Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til MED-uddannelsen del 2

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til MED-uddannelsen del 2"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til MED-uddannelsen del 2

2 Præsentation af underviser og deltagere

3 Velkomst og præsentation Formål og udbytte af dagen
Program for dag – 15.30 Velkomst og præsentation Formål og udbytte af dagen Præsentation af hjemmeopgave - status Brændende spørgsmål - øvelse Budget – oplæg + øvelse Frokost – 45 min. MED-samarbejdet og møder MED og arbejdsmiljø – oplæg + øvelse (inkl. kaffepause) På gensyn i morgen

4 Udbytte af dagene Indsigt i hvor MED kan have medindflydelse og medbestemmelse ift. budgettet Overblik over MEDs ansvar og opgaver ift. arbejdsmiljøet Indsigt i arbejdet med retningslinjer Inspiration til det videre samarbejde i MED Fælles hjemmeopgave til udvalget

5 Hjemmeopgave – status Hvad har I arbejdet med i MED siden modul 1?
Hvad er planerne for det næste halve år? Hvordan er er jeres møder gået? - Tillid/professionel uenighed/stærk, tydelig og professionel ledelse Hvordan har kommunikationen med jeres kolleger været?

6 Brændende spørgsmål Brændende spørgsmål kan være fx undren, en frustration, en blind plet eller lignende Spørgsmålet kan være til afklaring på kurset eller på institutionen, skolen eller kontoret

7 Kaffe – 15 minutter

8 MED og budget

9 MED aftalens bestemmelser
§ 10 stk 3: ”Drøfte forslag til budgetlægning og budgetændringer…” § 13 stk 2: ”… påhviler det ledelsen at informere om den seneste udvikling og den forventede udvikling i arbejdspladsens aktiviteter og økonomiske situation.” § 14 stk 3: ”… der skal aftales retningslinier for proceduren for drøftelse af budgettets konsekvenser for arbejds- og personaleforhold

10 Kort om budget En fremadrettet oversigt over de forventede indtægter og udgifter i et givet år Et internt styringsredskab Et udtryk for bevillingen for det kommende år Der skal sikres: Sparsommelighed Produktivitet Effektivitet

11 Budget og skoler Den enkelte skole tildeles en samlet rammebevilling, som skolen selv forvalter og tager ansvar for at overholde Skolerne har frihed til disponere inden for rammebevillingen under hensyntagen til love, overenskomster, politiske udmeldinger etc. Skolerne varetager selv den konkrete budgetlægning

12 Budget og skoler forts. Skolerne skal månedligt følge op på skolens økonomi 3 gange årligt udarbejdes regnskabsprognose hvor det vurderes, om budgettet kan overholdes, og der gives et bud på det forventede årsresultat.

13 Budget og klynger/selvejende
Klyngerne får udmeldt en bevilling, og klyngelederen har ansvaret for hele klyngens økonomi PL er ansvarlig overfor klyngelederen for den uddelegerede økonomi Bevillingen dannes pr. klyngeenhed. Der skal laves intern budgetlægning Månedlig gennemgang af budget og forbrug Prognoser udarbejdes 3 gange årligt

14 Budget og administrationen
Kontorchefen har det fulde ansvar for økonomien Det enkelte kontor har frihed til disponere inden for rammebevillingen under hensyntagen til love, overenskomster, politiske prioriteringer etc. Kontoret varetager selv den konkrete budgetlægning

15 Budget og adm. forts. Der skal månedligt følges op på kontorets økonomi Tre gange om året skal der udarbejdes en regnskabsprognose for at sikre at kontorets økonomi er på rette kurs og vurdere om, budgettet kan overholdes samt give et bud på det forventede årsresultat Der kan ikke ske overførsel af evt overskud

16 Øvelse og gruppearbejde
MED og budget Øvelse og gruppearbejde

17 Opgave 1 - Budget Indledende opgave:
Hvordan foregår jeres budgetproces? Har I udarbejdet procedureretningslinjer for, hvordan den skal forløbe? Hvor stor erfaring/viden har medlemmerne i udvalget om budgetarbejde? Hvor ofte er budgettet på dagsorden? Hvad fungerede godt/mindre godt ift. sidste års budgetproces?

18 Opgave 2 - Budget Det konkrete budget:
Er der særlige indsatsområder i budgettet? Hvad er jeres råderum? Har I nok viden?

19 Opgave 3 - Budget Det videre forløb
Hvordan vil I fremover arbejde med budgettet? Er der behov for at justere procedureretnings-linjerne? Hvordan vil I sikre en - endnu bedre – information til jeres kollegaer om budgettet?

20 Frokost 45 minutter Velbekomme

21 Praktisk MED-samarbejde
Tag temperaturen på jeres samarbejde i MED-udvalg/trio-grupper Mødespillet: GRØN: FØR MØDET BLÅ: SELVE MØDET GUL: EFTER MØDET RØD: MØDEREGLER

22 Praktisk MED-samarbejde – opsamling
Udvælg 3-4 kort og fortæl: Hvad har været den væsentligste debat eller øjenåbner i øvelsen? Hvor var I enige/uenige? Hvad tager I med hjem og hvordan vil I arbejde videre?  Lav en aftale!

