Download præsentationen
1
Multimodalitet og Retorisk Konvergens
Multimodalitet og Retorisk Konvergens Digital Retorik, forår 2008
2
PROGRAM intro oplæg gruppe 7 oplæg Lisbeth
øvelser: individuel vejledning
3
RETORISK KOMPETENCE
4
RETORISK KOMPETENCE ... er også tilgangs og afkodningskompetence!
Min mor lærte aldrig at læse den her: ... er også tilgangs og afkodningskompetence!
5
DIGITAL RETORISK KOMPETENCE/MULIGHEDSRUM?!
Multiple modaliteter muligt Modaliter kan skaleres og optræde i mange former ( Manovich -”transcoding”) Interaktivitet (ny form for brugerkontrol med tekst – hypertekst - og interaktion mlm ”sender” og ”bruger”) (Kress: Literacy in the New Media Age) Fagerjord: + ”liveness/arkiv”, - teknologisk begrænsning Rustad: ...organisering af information (navigationspræsentation) kan skabe koherens, retorisk virkemiddel i sig selv
6
interaktiv grafik Interaktiv grafik
- overblik, sammenligning (forskelle, ligheder, skala) - kan indføre temporalitet til billedoplevelsen - kan beskrive bevægelse - bruger bestemmer hvad der skal ses hvornår - hierarki af information Et godt eksempel: interaktiv visualisering af sitemap! Atlas: Valley of the Kings Fagergjord: ”Interaktiv grafik – et studie af fremtiden i dag” i Digitale Verdener (red. Engholm og Klastrup)
8
KONVERGENS & REMEDIERING
Fagerjord: Rhetorical convergence is the combination in one medium of rhetorical forms or devices that were earlier only seen in separate media Konvergens (digital retorisk) forskellige udtryksformer (multiple media og genrer) flyder sammen (det visuelle sprog, lyd som billed, interaktiv grafik) /indhold flere medier er repræsenteret på samme platform (lyd, billed, animation, text /teknologi Remediering Nye medier genbruger og remixer gamle mediers ”sprog”(film - teater, tv - radio, internet text - print text osv), ligesom gamle medier lader sig influere af nye medier
10
Multimedial Remediering
11
Semiotik ”Videnskab” der fokuserer på hvordan betydning skabes i et givet tegnsystem Identificere ”tegn-enheder” Skel mellem ”signifier” og ”signified” (det der repræsenterer og hvad det repræsenterer)//Saussure Peirce: symbol, indeks og ikon
12
Semiotik II hvert medie sine egne tegn & ”mindste betydende” enheder
tegn: noget, der står for noget andet hvert medie sine egne tegn & ”mindste betydende” enheder Tekst: morfem (”ko”, ”ne” - Saussure) Film: ”skuddet” (autonome segmenter, Metz) lexia: betydningsenhed grammatik: regler for brug af ”tegn” syntaks: organisering af tegn
13
Socialsemiotik: Kress/Leuwen
Semiotisk fortolkningspraksis er kulturelt og socialt bestemt & præget af repræsentationelle paradigmer Selvom tingene ”bare” er der, fortolker vi f.eks. relationer mellem genstande på billedet på bestemte måder (afstand, interaktion osv). Vores fortolkning er ”kulturlig”, ikke ”naturlig” og ”åben”. Hver ”modus” har sin udtryksform - og sin era. language and visual communication both realize the same more fundamental and far-reaching systems of meaning that constitute our cultures, but that east does so by means of its own specific forms, and independently. …(Reading Images s. 17)
14
Peter Greenaway The Pillow Book (film)
18
MULTIMODALITET Ikke multimedier, men multimodalitet
multimedier (materielt perspektiv: kanal/medier) multimodalitet (indholds/betydningsorienteret) Multimodalitet: en kombination af modaliteter, der trækker på forskellige semiotiske ressourcer (f.eks. verbalsprog er en semiotisk ressourcer, der giver sig udtryk i tale og skrift, andre er lyd, stillbilleder og levende billeder) (cf Kress&Van Leeuwen, Rustad)
19
DIGITAL RETORIK.... Digtital retorisk kompetence handler om
at kunne planlægge/gennemskue hvordan en tekst fremtræder og hvad en ”tekst” skal handle om (tilpasset situation), herunder hvilken modalitet, hvilken tilgang, hvilken distributionsform og hvilke begrænsninger – og dermed hvilke retorisk konvergente udtryksform – er mest passende?! dette i kombination med valg af retoriske virkemidler (ethos, pathos, logos, struktur og fremlæggelse) Fagerjord: mode of distribution - mode of acquisition – mode of restriction – mode of signification
20
Multimodalitet? Eller monomodal collage?
