Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage."— Præsentationens transcript:

1 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelsesreformen Dialog om implementeringen Direktørmøde DE-L 7. oktober 2014

2 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Implementering Målet er at holde jer godt informeret. Hvornår kommer hvad? Nyhedsbrevet spørgsmål/svar Hjemmeside Dialog med foreningerne/skolerne Samle op i forhold til behov Side 2

3 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Eud’s ændrede rolle Erhvervsuddannelserne for dem, der kan og vil Øget fokus på kerneydelsen: undervisning Ungdomsuddannelse – ikke forberedelse til én Øget fokus på faglige niveauer, talentspor mv. Forskellige tilbud: de helt unge, de unge og de voksne Side 3

4 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Grundforløb 1. del Efter 2 ugers erhvervsintroducerende undervisning vælger eleven fagretning. Fagretninger: tematisering indenfor ét evt.to hovedområder. indeholde erhvervsfaglige karakteristika, der giver eleverne indblik i de enkelte uddannelser. vise hen mod flere konkrete erhverv, der opnås generelle erhvervsfaglige kompetencer, ikke koncentrere undervisningen om et enkelt erhverv. grundlag for skolernes holddannelser. helhedsorienteret, tværgående og projektorganiseret forløb. Fagretningernes indhold vil også være bestemt af udbudsrettigheder Side 4

5 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Grundforløb Fagretninger Undervisningen : Faglige eksperimenter, cases og værkstedsarbejde som det bærende Anvendelsesorienterede faglige problemstillinger og med fokus på elevens undersøgende, eksperimenterende, kollaborative og reflekterende praksis. støtte indlæring på tværs af fag og understøtte elevens faglige nysgerrighed. Understøtter elevens faglige progression. Udvikle elevens faglige og personlige identitet og styrker dermed elevens afklaring af uddannelsesvalg. Side 5

6 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Grundforløb Fagretninger Titel: Fagretningens titel bør være mundret, kort og selvforklarende – og derved så klart som muligt give eleven et billede af de uddannelser fagretningen primært retter sig imod. Beskrivelse: Hvilket hovedområde er fagretningen tilknyttet? Inden for hvilke temaer tilrettelægges undervisningen? Hvilke grundlæggende faglige kompetencer opnår eleverne og inden for hvilke erhverv? Hvilke typiske arbejdsprocesser kendetegner fagretningen? Evt. hvilke praktiske projekter arbejder eleverne med? Side 6

7 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Vejledning af eleven om uddannelsesvalg Vejledningen af eleverne om valg af uddannelse forud for grundforløbets 2. del. bliver afgørende vigtig Medtænke dette i sammensætningen af skolens udbud af fagretninger. Elever kan påbegynde et grundforløbs 2. del 3 gange. Den enkelte elevs forudsætninger og faglige udvikling bliver et væsentligt parameter i vejledningen af eleven i forhold til de overgangskrav, der gælder for adgang til skoleundervisningen i den enkelte uddannelse. Side 7

8 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Grundforløbets 2. del – 20 uger Grundforløbets 2. del er rettet mod et specifikt hovedforløb. Det faglige udvalg formulerer overgangskrav til skoleundervisningen i hovedforløbet. Overgangskravene fastsættes i uddannelsesbekendtgørelsen Overgangskravene kan bestå af: 1.Grundfag, med niveau, bestå- eller evt. karakterkrav 2.Krav om faglig viden, faglige færdigheder og kompetencer i relation til hovedforløbet 3.Kompetencekrav svarende til certificering (f.eks. traktorkørekort, førstehjælp m.v.) Side 8

9 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Indhold i grundforløb 2. del Ét uddannelsesspecifikt fag beskrevet af skolerne efter uvm- skabelon og på grundlag af faglige udvalgs overgangskrav. Varighed 12 uger (undtagelser i det merkantile samt uddannelser med kortere grundforløb) Grundfag – varighed 4 uger Valgfag – støttefag, talentfag, erhvervsfag, og grundfag - varighed 4 uger Side 9

10 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Udbud: Eud og praktikcentre Udbud af erhvervsuddannelsernes grund- og hovedforløb ( Meldt ud med brev 1. oktober 2014) Fase 1: Overgangsperiode 1.8.2015 – 31.7.2017 Skolerne fortsætter med at udbyde de erhvervsuddannelser, som skolerne udbyder i dag Fase 2: Udbudsrunde med virkning fra 1.8.2017 Skolerne udbyder erhvervsuddannelser efter nyt sæt godkendelser Revurdering af praktikcentre ( Meldt ud med brev af 3. oktober 2014) Udskydes til at få virkning fra 1.8.2017 Side 10

11 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fase 2: Udbudsgodkendelser Skolerne skal ansøge om at blive godkendt til at udbyde 1. del af uddannelsernes grundforløb inden for et eller flere hovedområder 2. del af grundforløbet i en eller flere uddannelser Hovedforløb i en eller flere uddannelser Vurdering af ansøgninger ud fra: 1. Kriterier med udgangspunkt i de fire mål for reformen Flere elever skal vælge eud direkte efter 9. eller 10. klasse Flere skal fuldføre en eud Eud skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan Tilliden til og trivslen på skolerne skal styrkes Side 11

12 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fase 2: Udbudsgodkendelser Vurdering af ansøgninger ud fra: 2.Kriterie om sikring af lokalt og/eller regionalt dækkende udbud under hensyn til søgningen 3. Hidtidige kriterier om frafaldsniveau, uddannelseskvalitet og beskæftigelses- frekvens (forventes at indgå som delmængde i det samlede sæt af kriterier) Side 12

13 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Revurdering - praktikcentre Ministeren følger indstilling fra REU om at koordinere revurdering af praktikcentre med eud-udbudsrunden Formål: Bedst mulig sammenhæng mellem godkendelser til at udbyde skolepraktik og godkendelse til at udbyde uddannelser Konsekvens: Evaluering af praktikcentre fortsætter som planlagt Der vil fortsat ske erfaringsopsamling efter evalueringen, så der er et veloplyst grundlag for revurdering og godkendelse af praktikcentrene Revurderingen vil først få virkning fra 1. august 2017 Side 13

14 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Også AMU-udbuddet? DE-L har rejst spørgsmålet og vi undersøger ! Side 14

15 Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage til tidligere niveauer, brug "Formindsk list niveau"- knappen Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Proces: Fase 2 og praktikcentre 2015 April - brev til skolerne med orientering om udbudsrunden & revurdering af centre Oktober - brev til skolerne med indkaldelse af ansøgninger 2016 Marts – frist for skolernes ansøgninger inkl. indstillinger fra regionerne (grundforløb) Juni – REU afgiver indstillinger September – skolerne modtager godkendelser og afslag 2017 Januar – optagelse.dk åbnes for ansøgninger (nye udbudssteder) August – elever begynder på uddannelserne (nye udbudssteder) Side 15


Download ppt "Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google