Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Finansiel rådgivning - Kunderådgivning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Finansiel rådgivning - Kunderådgivning"— Præsentationens transcript:

1 Finansiel rådgivning - Kunderådgivning
Retlige rammer for rådgivningen II HD(FR)-Forår Thue Hagenau

2 HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau
Ansvarsgrundlaget Rådgivning Fritstående rådgivning Aftaler om rådgivning som hovedydelsen er sjældne, men f.eks. aftaler om porteføljepleje Vedhængende rådgivning Rådgivningen som en biydelse eller biforpligtelse, f.eks. forpligtelser til at rådgivning ved lånefinansieret værdipapirhandel eller rådgivning om lån i forbindelse med lånoptagelse HD(FR)-Forår Thue Hagenau

3 HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau
Ansvarsgrundlaget Rådgivning (fortsat) Pligten til rådgivning – aktualisering af en rådgivningsforpligtelse (jf. kap. 3 i God Skik) Lovbestemte, ubetingede rådgivningsforpligtelser Kunden anmoder om rådgivning eller parterne har aftalt rådgivning, smh.m. § 7, stk. 2 Omstændighederne tilsiger et behov for rådgivning smh.m., bekendtgørelsen § 7, stk. 2 pengeinstituttet har anbefalet kunden en bestemt disposition, f.eks. køb af et værdipapir. HD(FR)-Forår Thue Hagenau

4 HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau
Ansvarsgrundlaget Rådgivning (Fortsat) Kravene til rådgivningen Den faglige norm – altid afgørende Oplysningsgrundlaget Rådgiverens ansvar at alle nødvendige oplysninger indhentes Kundens økonomiske forhold Kundens erfaring med ydelsen, uddannelse m.v Kundens interesser i rådgivningen, herunder forventning til afkast og risikovillighed Relevante oplysninger af betydning for, hvilken ydelse der er mest hensigtsmæssig for kunden, Rådgiveren er altid forpligtet til, at anvende de relevante oplysninger, som han er i besiddelse af Rådgiveren kan lægge oplysninger fra kunden til grund, medmindre de er åbenbart urigtige HD(FR)-Forår Thue Hagenau

5 HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau
Ansvarsgrundlaget Rådgivning (fortsat) Vurderingen på baggrund af oplysningsgrundlaget Hvad tjener kundens interesser bedst muligt ? Betydningen af pengeinstituttets interesser i resultatet af rådgivningen ? Pengeinstituttets særlige interesser skal oplyses. Interessekonflikter skal undgås, og som minimum oplyses. HD(FR)-Forår Thue Hagenau

6 HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau
Ansvarsgrundlag Pengeinstituttet som rådgiver eller sælger? Både/og Rådgiver med en ”begrænset” loyalitetspligt UP (udgangspunkt): Rådgivningen må alene tjene kundens interesser U (Undtagelse): Kunden véd at pengeinstituttet har en naturlig interesse i at sælge sit eget frem for konkurrentens produkt. Derfor er pengeinstituttet ikke forpligtet til at anbefale eller orientere om konkurrenternes produkter, smh.m. god skik -bekendtgørelsens § 10. Dog forpligtet til at tilbyde kunden, dét af pengeinstituttets produkter, der er bedst egnet for kunden. HD(FR)-Forår Thue Hagenau

7 God skik - bekendtgørelsen
Bekendtgørelsen om god skik for finansielle virksomheder, nr. 1222/2007 Vejledning nr af 12. oktober 2007 HD(FR) Rådgiveransvar- Forår 2007 – Thue Hagenau HD(FR)-Forår Thue Hagenau

8 God skik - bekendtgørelsen
Anvendelsesområde Indhold Hvornår skal der rådgives ? Hvad skal der rådgives om? Andre forhold Sanktioner Straf Culpa ? HD(FR)-Forår Thue Hagenau

9 God skik - bekendtgørelsen
Anvendelsesområdet - § 1 Danske finansielle virksomheder Udenlandske finansielle virksomheder, der driver virksomhed her i landet. §§ 3, 4, stk. 1 – 3, §§ 7-9 finder anvendelse på alle kundeforhold (private + erhverv) Alle andre: HR: Kun private kundeforhold U: Erhvervsmæssige kundeforhold, der ikke adskiller sig væsentligt fra de private (personligt drevet virksomhed/ enkeltmandsvirksomheder, hvad skal fx lånet bruges til? Erhvervsmæssigt eller privat anvendelsesformål) UU: §4, stk. 4, §§ 5 og 19 og bilag 1 – kun private kundeforhold (undtagelse til undtagelsen) HD(FR)-Forår Thue Hagenau