Phil MacGregor: Multimedier bruges, ”isoleret” fra teksten, dvs. mening opfattes ikke samlet ”Sensorisk” kløft/attention surplus Sammenstød mlm immediacy & hypermediacy Forventning om mulighed for handling skuffes sit-up vs. sit-back medier Phil MacGregor: ”Mind the Gap – Problems of Multimedia Journalism”. I Convergence, Vol. 9, no. 9, 2003
23
Sprog og billed Sprogtegn - verbal fortælling:
fra abstrakt til konkret: symbolet mand --- din mentale konkretisering af ordet – ”received” tekst opererer med metaforer Billedtegn - filmisk fortælling: fra konkret til abstrakt: en bestemt mand --- en mental repræsentation af mand i det hele taget, hvad han er symbol for – ”perceived” billeder opererer med metonymier
24
sprog/billed Sprog - er et godt medium til at repræsentere et tidsligt forløb (sekvens af begivenheder, handlinger) Billede - er et godt medium til at repræsentere rum (arrangement, ”display”) Home
25
Billedets former Den visuelle repræsentation spænder fra det meget abstrakte til det meget konkrete Symbol - ikon - repræsentation ? Hvornår er det hensigtsmæssigt at bruge hvad
27
Billeders typiske funktion på www
Billeders funktion på web dekorativ (baggrund, blikfang) ”genkendelighedsskabende” (logo) navigations-ikoner supplerer tekst (illustrativ, ironisk osv) ”uundværlig” (forklarer noget tekst ikke kan) forankre identitet (medarbejdere, kunder) atmosfære og universskabende (”stil”)
28
Billed/text i samspil (McCloud)
Illustration Billed illustrerer Ord illustrerer (rart men unødvendigt)
29
Illustration?
30
Lindh, 46, was stabbed several times inside an upmarket Stockholm department store as she shopped Wednesday. She died early Thursday as a result of wounds to her abdomen. Authorities investigating the killing say they have recovered a knife and jacket from near the scene of the stabbing. They also said DNA tests were under way to try to determine who killed one of the nation's most popular politicians. Police say the shop might have images of the killer on a video surveillance camera. Up to 50,000 people, many carrying red roses, gathered in Stockholm for Sweden's biggest political demonstration since the Vietnam War. Cnn.com, 12/
31
Billed/text i samspil (McCloud)
Parallel Ingen sammenhæng mlm text og billed - de fortæller hver sin historie
32
Billed/text i samspil (McCloud)
Interdependant (gensidigt afhængige) Billed og ord udtrykker tilsammen noget, de ikke kunne hver for sig
35
leg m ord og billed på nathist museums forside, www.redshiftnow.ca
38
Billeders funktion på www
Billeders funktion på web dekorativ (baggrund, blikfang) ”genkendelighedsskabende” (logo) navigations-ikoner supplerer tekst (illustrativ, ironisk osv) ”uundværlig” (forklarer noget tekst ikke kan) forankre identitet (medarbejdere, kunder) atmosfære og universskabende (”stil”)
39
Video og tekst Tekst indkapsler video:
Videoillustration (som et billede, fx Trekking Nepal) Skrevet introduktion (fx BBC news) Video-på-bestilling (kræver skriftmenuer, fx Tv2 Sputnik) Video med kapitler (fx National geograpfic) Alternative versioner Video indkapsler tekst: Introduktion til tekstmateriale (appetizer, følelsesfremkalder, ”exordium”) (fx The Meatrix, 3F selvmord) Video står med fodnote (fx ”Commanding Heights på PBS) (cf Anders Fagerjord i bogen Web-medier, Introduksjon til sjangre og uttrykksformer på nettet)
40
Kjeldens analysemodel
Beskriv kontekst (tekstlig, kulturel, situation) Billedets retoriske kvaliteter (formale, evidentia, udsagn/argumentation) Appelformer og strategier Persuasive betydning
41
B. Phillips & E.F. Mcquarie: Beyond Visual Metaphor: A New Typology of Visual Metaphor in Advertising (2004)
42
ØVELSE Dansk Internet Award 2008 (årets bedste internetkampagner)
43
ØVELSE
44
ØVELSE
45
ØVELSE
46
ØVELSE intertekstuel ethos?
47
ØVELSE
48
produkt og anmeldelse (metatekst om den) i samme billede
50
Dansk multimedie
52
NÆSTE GANG web 2.0 kommunikation – og politik
læs Klastrup&Svejgaard, Figallo, Bachtin send problemformulering for opgave til resten af jeres gruppe senest onsdag. 1-2 sider. Øvelser bruges til gensidig kritik, kommentarer og sparring – også omkring den akademiske fremstillingsform, argument og præmis for opgaven.
53
NY BOG OM ARTIKELSKRIVNING!
Rienecker, Lotte, Jørgensen, Peter Stray & Gandil, Morten (2008): Skriv en artikel – om videnskabelige, faglige og formidlende artikler. Samfundslitteratur. 170 s.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.