Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

129-03-2015 KURSUSGANG 4. VISUEL KOMMUNIKATION & RETORISK KONVERGENS.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "129-03-2015 KURSUSGANG 4. VISUEL KOMMUNIKATION & RETORISK KONVERGENS."— Præsentationens transcript:

1 129-03-2015 KURSUSGANG 4. VISUEL KOMMUNIKATION & RETORISK KONVERGENS

2 229-03-2015 IDAG Lisbeth intro Gruppe 3 præsenterer McCloud (Barthes) Musik-gruppe om musik og kommunikation Multimodalitet, tekst og billed på www Øvelse: YouTube analyse

3 329-03-2015 GRUPPE 3 PRÆS McCLOUD- TEKST MUSIK-GRUPPE OM MUSIK

4 429-03-2015 SEMIOTIK & MULTIMODALITET

5 529-03-2015 Semiotik ”Videnskab” der fokuserer på hvordan betydning skabes i et givet tegnsystem Identificere ”tegn-enheder” Skel mellem ”signifier” og ”signified” (det der repræsenterer og hvad det repræsenterer), tegn og objekt //Saussure Peirce: symbol, indeks og ikon

6 629-03-2015 tegn: noget, der står for noget andet hvert medie sine egne tegn & ”mindste betydende” enheder, måde at skabe mening på Tekst: morfem (”ko”, ”ne” - Saussure) Film: ”skuddet” (autonome segmenter, Metz) lexia: betydningsenhed grammatik: regler for brug af ”tegn” syntaks: organisering af tegn Semiotik II

7 729-03-2015 Semiotisk fortolkningspraksis er kulturelt og socialt bestemt & præget af repræsentationelle paradigmer Selvom tingene ”bare” er der, fortolker vi f.eks. relationer mellem genstande på billedet på bestemte måder (afstand, interaktion osv). Vores fortolkning er ”kulturlig”, ikke ”naturlig” og ”åben”. Hver ”modus” har sin udtryksform - og sin era. language and visual communication both realize the same more fundamental and far-reaching systems of meaning that constitute our cultures, but that east does so by means of its own specific forms, and independently. …(Reading Images s. 17) Socialsemiotik: Kress/Leuwen

8 829-03-2015 Peter Greenaway The Pillow Book (film)

9 929-03-2015

10 1029-03-2015

11 1129-03-2015

12 1229-03-2015 KONVERGENS & REMEDIERING Konvergens (digital retorisk) forskellige udtryksformer (multiple media og genrer) flyder sammen (det visuelle sprog, lyd som billed, interaktiv grafik) /indhold flere medier er repræsenteret på samme platform (lyd, billed, animation, text /teknologi Remediering Nye medier genbruger og remixer gamle mediers ”sprog”(film - teater, tv - radio, internet text - print text osv), ligesom gamle medier lader sig influere af nye medier Fagerjord: Rhetorical convergence is the combination in one medium of rhetorical forms or devices that were earlier only seen in separate media … emphasizing how different styles and sign systems are combined into complex texts and thus also complex significations and reader selections and processes of semiosis….(i “Rhetorical Convergence – Studying Web Media”, p. 307)

13 1329-03-2015

14 1429-03-2015 MULTIMODALITET Ikke multimedier, men multimodalitet multimedier (materielt perspektiv: kanal/medier) multimodalitet (indholds/betydningsorienteret) Multimodalitet: en kombination af modaliteter, der trækker på forskellige semiotiske ressourcer (f.eks. verbalsprog er en semiotisk ressource, der giver sig udtryk i tale og skrift, andre er lyd, stillbilleder og levende billeder) (cf Kress&Van Leeuwen, Hasn Ole Rustad)

15 1529-03-2015 MULTIMODAL REMEDIERING http://www.playmusicmagazine.com/ http://www.magwerk.com/mag.php?magazine=playmusic&language=en&issue=27

16 1629-03-2015 FAGERJORD om MULTIMODALITET typiske modaliteter på web: skrift, fotografier, tegninger, forklarende figurer, typografi layout, levende bilder og simuleret 3D en modalitet indkapsler ofte en anden (”dominerende stemme”) jvf. videoeksempler næsten altid kombi af tekst/stilbilleder (el. tale og video) kombi af modaliteter kan forankre mening i ”et 3.udtryk”

