Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGunnar Dideriksen Redigeret for ca. et år siden
1
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober 2011 24. oktober 2011
2
Forhistorien Fastholdelse gennem motivation Stigende antal elever i de gymnasiale uddannelser Nyt. Regeringen peger nu på 60 %, der skal have en videregående uddannelse Stort ukendskab til især de korte og mellemlange uddannelser Utydelige profiler på nogle studieretninger Dialog – projektudarbejdelse....april 2011, juli 2011, aug. 2011, 27. september 2011.
3
Formål At fastholde de unge i de gymnasiale uddannelser og hjælpe dem på vej til videregående uddannelser At bidrage til at de unge får en større viden om de videregående uddannelser – ikke mindst de korte og mellemlange uddannelser At styrke studieretningsprofilerne på de gymnasiale uddannelser
4
Fra formål til handling At vække nysgerrighed og interesse gennem motiverende og inspirerende undervisning At give specielt de usikre unge (ofte unge med en uddannelsesfremmed baggrund) et uddannelsesperspektiv At eleverne møder videregående uddannelser gennem praksisnære og aktivitetsbaserede undervisningsforløb
6
Målgruppen Primært elever på de gymnasiale uddannelser, som savner et fremtidsperspektiv, der rækker ud over den igangværende ungdomsuddannelse Disse elever sidder ofte på de lidt tyndere studieretninger, hvor afgørende valg ofte kan udskydes
7
Studieretningspakker Studieretningspakken er et kortere praksisnært og aktivitetsbaseret undervisningsforløb, der udvikles i et samarbejde mellem 2 parter – den gymnasiale ungdomsuddannelse og den videregående uddannelse Studieretningspakken forventes udformet, så den kan være med til at understrege studieretningsprofilen i bred forstand Studiepakken afvikles over 2-3 dage af den videregående uddannelse med bistand fra lærere på den gymnasiale uddannelse. Studievalg skal indgå i samtlige studieret- ningspakker Styregruppen udarbejder et koncept
8
Studieretningspakker 2011/12 og 2012/13 2011/12 - Odense Tekniske Gymn./ UC Lillebælt - Odense Tekniske Gymn./ UC Lillebælt - Rødkilde Gymnasium / SDU - Rødkilde Gymnasium / SDU - Alssund Gymnasium /Sygeplejeudd. Sønderborg - Alssund Gymnasium /Sygeplejeudd. Sønderborg - Fredericia Gymnasium / Erhvervsakad. Lillebælt - Fredericia Gymnasium / Erhvervsakad. Lillebælt 2012/13 - Odense Tekniske Gymnasium, Rødkilde Gymnasium, Fredericia Gymnasium - Odense Tekniske Gymnasium, Rødkilde Gymnasium, Fredericia Gymnasium - Erhvervsakad. Lillebælt, UCL og Kolding - Erhvervsakad. Lillebælt, UCL og Kolding Designskole Designskole
9
Tidsplan - milepælsplan Fase 1. - frem til 15. nov. 2011 - de gymnasiale uddannelser har udpeget klasser og - de gymnasiale uddannelser har udpeget klasser og lærere. De videregående udd. har udpeget lærere lærere. De videregående udd. har udpeget lærere - konceptet er færdigudarbejdet - konceptet er færdigudarbejdet - der er truffet aftale om evalueringen - der er truffet aftale om evalueringen - der har været afholdt 2 introducerende møder - der har været afholdt 2 introducerende møder
10
Tidsplan - milepælsplan Fase 2. 15. nov. 2011- juli 2012 - evalueringskonceptet er færdigudviklet, og der - evalueringskonceptet er færdigudviklet, og der er foretaget en før-måling (elever) er foretaget en før-måling (elever) - de 4 studieretningspakker udvikles. Der - de 4 studieretningspakker udvikles. Der udarbejdes beskrivelser over en skabelon udarbejdes beskrivelser over en skabelon - Studievalg udarbejder vejledningsmodel(-ler) - Studievalg udarbejder vejledningsmodel(-ler) - de 4 studieretningspakker afvikles - de 4 studieretningspakker afvikles - formidling på de 4 gymnasiale uddannelser - formidling på de 4 gymnasiale uddannelser - der gennemføres en del-evaluering - der gennemføres en del-evaluering
11
Budgetudkast for projektet "Uddannelse med perspektiv" 2011-13 29.8.2011 Udgiftsbudget 2011-12 I alt Budgetposter/aktivitet Takst 1. juni 2011 - 31. juli 2012Medfinansiering 1. juni 2011 - 31. dec. 2013 380 Fase 2 (okt. 2011 - juli 2012) Udvikling af 4 studieretningspakker + afprøvning 1 videregående uddannelse 79.80015.96095.760 1 gymnasium 79.80015.96095.760 1 pk á (2 x 210 t)1 pk á (2 x 42 t)504 t Ekstern processtøtte/ vidensressource 30.000 Vejledning 11.400 30 t Kørsel 0ca. 1.500 Økonomi
13
Uddannelse med perspektiv Koncept Fredericia Gymnasium 24.10.11 Fredericia Gymnasium 24.10.11
14
Koncept 1 Studieretningspakken afvikles i en camp- model Varighed 2-3 dage. De 2 dage skal være hele camp-dage (8.00 -18.00 – evt. lidt mindre). Den 3. dag kan være afslutning, fremlæggelse, perspektivering, studievalg.... Det er den videregående uddannelse, der har ansvaret for camp’en Det forventes, at lærerne på den gymnasiale uddannelse bidrager
15
Camp på FG, 2011 Farlig virus i Fredericia
16
Koncept 2 Det er et krav, at der indgår én eller flere kompetencepersoner fra praksisfeltet. Det forventes, at der indgår studerende fra den videregående uddannelse. Studievalg forventes undervejs at bidrage med et mindre oplæg. Herudover prioriteres én til én vejledning. Der skal undervejs være produktkrav på samtlige camps.
17
Koncept 3 Det skal på den enkelte uddannelsesinstitution overvejes, hvorledes man bedst muligt formidler projektet ud på skolen. Facebook/wiki inddrages
18
Mythbusters Naturvidenskabelig camp FG 2010 Kan man gå på vælling? http://www.youtube.com/watch?v=fIU318_YVkQ&feature=player_embedded
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.