Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afCamilla Laustsen Redigeret for ca. et år siden
1
Faglig fordybelse/lektiecafe
2
Hvordan får vi elever og forældre til at tilmelde sig i en længere skoledag, når tilbuddet ligger sidst på dagen, er frivilligt og resursen er knap Hvad havde vi mulighed for i år med de lærere, der var tilknyttet. Hvordan kunne vi samarbejde med SFO/KLUB og eksterne fx musikskole, billedskole Hvor lange perioder ville vi planlægge med? Hvordan sætter i højere grad fokus på læring? Hvordan får vi evalueret og justeret undervejs? Lige inden vi gik på sommerferie fik vi mulighed for brug af UVMs læringskonsulenter!!! Overvejelser inden vi gik i gang
3
Vi definerede alle de aktiviteter, der skulle ligge som understøttende undervisning: Læsebånd/fag – lærere/pædagoger Klassens tid i forbindelse med fagdag/fordybelsesdag Newsroom (10 min hver morgen) i udskolingen Imol Motion og bevægelse: Adskilte bevægelsesbånd – pædagoger Bevægelsintergeret i fagenene Brainbreaks Hvad gjorde ift. understøttende undervisning
4
Alm. lektiehjælp for 0 – 3 kl og for 4 -5 kl, forskellige ugedage For 0. – 3. kl i samarbejde med SFO og musikskolen. Særlige forløb for udvalgte elever: motorik, dsa, CD- ord, læseløft, mat- løft Eksempler på kurser i Sfo én : papirrollespil, fortælleværksted, hip –hop for drenge, drama teater, yoga/børnemassage, medieværksted, byg en sæbekassebil, malerværksted……. For 4 -5 kl, i samarbejde med klubben : Eksempler på tværfaglige kurser: Soundpainting Mat og bagning, mat og håndarbejde, mat og billedkunst-. Cirkel træning, Mountainbike, futsal Perspektiv og mønstre Tegnsætning: lær om…. Photostory, Faglig Fordybelse/ lektiecafe i Indskolingen 0 – 5. klasse
5
Byggede videre på tidligere kurser og valgfag Eksempler: Professor Nørd´s laboratorium Turbo mat Ekstra mat Klar, parat, eksamen snart. Fysik/kemi In English, please Syg go´ til stil (skrivekursus) Masterclass. Skrivning. Mindfulness Skoleskak IT-Klar, parat, start Udskolingen 6. – 9. klasse
6
At det er de ”rigtige” lærere, der tilknyttes og ikke bare dem vi plejer/tilfældige. Vigtigt med fokus på engagement At gæstelærere/eksterne også har fokus på mål og rammer At fagteam for FF styres af en leder. At der kan erfarings- opsamles og justeres og drøftes undervejs Ledelsens opbakning essentiel – skaber legitimitet og prioritering blandt medarbejdere, samt forældre og elever At det er meget tydeligt for forældrene, hvad vi vil. Vigtigt at hele skolen har kendskab til hvad vi arbejder med. Erfaringer
7
Konteksten er afgørende – centralt at formulere et formål og delmål med tilbuddet At der er et tæt samarbejde med alle fagteamene og arebjdet læringsmålsstyret undervisning. Vi skal tidligere i gang. FF i højere grad være en del af fagfordelingen, FF er et fag. Ændring af kultur på hele skole og hos forældrene fx mht. indhold og holdning til lektier Fokus på øget trivsel og motivation – såfremt man finder den rette balance i forhold til faglighed Skabe variation i tilbuddet – ”det andet” gør det attraktivt og opleves positivt af eleverne Placering af forløb i forhold til den daglige undervisning/struktur Fremadrettede overvejelser
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.