17 1729-03-2015 TEKST/VIDEO INDKAPSLING Tekst indkapsler video: Videoillustration (som et billede, fx Trekking Nepal) Skrevet introduktion (fx BBC news) Video-på-bestilling (kræver skriftmenuer, fx Tv2 Sputnik) Video med kapitler (fx National Geograpfic) Alternative versioner Video indkapsler tekst: Introduktion til tekstmateriale (appetizer, følelsesfremkalder, ”exordium”) (fx The Meatrix, 3F selvmord) Video står med fodnote (fx ”Commanding Heights på PBS)

18 1829-03-2015 MULTIMEDIALITET? ELLER MONOMEDIAL COLLAGE Phil MacGregor: -Multimedier bruges, ”isoleret” fra teksten, dvs. mening opfattes ikke samlet -”Sensorisk” kløft/attention surplus -Sammenstød mlm immediacy & hypermediacy -Forventning om mulighed for handling skuffes -sit-up vs. sit-back medier -(jvf. Fagerjord/Liestøl: objektaktivitet, subjektaktivitet) Phil MacGregor: ”Mind the Gap – Problems of Multimedia Journalism”. I Convergence, Vol. 9, no. 9, 2003

19 1929-03-2015

20 2029-03-2015

21 2129-03-2015 NÅR MULTIMODALITET BLIR EN HELHED http://w2.djh.dk/hovedopgaver/2003F/02/forside.html

22 2229-03-2015 http://forsiden.3f.dk/article/20080115/WEBSPECIAL/325580391/2175/NYHEDER NÅR MULTIMODALITET BLIR EN HELHED

23 2329-03-2015

24 2429-03-2015 SPROG OG BILLED

25 2529-03-2015 Sprogtegn - verbal fortælling: fra abstrakt til konkret: symbolet mand --- din mentale konkretisering af ordet – ”received” tekst opererer typisk med metaforer Billedtegn - filmisk fortælling: fra konkret til abstrakt: en bestemt mand --- en mental repræsentation af mand i det hele taget, hvad han er symbol for – ”perceived” billeder opererer typisk med metonymier SPROG OG BILLED KOMMUNIKATIVE STYRKER

26 Sprog - er et godt medium til at repræsentere et tidsligt forløb (sekvens af begivenheder, handlinger) Billede - er et godt medium til at repræsentere rum (arrangement, ”display”) Home SPROG OG BILLED KOMMUNIKATIVE STYRKER

27 2729-03-2015 Lindh, 46, was stabbed several times inside an upmarket Stockholm department store as she shopped Wednesday. She died early Thursday as a result of wounds to her abdomen. ….[] Police say the shop might have images of the killer on a video surveillance camera. Up to 50,000 people, many carrying red roses, gathered in Stockholm for Sweden's biggest political demonstration since the Vietnam War. CNN.com, 12/11-2003

28 2829-03-2015 KJELDSEN: BILLEDETS RETORIK Særligt kendetegnet ved evidensfunktion nærvær realisme og dokumentation umiddelbarhed fortætning (kombi æstetisk og retorisk mening) Billedet kan også have en retorisk funktion, typisk i kraft af emotionel appel, men også argumentativ Billeder fungerer også som ”troper”, metafor og symboler på f.eks. fælleskulturelle værdier

29 2929-03-2015 BILLEDETS FORMER Den visuelle repræsentation spænder fra det meget abstrakte til det meget konkrete Symbol - ikon - repræsentation ? Hvornår er det hensigtsmæssigt at bruge hvad

30 3029-03-2015 Væsentligste info, symbolkarakter Genkendelighed, illustration, dokumentation, emotionel appel

31 3129-03-2015 B. Phillips & E.F. Mcquarie: Beyond Visual Metaphor: A New Typology of Visual Metaphor in Advertising (2004)

32 3229-03-2015 http://troubling.ytmnd.com/ ØVELSE

33 3329-03-2015 TEKST OG BILLED PÅ WWW

34 3429-03-2015 VISUEL KOMM PÅ WWW Fagerjord blikfang illustration konnotation Thorlacius understøtter/kommunikerer sender-image understøtter funktionalitet (navigation osv) understøtter/skaber webgenre signalerer publikumsopfattelser (aktuelle trends i visuel aesthetics)

35 3529-03-2015 LÆS LITTERATUR TIL KURSUSGANG 4 (SE KURSUSPLAN) GRUPPE 4 FREMLÆGGER TEKST OM VISUEL ARGUMENTATION NÆSTE GANG


Download ppt "129-03-2015 KURSUSGANG 4. VISUEL KOMMUNIKATION & RETORISK KONVERGENS."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google