Download præsentationen
1
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
“Design av informationsteknik”
2
Helhed Abstrakt Detaljer Konkret
3
Vision Specifikation Operativt billede
4
Vision
6
En idé der opstår i designerens hoved allerede ved det første møde med designsituationen
7
Visionen følger designeren i hele forløbet
8
Visionen er designerens første designforslag
9
Operativt billede
10
Første konkretisering af visionen
Et forsøg på at bygge bro mellem vision og designsituation Starter diffust
11
Enkle skitser, billeder og metaforer
Explicit form der kan manipuleres, simuleres med og kommunikeres omkring Stabiliseres når det synlige designarbejde begynder
12
Skitser til at: Forme ideer Kommunikere med sig selv Kommunikere med andre
13
Specifikation
14
Når det operative billede anses som tilstrækkelig konkret, bliver det til en specifikation
15
Ny proces starter; konstruktionsproces
Konstruktionen indeholder mange mindre designprocesser
16
Vision Specifikation Operativt billede
17
Vision Operativt billede Specifikation
18
Design- situation Vision Operativt billede Specifikation
19
Design som tankeproces
20
Forståelsen for situationen vokser med forsøget på at designe til den
Problemet formuleres samtidigt med at løsningsforslag opstår
21
Problemet kan ikke forstås før mulige løsninger er gennemarbejdet
Visionen påvirker processen og ændres undervejs
22
Schön “Design as reflective conversation with the materials of a design situation”
23
Idealiseret forløb Designeren handler noget uforventet sker refleksion spørgsmålstegn ny idé nye handlinger
24
Samtale mellem designeren og situationen
Backtalk Reflection-in-action
25
tid vision operativt billede detaljer specification
26
tid vision operativt billede detaljer specification
27
konkret/ detaljer abstrakt/ helhed tid
28
Problematisering og de rette spørgsmål
29
Ikke: Hvordan løser jeg dette problem?
30
Ikke: Hvordan løser jeg dette problem?
Men: Hvorfor skulle jeg løse problemet som jeg forstår det nu?
31
Vi må acceptere at der ikke findes en given løsning til et givet problem, men at vi som designere både skaber løsningen og dermed også fastslår hvad vi anser er problemet i den situation
32
Hvorfor er det et problem? For hvem?
Designeren må gå i dybden og forstå problemet fra forskellige synsvinkler
33
Begrænsninger
34
Designere arbejder altid indenfor rammer der sætter begrænsninger
35
Design betyder at gøre det som er muligt indenfor de givne rammer, og gøre det så godt som muligt.
36
Divergent / konvergent designproces
37
Divergent proces Der arbejdes med mange visioner/løsninger
38
Konvergent proces Der arbejdes med en vision/løsning
39
Gruppeopgave
40
Hvordan har jeres proces været i forhold til det dialektiske forhold mellem vision, operativt billede og designsituationen? Hvilke visioner havde I i starten og hvordan har de udviklet sig?
41
Design- situation Vision Operativt billede Specifikation
42
At fange og forstå virkeligheden
43
Designeren vs. forskeren:
Forskeren undersøger virkeligheden Designeren undersøger virkeligheden som den kan være eller kommer til at blive
44
Også i kapitlet...
45
Design som social process – design i en gruppe
Designerens sociale intervention At håndtere designprocessen Design management
46
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
“Design av informationsteknik”
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.