10 God skik - bekendtgørelsen
Anvendelsesområdet - § 1 Hvornår er kundeforholdet privat, hvornår er det erhvervsmæssigt og hvornår er det et privat kundeforhold som ikke adskiller sig væsentligt fra det private. Anvendelsesformålet med den finansielle ydelse er afgørende. HD(FR)-Forår Thue Hagenau

11 God skik - bekendtgørelsen
Opbygning Almindelig rådgivningspligt og generelle krav– Kapitel 3 – Krav skal kun opfyldes, såfremt rådgivningspligt er aktualiseret efter § 7, stk. 2 Særlig rådgivningspligt og særlige krav – kapitel 4 og 6 (Pengeinstitutter og Realkreditinstitutter), 7 (Investeringsforvaltningsselskaber) og 8 (Forsikringsselskaber) – Krav skal opfyldes, uanset om rådgivningspligt er aktualiseret efter § 7, stk. 2. HD(FR)-Forår Thue Hagenau

12 God skik - bekendtgørelsen
Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Omfatter enhver ”finansiel virksomhed” a)Pengeinstitutter. b)Realkreditinstitutter. c)Fondsmæglerselskaber. d)Investeringsforvaltningsselskaber. e)Forsikringsselskaber jf. lfv § 5, stk. 1, nr. 1, litra a – e og enhver finansiel ydelse – undtagen værdipapirhandel HD(FR)-Forår Thue Hagenau

13 God skik - bekendtgørelsen
Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Hvornår skal der rådgives ?- § 7, stk. 2. Anmodning Generel anmodning eller konkrete spørgsmål Kundens initiativ Egen drift Den finansielle virksomheds initiativ Omstændighederne tilsiger et behov HD(FR)-Forår Thue Hagenau

14 God skik - bekendtgørelsen
Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Anmodning Generel anmodning eller konkrete spørgsmål Kundens initiativ Rådgivningspligt kan undgås – trods kundens anmodning. Såfremt aftale om afsætning af og rådgivning om en finansiel virksomheds produkter er indgået med anden finansiel virksomhed, jf. § 2. Dog pligt til at sikre sig, at anden virksomhed overholder reglerne. HD(FR)-Forår Thue Hagenau

15 God skik - bekendtgørelsen
Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Særligt om rådgivning af egen drift HR: Næppe pligt til uopfordret henvendelse, U1: Løbende rådgivning Pligt til at rådgive følger nok allerede af aftale U2: Særlige omstændigheder F.eks. ændringer i lovgivning af væsentlig betydning Meget tvivlsom Omstændighederne skal tilsige et behov for rådgivning De umiddelbare omstændigheder Behov Særligt relevant ved ekspeditioner Bemærk: ingen undtagelser, modsat ved ”anmodning” Der er ingen frarådningspligt i dansk ret, ej pligt til at fraråde kunden en sindssyg handler, dog oplysningspligt HD(FR)-Forår Thue Hagenau

16 God skik - bekendtgørelsen
Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Generelle undtagelser fra rådgivningspligt i kap. 3 Rådgivningspligten kan opfyldes ved henvisning til anden rådgiver, jf. § 7, stk. 2. i.f. Formentligt ikke altid efter praksis = eventuelt ansvar uanset bekendtgørelsen er overholdt. Bemærk: Gælder ikke forpligtelser i kap. 5 – 8. HR: Produkter kan udbydes med standardiseret information med begrænset eller ingen individuel rådgivning, forudsat at man gør opmærksom herpå. Der skal dog gøres opmærksom på disse begrænsninger U : Produkter med tilknytning til lån med sikkerhed i fast ejendom. HD(FR)-Forår Thue Hagenau

17 God skik - bekendtgørelsen
Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Kravene til rådgivningens indhold Overordnede krav § 3 – Der skal handles redeligt og loyalt overfor kunden i enhver sammenhæng. § 7, stk. 3 – Rådgivningen skal tilgodese kundens interesser og give kunden et godt grundlag for at træffe sin beslutning. Rådgivningen skal være relevant, retvisende og fyldestgørende. = udover oplysninger om konsekvenser må eventuelle relevante alternativer også oplyses i et vist omfang. Den finansielle virksomhed skal orientere om de risici, der er relevante for kunden HD(FR)-Forår Thue Hagenau

