Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis."— Præsentationens transcript:

1 Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis

2 Bag om nyhederne Hvordan maler mediemøllen? Hvorfor gør den det? Hvad kan det betale sig at bekymre sig om? Hvordan kan man dreje møllen? Hvilke ”smarte tricks” virker på journalister? Og hvad virker slet ikke.

3 Den boligsociale sektor set fra medierne: Støvet >< moderne Fremmende >< hæmmende Nødvendig >< overbefolket Dyr >< nedslidt Det boligsociale opfattes som et system: Systemer er fjender Systemer blokerer Systemer er man imod

4 Det boligsociale en god historie, fordi: Det handler om menneskers hverdag Det ofte anspores af drama Alle har ansvaret Ingen har ansvaret Den er politisk Personer Offentlig adgang Mange lag

5 Mediernes interesse: Alle betaler Den universelle velfærdsmodel Fællesskabet Liv og død, menneskeskæbner De klassiske elektriske debatter: Udlændinge Kriminalitet Udstødelse Ghettoisering

6 Medierne og ”det offentlige” Hvad taler ”det offentlige” om i medierne? Hvad kan man tale om i medierne? Hvordan kan man tale gennem medierne og til hvem? Hvad kan man bruge medierne til? Hvad kan man ikke bruge medierne til?

7 Hvad taler ”det offentlige” om i medierne? Sig selv Sin krise Sin succes Fortiden Aktuelle sager Relevant for… ”det offentlige”?

8 Hvad kan man tale om i medierne? Alt - så længe det er konkret Show it – don’t tell it Problemer der vokser Problemer, man har løst Noget der kan måles Noget der er billeder i Fremtiden

9 Nyhedskriterierne: Væsentlighed Identifikation Sensation Aktualitet Konflikt Nye nyhedskriterier: Billeder Solohistorier

10 Hvordan kan man tale gennem medierne – og til hvem? Råbe højt Råbe originalt Råbe konkret Få andre til at tale om sig – og de ting, som man gerne vil have, der skal tales om Til dem, der læser/ser/lytter/klikker… En kronik kan give god branding, men hos hvem? Fakta >< meninger

11 Hvad kan man bruge medierne til? At styrke sin selvfedhed og selvtillid At tale til sin bestyrelse/sine medarbejdere/sit repræsentantskab/sine interessenter At profilere sin organisation At deltage og blive en stemme i den offentlige debat At skabe opmærksomhed At være sin egen og sin organisations spindoktor:

12 Spindoktorens værktøjskasse: Opfind din fjende Medierne er en medspiller Bræktesten Ingen har ondt af de professionelle Hvad der ikke kan forklares kan ikke forsvares

13 Hvad kan man ikke bruge medierne til? At få medlidenhed At få medlemmer At få overskud At overbevise MED MINDRE…:

14 man tænker sig om, og… Vælger sine medier med omhu Gør sig klart hvad man vil med dem og i dem Gør sig klart, hvordan man følger op Tør være sig selv – og i øvrigt ved, hvem man er Er bevidst om, at når man er for noget, er man imod noget andet Er bevidst om, at medier er noget flygtigt noget, som hurtigt går over – især det gode Er bevidst om, at nogle ting hænger ved – altid Er bevidst om, at succes i medierne kræver succes i virkeligheden


Download ppt "Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google