Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ung til Ung Et forsknings- og udviklingsprojekt mellem CSU Horsens og Pædagoguddannelsen i Horsens.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ung til Ung Et forsknings- og udviklingsprojekt mellem CSU Horsens og Pædagoguddannelsen i Horsens."— Præsentationens transcript:

1 Ung til Ung Et forsknings- og udviklingsprojekt mellem CSU Horsens og Pædagoguddannelsen i Horsens

2

3

4 Erfaringer med frivillighed i uddannelsen af pædagoger Pædagoguddannelsen i Horsens
Praksisfelt (CSU/Psykisk sårbare unge med misbrugsproblemer) Studerende (Pædagoguddannelsen) Gevinster Frivillig indsats fra pædagogstuderende: Outdooraktiviteter Best Mate Dialogmøder Sociale arrangementer Fremtidige kvalificerede jobansøgere Indsigt og erfaringer med frivilligt arbejde Erfaringer med brugerstyrede samskabelsesprocesser Viden om psykisk sårbare unge med misbrugsproblemer CV optimering Kursusbevis(Fra CSU) Attest om aktivt frivillig indsats på det sociale område Ydelser CSU bidrager med: 4 dages kursus for de frivillige studerende: (Hvad indebærer det at være frivillig? Viden om unge psykisk sårbare!) Supervision

5 Frivillige studerende
Sociale relationer (Samfundsvidenskab) Sundhed gennem Ung til Ung Unge i CSU Frivillige studerende Kroppens biologi (Naturvidenskab) Mentale processer (Humanvidenskab) Kjeld Fredens m.fl. Sundhedsfremme i hverdagen Munksgaard

6 Hvad er opgaven for det fagprofessionelle frontpersonale??
Hvem har hvilke opgaver? Topledelsens opgave vil være at skabe udviklingsrum for samskabelsen gennem formulering af målsætninger og skabelse af organisatoriske og økonomiske rammer. Mellemlederen skal rekruttere, motivere, fastholde, uddanne, evaluere indsatsen Hvad er opgaven for det fagprofessionelle frontpersonale??

7 Definitioner på service –learing.
”Service-learning er forskellige typer pædagogikker som forbinder kommunale velfærdstiltag med akademisk studie , således at de gensidig styrker hinanden” Læringsmål for service-Learning Personal growth Academic enhancement Cicic engament

8 Hvilken opgave har pædagogen?
Pædagogen som forløser af ressourcer hos borgeren Pædagogen som den professionelle arbejdskraft i den off. sektor Pædagogen som klassisk frivillig i civilsamfundet

9 Forskellige former for samproduktion
Begrænset borgerengagement Omfattende borgerengagement Hjælpe sig selv Borgerne deltager aktivt i fortolkningen af egne behov og problemer Borgerne modtager hjælp til selvhjælp Hjælpe andre Borgerne giver kvalitativ feedback på den offentlige servicekvalitet Borgerne laver frivilligt arbejde i samarbejde med offentlige myndigheder (Forenklet efter Eva Sørensen og Jacob Torfing p. 8

10 Udfordringer?

11 Den pædagogstuderende får mulighed for at tilegne sig nyttig erfaring med at:
være frivillig, hvor velfærdsydelsen i højere grad er defineret af den offentlige aktør at forløse ressourcer hos borgeren gennem brugerstyret velfærdsinnovation

12 Hvordan kan pædagoger medvirke til at binde disse verdener sammen?
Malene Jørgensen

13 2 minioplæg omkring foreningstyper og servicelearning
Lav en frivillighedsundersøgelse i PGF12AO og PGF12B ud fra kategorierne om Forskellige foreningstyper Afkrydsningsmatrix Lav 3 anbefalingen til hvorledes pædagoguddannelsen kan give optimale muligheder for servicelearning – se model! I grupper grupper af 4 30 min.


Download ppt "Ung til Ung Et forsknings- og udviklingsprojekt mellem CSU Horsens og Pædagoguddannelsen i Horsens."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google