18 God skik - bekendtgørelsen
Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Kravene til rådgivningens indhold Specifikke krav: Oplysning om risici, § 7, stk. 3 Information om forskellige produkter § 10 Egne, stk. 1 og 2 Konkurrenters stk. 3 Særlig interesse § 11 I rådgivningens resultat, stk. 1 I formidling eller salg Skat § 12, stk. 1 Konsekvenser vurderes på baggrund af de oplysninger man har. HR: Basale regler af betydning for den konkrete finansielle ydelse. (Basale konsekvenser, Basale alternativer) U: Påtaget sig decideret skatterådgivning – Skærpelse. Kan løftes ved henvisning til anden rådgiver. Tilskud, § 12, stk. 2 Kun hvor opmærksom herpå Sikkerhedsforanstaltninger, § 13 Mærke på bankbog Pinkoder HD(FR)-Forår Thue Hagenau

19 God skik - bekendtgørelsen
Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Kravene til rådgivningens indhold Oplysninger - §§ 8 og 9 § 8 – Oplysningsgrundlag. HR: Altid indhente oplysninger om kundens økonomiske situation, kundens erfaring med de relevante finansielle ydelser, kundens formål med at få ydelsen leveret samt om kundens risikovillighed ”U”: Afpasses efter kundens viden og oplysninger man har i forvejen. (Pligt til opdatering) Oplysninger fra kunden kan altid lægges til grund, medmindre åbenbart urigtige, jf. § 8, stk. 3. Ej udtømmende. Den finansielle virksomhed er herudover forpligtet til selv at vurdere, hvilke oplysninger det er relevant at indhente, for at kunne rådgive fyldestgørende om den konkrete finansielle ydelse. Følger af § 7, stk. 3 – ”godt grundlag” HD(FR)-Forår Thue Hagenau

20 God skik - bekendtgørelsen
Den almindelige rådgivningspligt – Kap. 3. Kravene til rådgivningens indhold § 9 – Pligt til at inddrage oplysninger HR: Altid inddrage de oplysninger som man er i besiddelse af U1: Tavshedspligt – lfv. § 117 m.v. (Lov om finansiel virksomhed) U2: Insiderviden – Værdipapirhandelslov §§ 34 og 35 HD(FR)-Forår Thue Hagenau

21 God skik - bekendtgørelsen
Særlig rådgivningspligt Pengeinstitutter, kapitel 5. Hvornår handler man som “pengeinstitut” ? Når man udøver “pengeinstitutvirksomhed”, jf. Lfv. § 7, bilag 1 1) Modtagelse af indlån og andre tilbagebetalingspligtige midler. 2) Udlånsvirksomhed, herunder bl.a. - forbrugerkreditter, - realkreditlån, - factoring og diskontering, - handelskreditter (inkl. forfeitering). - finansiel leasing. 3) Betalingsformidling. 4) Udstedelse og administration af betalingsmidler (kreditkort, rejsechecks, bankveksler). 5) Sikkerhedsstillelse og garantier. 6) Medvirken ved emission af værdipapirer og tjenesteydelser i forbindelse hermed. 7) Rådgivning til virksomheder vedrørende kapitalstruktur, industristrategi og dermed beslægtede spørgsmål og rådgivning samt tjenesteydelser vedrørende sammenslutning og opkøb af virksomheder. 8) Pengeformidling (money broking). 9) Kreditoplysninger. 10) Boksudlejning. 11) Forretninger for egen regning med ethvert af de i bilag 5 (se noten til § 17) nævnte instrumenter. 12) Opbevaring og forvaltning i forbindelse med et eller flere af de i bilag 5 nævnte instrumenter samt pantebreve. 13) Øvrig virksomhed i forbindelse med omsætning af penge og kreditmidler. 14) Udstedere af elektroniske penge. HD(FR)-Forår Thue Hagenau

22 God skik - bekendtgørelsen
Særlig rådgivningspligt Lån med sikkerhed I fast ejendom, Kapitel 4 NB: Ej standardiseret information (§7, stk. 4) Gælder såvel egne lån som lån der formidles for andre finansielle virksomheder § 14 – Oplysninger Informer om relevante produkttyper (§10, stk. 3) Relevant retvisende rådgivning, jf. § 7, stk. 3, forudsætter oplysninger om: De væsentligste egenskaber ved lånet herunder fordele og ulemper ifht. kunden ÅOP på rådgivningstidspunktet Opsigelses- og indfrielsesvilkår Muligheder for og omkostninger ved lånekonvertering eller førtidig indfrielse SDO – oplysninger om smh mellem lån og obligationsudstedelse + om kurssikring HD(FR)-Forår Thue Hagenau

