Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Processen J.Lövgren & E. Stolterman

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Processen J.Lövgren & E. Stolterman"— Præsentationens transcript:

1 Processen J.Lövgren & E. Stolterman
“Design av informationsteknik”

2 Helhed Abstrakt Detaljer Konkret

3 Vision Specifikation Operativt billede

4 Vision

5

6 En idé der opstår i designerens hoved allerede ved det første møde med designsituationen

7 Visionen følger designeren i hele forløbet

8 Visionen er designerens første designforslag

9 Operativt billede

10 Første konkretisering af visionen
Et forsøg på at bygge bro mellem vision og designsituation Starter diffust

11 Enkle skitser, billeder og metaforer
Explicit form der kan manipuleres, simuleres med og kommunikeres omkring Stabiliseres når det synlige designarbejde begynder

12 Skitser til at: Forme ideer Kommunikere med sig selv Kommunikere med andre

13 Specifikation

14 Når det operative billede anses som tilstrækkelig konkret, bliver det til en specifikation

15  Ny proces starter; konstruktionsproces
Konstruktionen indeholder mange mindre designprocesser

16 Vision Specifikation Operativt billede

17 Vision Operativt billede Specifikation

18 Design- situation Vision Operativt billede Specifikation

19 Design som tankeproces

20 Forståelsen for situationen vokser med forsøget på at designe til den
Problemet formuleres samtidigt med at løsningsforslag opstår

21 Problemet kan ikke forstås før mulige løsninger er gennemarbejdet
Visionen påvirker processen og ændres undervejs

22 Schön “Design as reflective conversation with the materials of a design situation”

23 Idealiseret forløb Designeren handler  noget uforventet sker  refleksion  spørgsmålstegn  ny idé  nye handlinger

24 Samtale mellem designeren og situationen
Backtalk Reflection-in-action

25 tid vision operativt billede detaljer specification

26 tid vision operativt billede detaljer specification

27 konkret/ detaljer abstrakt/ helhed tid

28 Problematisering og de rette spørgsmål

29 Ikke: Hvordan løser jeg dette problem?

30 Ikke: Hvordan løser jeg dette problem?
Men: Hvorfor skulle jeg løse problemet som jeg forstår det nu?

31 Vi må acceptere at der ikke findes en given løsning til et givet problem, men at vi som designere både skaber løsningen og dermed også fastslår hvad vi anser er problemet i den situation

32 Hvorfor er det et problem? For hvem?
Designeren må gå i dybden og forstå problemet fra forskellige synsvinkler

33 Begrænsninger

34 Designere arbejder altid indenfor rammer der sætter begrænsninger

35 Design betyder at gøre det som er muligt indenfor de givne rammer, og gøre det så godt som muligt.

36 Divergent / konvergent designproces

37 Divergent proces Der arbejdes med mange visioner/løsninger

38 Konvergent proces Der arbejdes med en vision/løsning

39 Gruppeopgave

40 Hvordan har jeres proces været i forhold til det dialektiske forhold mellem vision, operativt billede og designsituationen? Hvilke visioner havde I i starten og hvordan har de udviklet sig?

41 Design- situation Vision Operativt billede Specifikation

42 At fange og forstå virkeligheden

43 Designeren vs. forskeren:
Forskeren undersøger virkeligheden Designeren undersøger virkeligheden som den kan være eller kommer til at blive

44 Også i kapitlet...

45 Design som social process – design i en gruppe
Designerens sociale intervention At håndtere designprocessen Design management

46 Processen J.Lövgren & E. Stolterman
“Design av informationsteknik”


Download ppt "Processen J.Lövgren & E. Stolterman"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google