23 MED og Arbejdsmiljøet BUF og arbejdsmiljøet Lovgivningsmæssige rammer
MEDs konkrete opgaver ift. arbejdsmiljøarbejdet

24 BUF og arbejdsmiljøet Arbejdsmiljøet skal have et boost
Udviklende og attraktive arbejdspladser Inddragelse af retningslinjer/politikker Høj social kapital på alle arbejdspladser Understøtte levering af endnu bedre kerneopgave Inddrages i alle beslutninger

25 Temaer og redskaber Temaer: Arbejdspladsvurderinger (APV)
Trivselsundersøgelse Arbejdsskader – indberetning af Årlig arbejdsmiljødrøftelse Hjælp og redskaber: Arbejdsmiljø København, herunder Tidlig indsats HR Org/MED-sekretariatet Falck Healthcare Diverse politikker

26 Lovgivningsmæssige rammer
Arbejdsmiljølovens §§ 1, 27 og 82 De fire hovedbekendtgørelser Arbejdets udførelse, arbejdsstedets indretning, tekniske hjælpemidler, stoffer og materialer ”Sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt”

27 MED-udvalget og AM Planlægning, ledelse og koordinering af arbejdsmiljøarbejdet indenfor LokalMEDs område i relation til organisationens øvrige strategi og drift Inddragelse af arbejdsmiljø ved til-, om-, og nybygning, indførelse af ny teknologi, nye arbejds-opgaver, og ny organisering af arbejdet Overvågning af MED-områdets arbejdsmiljø gennem APV, nøgletal som trivselsundersøgelsesdata, sygefraværsstatistikker, arbejdsskader mm. Udstikning af de overordnede retningslinjer for arbejdsmiljøarbejdet på arbejdspladsen. Dette sker med baggrund i en årlig arbejdsmiljødrøftelse, hvor særlige indsatsområder for det kommende år prioriteres, og indsatsområderne for det foregående år evalueres Udarbejdelse af kompetenceudviklingsplan for LokalMED herunder arbejdsmiljøområdet Arbejde med arbejdsulykker, herunder sikring af at der etableres forebyggelse af gentagelser Udarbejdelse af retningslinjer for instruktion og oplæring af ansatte

28 Arbejdspladsvurdering (APV)
Alle skal lave APV Fysisk og psykisk Metodefrihed!? HANDLEPLANER!

29 Opgave - APV Med udgangspunkt i oplæg samt jeres egne APV-arbejdsmiljøpapirer skal I nu drøfte: Hvad er de fremtidige ønsker til jeres APV-arbejde? Hvorledes vil I sikre at handleplanerne forbliver aktive? Hvordan vil I forankre APV-arbejdet i hele medarbejdergruppen?

30 Kaffe – 15 minutter

31 Ved vejs ende Opsamling på dagen Brændende spørgsmål Andet

32 Tak for i dag og på gensyn i morgen!

33 Velkommen til MED-uddannelsen del 2

34 Program for dag 2 09.00 – 15-30 Godmorgen og velkommen
Opsamling på gårsdagen – brændende spørgsmål Arbejdsmiljø fortsat MED – strategi og retningslinjer Øvelse Frokost MED – strategi og retningslinjer fortsat Hjemmeopgave Tak for denne gang

35 Spørgsmål og kommentarer til gårsdagen - også de brændende spørgsmål

36 Opgave – Status på AM Hvordan har I håndteret arbejdsmiljøarbejdet og evt. problemer hos jer? Vær gerne helt konkrete på enkeltsagsniveau: Hvilke udfordringer/problemer har I haft? Hvad gjorde I? Hvad blev resultatet? Hvilke udfordringer eller problemer tror I, vil komme? Hvor står kollegaerne ift. forståelsen af § 27 – at alle har et ansvar?  Udarbejd statuspapir på flipover

37 Årlig arbejdsmiljødrøftelse
Gør status på jeres seneste arbejdsmiljødrøftelse, specielt med hensyn til det I måtte have aftalt skulle ordnes fremadrettet! Undersøg om I har de elementer/forvent-ninger med i jeres arbejdsmiljødrøftelse som Arbejdstilsynet har til den, særligt når det drejer sig om psykisk arbejdsmiljø.

38 Bæredygtigt arbejdsmiljø
Strategisk og langsigtet Længere tid på arbejdsmarkedet Aflevere bedre arbejdsmiljø til de næste generationer Dårligt AM er dyrt – for den ansatte, for virksomheden og for samfundet!