23 God skik - bekendtgørelsen
Særlig rådgivningspligt Lån med sikkerhed I fast ejendom, Kapitel 4 § 15 Kunde skal senest ved aftaleindgåelsen bekræfte modtagelse af oplysninger jf. § 14 skriftligt via standardskemaet + udleveres i kopi Indgåelse via ”fjernkommunikationsteknik” – bekræftelse indhentes efterflg, MEN oplysninger skal være tilgået kunden inden aftaleindgåelsen HD(FR)-Forår Thue Hagenau

24 God skik - bekendtgørelsen
Særlig rådgivningspligt Lån med sikkerhed I fast ejendom, Kapitel 4 § 17 – Indfrielsestilbud Afgives på varigt medie Indeholde beregning af indfrielsesbeløbet, inklusiv samtlige omkostninger Oplysninger om indfrielsesvilkår og metode, samt eventuelle oipsigelsesfrister. HD(FR)-Forår Thue Hagenau

25 God skik - bekendtgørelsen
Særlig rådgivningspligt Pengeinstitutter og realkreditinstitutter, Kapitel 6 § 20, Oplysningsforpligtelser ved kaution. Ikke modtage kaution, hvis kautionsforpligtelsen står i misforhold til kundens økonomi. Sikre at kautionisten – ved aftaleindgåelsen – er bekendt med indholdet af og konsekvenserne af kautionsforpligtelsen. Orientere én gang årligt om størrelsen af det engagement, der kautioneres for. HD(FR)-Forår Thue Hagenau

26 God skik - bekendtgørelsen
Særlig ”rådgivningspligt ” Pengeinstitutter og realkreditinstitutter, Kapitel 7 Andre bestemmelser af relevans for kaution, Lfv. § 47. Er der inden for erhvervsforhold stillet kaution for lån ydet af et pengeinstitut, og udebliver låntager med betaling af hovedstol, afdrag eller renter, skal der senest 6 måneder efter de pågældende ydelsers forfaldsdag skriftligt gives meddelelse til enhver af kautionisterne eller til den eller dem af disse, der er bemyndiget til at modtage meddelelsen på samtlige kautionisters vegne. Undladelse heraf medfører, at pengeinstituttet taber sit krav over for kautionisterne, i det omfang disses regreskrav mod låntageren er blevet forringet ved undladelsen. HD(FR)-Forår Thue Hagenau

27 God skik - bekendtgørelsen
Særlig (ubetinget) rådgivningspligt Pengeinstitutter og realkreditinstitutter, Kapitel 7 Andre bestemmelser af relevans for kaution, Lfv. § 48. Har en kautionist uden for erhvervsforhold stillet kaution for lån ydet af et pengeinstitut, og udebliver låntageren med betaling af hovedstol, afdrag eller renter, skal der senest 3 måneder efter de pågældende ydelsers forfaldsdag gives skriftlig meddelelse herom til kautionisten. Bestemmelsen i 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis pengeinstituttet giver låntageren henstand, uden at kautionisten har givet samtykke hertil i det konkrete tilfælde.  Stk. 2.  Overskrides fristen i stk. 1, kan kautionsforpligtelsen kun gøres gældende over for kautionisten for det beløb, som låntagerens gæld efter den sikrede fordring ville have udgjort, hvis låntageren havde betalt alle ydelser rettidigt indtil det tidspunkt, som ligger 3 måneder forud for det tidspunkt, hvor meddelelse gives. Stk. 3. Overskridelse af fristen i stk. 1 medfører, at pengeinstituttet taber sit krav over for kautionisterne, i det omfang disses regreskrav mod låntagerne er blevet forringet, selv om nedsættelsen af kautionsforpligtelsen efter stk. 2 tages i betragtning. Stk. 4. En kautionist kan ikke hæfte for et beløb større end lånets hovedstol eller kredittens maksimum ved kautionsaftalens indgåelse. Stk. 5. Kautionsaftaler efter stk. 1 skal være skriftlige for at kunne gøres gældende. Stk. 6. En kautionsforpligtelse efter stk. 1 bortfalder efter 10 år eller, hvis kautionsaftalen er indgået til sikkerhed for en kredit med variabelt beløb eller for et lån uden fast forfaldstidspunkt, efter 5 år, medmindre forpligtelsen forinden er gjort gældende af pengeinstituttet.  Stk. 7. Ved kautionsaftaler efter stk. 1 skal pengeinstituttet årligt og skriftligt meddele kautionisten størrelsen af den gældspost, som kautionen er stillet til sikkerhed for. Manglende overholdelse fører til helt eller delvist bortfald af kautionsforpligtelsen. HD(FR)-Forår Thue Hagenau

