Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSilje Thomsen Redigeret for ca. et år siden
1
Hvordan underviser man i EU? Rasmus Nørlem Sørensen Seminar for lærere i grundskolen Onsdag den 25. marts 2015
2
Rasmus Nørlem Sørensen Stifter af DEOundervisning og EU-netværket for undervisere Sekretariatsleder i Oplysningsforbundet DEO Ansvarshavende redaktør af magasinet NOTAT
3
Forudsætninger for læring Eleven Forhåndsviden Interesser Læringsstile Læreren Viden om aktuelle sager Grundviden om EU Tid til research Muligheder for forberedelse
7
Hvilke tilgange bør prioriteres? ”Det er vigtigt at have fokus på det politiske indhold i de europæiske politiske problemstillinger, således at den europæiske politiske debat ikke kun handler om institutioner eller for/imod EU.” Vejledningen til Fælles Mål.
8
Spændingen mellem det konkrete og det principielle
9
EU i din hverdag
10
Hvordan finder man en EU-case? www.undervisning.deo.dk
11
Skal EU være solidarisk om flygtninge?
16
Hvorfor er folk utilfredse? ”Der over 25 millioner børn i EU, som lever i fattigdom. De går ofte sultne i seng, men det er ikke kun mad, de mangler. Ifølge EU er der 4,7 millioner børn, der kun har et par sko i den rigtige størrelse til at bruge hele året.” http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2013/11/ 03/145454.htm http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2013/11/ 03/145454.htm
17
Grækenland kæmper mod sparekurs Tyskland kræver at Grækenland laver ”reformer” Grækenland ønsker hjælp til ”humanitær katastrofe”
18
Uenigheder om økonomi Gæld er et problem Grækenland har stor gæld Altså skal de spare penge (Men så får de flere arbejdsløse) Arbejdsløshed er et problem Grækenland har mange arbejdsløse Altså skal de skabe jobs (Men så skal de låne flere penge)
19
Politiske uenigheder Liberalisme Individet må tage ansvar Markedet løser problemer Ulighed er et mindre problem Socialisme Fællesskabet må tage ansvar Staten løser problemer Ulighed er et stort problem
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.