39 Kaffe – 15 minutter

40 Social kapital “Egenskaber ved en social organisation som fx netværk, normer og tillid som fremmer koordinering og samarbejde for det fælles bedste” Putnam, 1995 ”Virksomhedens sociale kapital er den egenskab der sætter organisationens medlemmer i stand til i fællesskab at løse dens kerneopgave” Hvidbogens definition

41 Social Kapital De sociale relationer Samarbejds- evne Tillid
Retfærdighed Tillid Kerneopgaven De sociale relationer

42 Social kapital

43 Begreber Tillid: At der er tillid til, at alle udfører deres arbejde ordentligt, og at man stoler på hinanden. Samarbejde: God samarbejdsevne viser sig ved, at man respekterer forskelle med hensyn til interesser og behov, men alligevel når frem til et resultat, som alle anerkender. Retfærdighed: Bliver løn, forfremmelser, fyringer, anerkendelse, frynsegoder m.v. retfærdigt fordelt? Følges anerkendte procedurer? Er processen retfærdig, når der sker forandringer? Går det ”rigtigt til”? Bliver du behandlet ordentligt og med respekt? Får du tilstrækkelig information om forandringsprocessen.

44 Nytteværdi!? Lavere sygefravær Højere produktivitet
Bedre vurdering af eget helbred Højere ”markedsværdi” af virksomheden Generelt gladere medarbejdere Mere fokus på kerneopgaven - Pionérprojektet

45 Social kapital - øvelser
Kort spørgeskema om social kapital og efterfølgende gruppesnak Flip-flap med snak Gruppearbejde (med udgangspunkt i spørgsmål)

46 Frokost – 45 minutter Velbekomme

47 Strategisk MED - retningslinjer
Hvad er retningslinjer? Lokale og centrale retningslinjer De 4 forhold Medbestemmelse?!

48 Forståelsesrammen i MED – MED-trappen
Medbestemmelse - fælles beslutning om: Retningslinjer, (procedurer og politikker, principper) § 14 Information Drøftelse Ledelsens beslutning

49 Ledelsens kompetence og ansvar Ledelsesret- og pligt
Ikke MED MED Arbejdsforhold Personaleforhold Arbejdsmiljøforhold Samarbejdsforhold Emner Overenskomstspørgsmål Personalesager (enkeltpersoner) Daglige driftsmæssige beslutninger, konkrete sager Arbejdsrelaterede beslutninger, fx fortolkning af regler, service og undervisning/pædagogik Hvordan Medindflydelse Medbestemmelse Lederens endelige beslutning Drøftelse Information Fælles beslutning om en retningslinje, politik, procedure Drøftelse Information

50 Retningslinjer… Områder, hvor der SKAL udarbejdes retningslinjer:
Etablering af oplærings- og integrationsstillinger Sygefraværsstatistik og opfølgning på sygefravær Handleplaner i forbindelse med APV Identificering, forebyggelse og håndtering af arbejdsbetinget stress Identificering, forebyggelse og håndtering af vold, mobning og chikane i tilknytning til arbejdets udførelse Kompetenceudvikling Større rationaliserings- og omstillingsprojekter Udbud/udlicitering/privatisering

51 Retningslinjer - kan Eksempler:
budgettets konsekvenser for arbejds- og personaleforhold placering af den daglige arbejdstid og pauser velfærdsforanstaltninger forhold vedrørende medarbejdernes sikkerhed arbejdsmiljø udarbejdelse af ordensregler arbejdstilrettelæggelse fastsættelse af arbejdsmetoder indretning af egnede arbejdslokaler fysiologisk rigtigt indrettede arbejdspladser hensigtsmæssig udnyttelse af anlæg, maskiner og materialer  ansættelser afskedigelser forfremmelser intern uddannelse af medarbejdere omplacering, omskoling og efteruddannelse af medarbejdere udformning og gennemførelse af introduktionsprogram stillingsbeskrivelse personalebedømmelse ligestilling mellem kønnene  introduktion af nye medarbejdere

52 Udbytte af dagene Overblik over MEDs ansvar og opgaver ift. arbejdsmiljøet Indsigt i hvor MED hhv. medindflydelse og medbestemmelse ift. budgettet Indsigt i arbejdet med retningslinier Inspiration til det videre samarbejde i MED Fælles hjemmeopgave til udvalget

53 Hjemmeopgave Inden vi mødes igen på MED-uddannelsens modul 3, skal I derhjemme interviewe kolleger – som ikke er i Trio eller MED! Hvad er MED-udvalgets fremmeste opgaver? Hvad skal kendetegne MED-udvalgets arbejde? Hvordan skal MED-udvalget bidrage til trivsel og godt samarbejde i hele klyngen? Hvordan spiller kolleger, som ikke er i Trio eller MED, bedst muligt ind ift. MED-udvalgets arbejde? Hvordan kommer medansvar til udtryk hos os? Find gerne selv på flere relevante spørgsmål!

54 Tak for i dag og på gensyn!


Download ppt "Velkommen til MED-uddannelsen del 2"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google