Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de naturvidenskabelige fag Naturvidenskabernes Hus Den 14. april
Claus Michelsen Institutleder, Institut for Matematik og Datalogi (2007- ) Leder af Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik, Syddansk Universitet ( ) Lektor, ph.d. i matematikkens didaktik ( ) Gymnasielærer i matematik, fysik og datalogi (1982 – 1997) Agenda Resultater og erfaringer fra projekterne IFUN og ParIS Fagdidaktiske begrundelser for samarbejde mellem skoler, erhvervsliv og universiteter 2
Interesse und fächerübergreifender Unterricht in den Naturwissenschaften Interesse og fagoverskridende undervisning i naturvidenskab Syddansk Universitet, IPN – Kiel, 3 danske og 3 tyske gymnasier Elevinterviews Fremtidsseminar for gymnasieelever Spørgeskemaundersøgelser 3
Hvordan opstår interesse? John Dewey (1913): Interest and effort in education Renninger, Hidi, Krapp (eds.)(1992): The Role on Interest in Learning and Development 4
Elevinterviews Matematik er et vigtigt fag, men hvad laver folk, der har en matematikholdig uddannelse? Besøget på universitetet gjorde mig interesseret i at studere fysik. Nej, vi taler ikke om i hvilke erhverv, det er vigtigt at have naturvidenskabelige kompetencer. Nej, vi diskuterer ikke miljø- og ressourceproblemer i de naturvidenskabelige fag. Det hører hjemme i geografi eller samfundsfag. Interviewet ændrer elevens syn på naturvidenskab. 5
Fremtidsseminar Elever som uddannelseseksperter European Seminar on Mathematics and Science Education of the Future Sankelmark, november 2008 Deltagelse af 12 tyske og 12 danske gymnasieelever. Hvordan oplever I undervisningen i de naturvidenskabelige fag i dag? Og hvordan kan det gøres anderledes? 6
Sankelmark seminaret Det er for abstrakt Undervisningen er kedelig Hvad kan jeg bruge det til? Det vi lærer i skolen skal have en forbindelse til verdenen uden for skolen. Der skal være flere besøg på virksomheder og universiteter Flere penge så elever selv kan prøve at forske 7
STX Undervisningen i de matematisk- naturvidenskabelige fag kan gøres mere interessant, hvis fagene samarbejder med universiteter og virksomheder for at illustrere, hvordan fagene anvendes i moderne forskning. Højeste middelværdi, Undervisningen i de matematisk- naturvidenskabelige fag kan gøres mere interessant, hvis fagene samarbejder med den kreative faggruppe (fx om matematikkens betydning i billedkunst og musik). Laveste middelværdi,
Undervisningen i de matematisk-naturvidenskabelige fag kan gøres mere interessant, hvis fagene samarbejder med universiteter og virksomheder for at illustrere, hvordan fagene anvendes i moderne forskning. Højeste middelværdi, Undervisningen i de matematisk- naturvidenskabelige fag kan gøres mere interessant, hvis fagene samarbejder med den kreative faggruppe (fx om matematikkens betydning i billedkunst og musik). Laveste middelværdi, HTX 9
Spørgsmål 3.5)”Er det relevant for dig at beskæftige sig med faget matematik” og spørgsmål 3.6)”Kan du forestille dig, at du i forbindelse med en fremtidig uddannelse eller et fremtidigt job får brug for at anvende noget, der har tilknytning til matematik”. N=255 (alle elever). Spørgsmål 3.5)”Er det relevant for dig at beskæftige sig med faget matematik” og spørgsmål 3.6)”Kan du forestille dig, at du i forbindelse med en fremtidig uddannelse eller et fremtidigt job får brug for at anvende noget, der har tilknytning til matematik”. N=137 (kun piger). 10
”Kan undervisningen i de matematisk-naturvidenskabelige fag gøres mere interessant, hvis der inddrages eksempler på job, hvor matematisk- naturvidenskabelig viden anvendes” og ”køn”. Middelværdi (piger)= 3.80, Middelværdi (drenge)= ”Kan undervisningen i de matematisk-naturvidenskabelige fag gøres mere interessant, hvis der inddrages historier om personers eller grupper af personers betydning for udviklingen af matematik og naturvidenskab” og ”køn”. Middelværdi (piger)= 3.36, Middelværdi (drenge)=
Partnerskab skole, erhvervsliv og fagdidaktik Wolfgang Gräber, IPN - Leibniz Institute for Science and Mathematics Education, Kiel Leder af ParIS-projektet HC Andersen Acadamy gæsteforsker ved Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik foråret
ParIS 4 erhvervsorganisationer 30 virksomheder 16 skoler Database Materiale Links 13
Undervisningens 3 dimensioner Naturvidenskab som produkt Naturvidenskab som proces Naturvidenskab som social institution Svein Sjøberg: Naturfag som almendannelse Hvor findes den naturvidenskabelige virksomhed? Virksomheder, forskningsinstitutioner, …. 14
INTERFAGLIG KONTEKST – FÆNOMEN, SITUATION, PROCES,... FAG 1 FAG 2 UDFORSKER, UDVIDER OG GENERALISERER PÅ TVÆRS AF KONTEKSTER Domæneudvidelse – en didaktisk model for fagsamspil (Michelsen) Horisontal Vertikal sammenkædning strukturering 15
Den aftagende interesse for naturvidenskab er en myte Målsætning bør være at fastholde og øge denne interesse ved en ændring af fagenes profil Naturvidenskab er en dynamisk og menneskelig aktivitet – dette må afspejles i skolens undervisning i matematik og naturfagene Naturfagene og matematik er vigtige og relevante, men vi må blive bedre til at argumentere for vigtigheden og relevansen. Der er behov for nytænkning - undervisningen skal afspejle, at naturvidenskab også handler om viden der anvendes. 16