28 God skik - bekendtgørelsen
Særlig rådgivningspligt Pengeinstitutter og realkreditinstitutter, Kapitel 6 § 21, Senest 1 år efter tvangsauktion, skal institut meddele om det fastholder pantebrevsdebitor på et personligt gældsansvar iht. Udækket pantebrevskrav Påmindelse sendes hvert år Manglende påmindelse fører ikke til bortfald, men er dog i strid med god skik. Forældelse af pantebrevskrav sker først efter 10 år. NB: Nye regler fra 1/ (3, 5 og 10 år) Overgangsregler: Nye regler gælder også gamle krav, dvs. forældes tidligere end efter gamle regler !! HD(FR)-Forår Thue Hagenau

29 HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau
Boligrådgivning Boligrådgivning Ulfbeck, s. 101 – Ansvarsnormen er uklar, da der handles indenfor andre professioners (ejendomsformidleres, advokaters) kerneområde. Kan diskuteres. Hjemtagelse af lån – Kerneydelse for pengeinstitutter Budgetrådgivning – Kerneydelse for pengeinstitutter Den faglige norm for pengeinstitutter. HD(FR)-Forår Thue Hagenau

30 HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau
Boligrådgivning Boligrådgivning (fortsat) Kurssikring God skik bekendtgørelsen - § 15, stk. 2. U V Modsætningsvist : Pengeinstituttet er forpligtet til at oplyse kunden om muligheden for kurssikring når det af købsaftalen fremgår, at køber bærer kursrisikoen. NB: Selvom alene aftalt at pengeinstituttet skulle hjemtage lån, så forelå der alligevel en forpligtelse til vedhængende rådgivning om kursrisiko og kurssikring PIA 225/2001 findes ikke Formentligt ingen krav om beskrivelse af kursrisiko ved regneeksempler – dog tvivlsomt, om pengeinstitutter må bedømmes mildere end advokater. Kravene skærpes måske, såfremt kunden specifikt anmoder om rådgivning vedr. kurssikring – Fritstående rådgivning HD(FR)-Forår Thue Hagenau

31 HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau
Boligrådgivning Boligrådgivning (fortsat) Budgetrådgivning LOFE § 6 Fastsætter nogle af kravene til rådgivningens indhold, men regulerer ikke spørgsmålet om, hvornår der skal rådgives. Bekendtgørelsen § 7, stk. 2 - Aktualisering Anmodning/aftale Omstændighederne Faktisk rådgivning HD(FR)-Forår Thue Hagenau

32 HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau
Boligrådgivning Budgetrådgivning (fortsat) Kravene til budgettet Detaljeret budget Brutto og nettoudgift, som køber kan overkomme Kontantpris som der kan købes for Muligheder for finansiering Inddragelse af ejerudgifter på konkrete ejendom Kundens bevisbyrde At beregning er forkert og at dette skyldes fejl fra pengeinstituttets side. HD(FR)-Forår Thue Hagenau

33 HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau
Boligrådgivning Budgetrådgivning (fortsat) Ansvarsbedømmelse ikke mildere, blot fordi rådgiveren ikke normalt beskæftiger sig med boligrådgivning, PIA 212/1989 HD(FR)-Forår Thue Hagenau

34 HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau
Boligrådgivning Budgetrådgivning (fortsat) Pengeinstituttet må påse, at de nødvendige oplysninger er indhentet Oplysninger fra kunden kan lægges til grund, medmindre de er åbenbart urigtige, jf. også God skik - bekendtgørelsens § 8, stk. 3. Oplysninger fra andre rådgivere kan ikke nødvendigvis lægges til grund - PIA 232/1995 – Åbenbare fejl HD(FR)-Forår Thue Hagenau

35 HD(FR)-Forår 2009 - Thue Hagenau
Boligrådgivning Budgetrådgivning (fortsat) Tabet HR: Kundens formue ville være den samme, såfremt korrekt beregning af rådighedsbeløbet var foretaget = intet tab. (Skuffet økonomisk forventning) U 1: Indeståelse U 2: Følgetab for kunden, som følge af afhændelse i utide ? HD(FR)-Forår Thue Hagenau


Download ppt "Finansiel rådgivning - Kunderådgivning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google