinklet trekant, når de to andre sider er kendte.

Grundforløbsprøven Delprøven uden hjælpemidler Kl. 12.00 - 13.30 Delprøven med hjælpemidler Kl. 12.00 - 15.00 - Men først med hjælpemidler fra ca.kl.13.30

Skriftligt arbejde Gennem hele forløbet arbejdes med løsning af skriftlige opgaver. Løsning af opgaver foregår både i timerne og som hjemmearbejde. Eleverne besvarer jævnligt skriftlige opgavesæt. Endvidere arbejdes der med større skriftlige produkter som resultat af arbejdet med projekter og emner. De skriftlige produkter rettes og kommenteres.

it-værktøjer Vi forventer IKKE forudgående kendskab til it-programmer. Undervisningen tilrettelægges, således at lommeregnere, it og matematikprogrammer bliver væsentlige hjælpemidler i elevernes arbejde med begrebstilegnelse og problemløsning. I tilrettelæggelsen indgår træning i at anvende disse hjælpemidler til at udføre beregninger, til symbolsk manipulation af formeludtryk, til håndtering af statistisk datamateriale, til at skaffe sig overblik over grafer, til ligningsløsning og til symbolsk differentiation og integration. Endvidere indgår anvendelse af lommeregnere, it og matematikprogrammer i tilrettelæggelsen af den eksperimenterende tilgang til emner og problemløsning. Grundlæggende programmer: Maple ELLER TI-Nspire CAS Supplerende programmer f.eks: Excel, Modellus, Derive, Geogebra, WordMat, …

Modeller, ræsonnementer og samspil med øvrige fag Eleverne skal kunne anvende variabelsammenhænge i modellering af givne data, kunne foretage fremskrivninger og forholde sig reflekterende til disse samt til rækkevidde af modellerne gennemføre simple matematiske ræsonnementer demonstrere viden om matematiske metoder, matematikanvendelse samt eksempler på matematikkens samspil med den øvrige videnskabelige og kulturhistoriske udvikling

Efter grundforløbet Her vil det afhænge en del af om klassen har matematik på A, B eller C- niveau. C-niveau: Procent og rentesregning, absolut og relativ ændring. Eksponentiel og potenssammenhæng, ligefrem og omvendt proportionalitet. Trigonometri i retvinklede og vilkårlige trekanter. Plot af datamateriale og regression (behandling af autentisk talmateriale) Historisk-matematisk emne.

B-niveau desuden Polynomier 𝜒 2 -test Logaritmefunktioner, halverings- og fordoblingskonstant Differentialregning Integralregning Matematisk modellering Ræsonnement og bevisførelse Statistisk eller sandsynlighedsteoretisk model (f.eks. binomial)

A-niveau desuden Mere uddybende behandling af differential- og integralregning Trigonometriske funktioner (radiantal) Vektorer i 2 og 3 dimensioner Differentialligninger (herunder differentialligningsmodeller) Induktive og deduktive forløb