Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”"— Præsentationens transcript:

1 ”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Dorthe Carlsen, UC Syddanmark & Læremiddel.dk

2 Se rummet med andre øjne
Udgangspunktet Se rummet med andre øjne

3 Multimodal læring - fra det konkrete til det abstrakte
Indre repræsentation Ydre repræsentation Erkendelse Symbolsk Symbolsk Sproglig Erfaring Billedlig Diagrammatisk Konkret Abstrakt Konkret Abstrakt Konkret Abstrakt Billedlig Oplevelse Sanselig Genstandsmæssig Kropslig Kilde: Illum Hansen, Thomas

4 ”Vi lærer med hænderne”
- At få kroppen med. Et blik på repræsentationsformer Hansen, Thomas Illum. Viden om læsning, nr. 7, marts 2010

5 Motivation: ”den bevægende årsag”

6 Fire faktorer, der fremmer motivation og læring:
Mestring, læring og progression, som handler om den individuelle elevs oplevelse af mestring og progression, herunder elevens mulighed for at arbejde med personlige læringsmål. Relevans, anvendelse og formål, som handler om, hvorvidt eleverne oplever, at det, de lærer på uddannelsen, er relevant for dem (fagligt eller personligt). Socialt klima, relationer og tilhør, som handler om elevernes samarbejde, trivsel og sociale liv på uddannelsen. Indflydelse, autonomi og deltagelsesmuligheder, som handler om, hvordan uddannelserne arbejder med at inddrage eleven som medskaber i forhold til egen uddannelse. Kilde: Læring der rykker,

7 Fire typer motivation (for at lære sprog):
Instrumentiel: når man skal bruge det lærte til noget (fx bestå eksamen Integrativ: man har lyst til at blive en del af gruppen – føle sig som Resultativ: man motiveres af at have succes i tilegnelsen – lysten til at lære mere Intrinsisk: at ”opgaverne”/undervisningen er motiverende i sig selv. Motivation skabt af læremidler og meningsfulde ”opgaver” Inspireret af Ellis, R. (1997)

8 Multimodalt læringsdesign
Omdrejningspunket Multimodalt læringsdesign

9 Læringsdesign (modelleret efter Kress & Selander, 2012:90)
Mål Adgange Ressourcer Iscenesættelse Formering af anvendte ressourcer Transformation Transduktion Diskussion og refleksion Repræsentation *Transformation: når man bearbejder og omformer information som et re-design. Man læser tekster og skriver selv nye tekster for at kommentere, beskrive eller analysere det læste – transformation inden for samme tegnverden. *Transduktion: Når man bearbejder og omformer information til nyt design. Det sker, når teksten forvandles til en film, et teaterstykke eller et billede. Man kan tale om gestaltning gennem en ny tegnverden (Kress og Selander, 2012:30).

10 Undervisnings-midler Tekster/ Anskuelses-materialer
Læremiddel: Det læreren bringer ind i undervisningen med henblik på elevernes læring. Læremiddeltyper Undervisnings-midler Tekster/ Anskuelses-materialer Værktøjer/ redskaber Type Didaktiske Semantiske Funktionelle Eksempler Lærebogs-system I-bog: Multimodale muligheder En avisartikel, en gødningsplan, APV-undersøgelse Tavle og computer Mobiltelefon QR-koder Google.docs Wix For en uddybning af forskellige læremiddeltyper – og kriterier for inddeling, se Hansen og Skovmand. Mål og midler (2011) og Graf, Hansen og Hansen. Læremidler i didaktikken – didaktikken i læremidler (2012)

11

12

13

14

15 Slutpunktet: Multimodalt læringsdesign
Mål Adgange Ressourcer Iscenesættelse Formering af anvendte ressourcer Faglige loops Evaluerings-loops Diskussion og refleksion Produkt Se også auuc.demonstrationsskoler.dk/uvd/fase4/inspiration

16 Læs videre Hansen, Thomas Illum. Viden om læsning, nr. 7, marts 2010
Carlsen, D. og A.-B. Krogh (2012). Kurt og kubikknægtene – om brug af QR-koder Carlsen, Dorthe og Anna-Britt Krog (2012). QR-koder som didaktisk koncept. Læring og Medier (LOM), nr. 9 – 2012 Carlsen, D., S. Gissel og K. Kabel (2010). Læsbare læremidler EUD ( CEFU – se under publikationer og rapporter – bl.a. om motivation, fx: Læring der rykker, Grundforløbsprøven – en guide til god praksis på erhvervsuddannelserne, UVM ( INAL.pdf) Hansen, Thomas Illum. Viden om læsning, nr. 7, marts 2010 Hansen, T.I. og Skovmand, K (2011): Fælles mål og midler, Klim Hachmann, R. og R. Christoffersen (2014). Multimodale muligheder. Praxis Helbo, S. (2014). ”Digitale teknologier i VVS Energiuddannelsen”, oplæg ( praktiker.delud.dk/filer/1071/WS%201%20Digitale%20teknologier%20i%20VVS pdf) Selander, Staffan og Gunther Kress (2012). Læringsdesign – i et multimodalt perspektiv. Frydenlund auuc.demonstrationsskoler.dk/uvd/fase4/inspiration


Download ppt "”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google