Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Scanning og opmærksomhed
John Paulin Hansen Usability, ITU
2
bevidst og ubevidst nyheder og farer ukendte betingelser beslutninger
logisk sekventielt vilje lille kapacitet 10-dele af sekunder gentagelser rutinesituationer selvfølgeligheder ulogisk & inkonsistent simultant vane stor kapacitet hele livet
3
Hvad er visuel opmærksomhed ?
Øjenbevægelser mod fine detaljer i omgivelserne Foveale syn - perifere syn En mental proces: Se uden at kigge - Kigge uden at se - Se og kigge Hvor er det - hvad er det ? Med lommelygten i pulte kælderen
4
Det visuelle felt Tre niveauer: Foveale syn til fine detaljer
Parafoveale til forbehandling Perifere syn til linier og bevægelser, men ikke sensitiv for farver Ikke altid symmetriske
5
Må vi bede om et øjebliks opmærksomhed?
Delvis seriel: Første indtryk efter 250 millisekunder Første tolkning efter 1 til 5 sekunder ”Stay-or-go” -beslutning efter 5 til 10 sekunder (på avis- og magasinsider, på internetsider, på tv-reklamer….)
6
Grafiske virkemidler
7
Strukturen opfattes først - men ses normalt ikke
8
Pop-op effekten (1)
9
Pop-op effekten (2)
10
Blikfangere Kontraster (brud) i størrelse,mætning, farver, form, tekstur, position (2d og 3d) Usædvanlige objekter - overraskelse, konflikt, nyhed, tvetydighed Kompleksitet Ansigter - især på baby og dyr Bevægelser Objekter for lyst og behov
11
Perceptuel lagdeling Gruppér informationer i 7 +/-2 familier med max. 7 +/-2 medlemmer Bestemt rangordenen imellem de enkelte familier Slå de mindst betydningsfulde familier sammen eller ihjel Skab en klar visuel adskillelse mellem de vigtigste familier og en klar visuel sammenhæng indenfor familierne Brug knibeøvelsen til at sikre at hver familie ses som en enhed forskellig fra de andre
12
Knibeøvelsen Luk begge øjne
Åben det ene øje så lidt, at der lige akkurat kan anes et element på skærmen/papiret Lav en cirkel med pege- og tommelfinger om området Åben øjnene helt og læs hvad der står i cirklen Fikser blikket midt i cirklen Flyt cirklen til det sted i øjenkrogen, der trækker mest i blikket
13
Byg visuelle hierarkier
14
Gruppér med nærhed, ensartethed og forlængelse
15
Understøt scanning
16
Skab grafiske fokuspunkter
17
Eyetrack III undersøgelsen
46 forsøgspersoner fra San Francisco så på nyheds-hjemmesider Optagelse i en time
18
Typisk bevægelsesmønster
19
Detaljerede fund (1) Tekst - ikke billeder - er indgangen (til forskel fra aviser) Lille tekst læses - stor tekst scannes Overskrifter og underrubrikker/manchetter fikseres i venstre side - her skal der være interessante ord for at få læseren til at gå videre i teksten
20
Detaljerede fund (2) Mange scroller under foldningen men her scanner man for interessante ting - læser ikke i sin helhed. Navigationsbarer i toppen fik mere opmærksomhed end venstre-navigation MEN højrenavigation fik mest !?
21
Detaljerede fund (3) Korte paragraffer fik mere opmærksomhed end lange tekster. En-kolonne tekst klarede sig bedre en flere-kolonne tekster
22
Bannerannoncer Bedste placering ved top og venstre side (højre side og bund er ikke godt) Godt at stå helt op til teksten Tekst-reklamer fik 7 sekunder - billedreklamer 1,6 sekunder Store annoncer ses mest (men kun 38 % så en halvskærms-annonce)
23
Billeder og MM på web Store billeder ses længere tid end små - og frimærkebilleder ignoreres ofte ” Our research also shows that clean, clear faces in images attract more eye fixations on homepages.” Tekstinformationer huskes bedst men multimedie animationer er bedst til at forklare processer og procedurer
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.