Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Branchedag 2010 DVD Market Denmark 2009.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Branchedag 2010 DVD Market Denmark 2009."— Præsentationens transcript:

1 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Branchedag 2010 DVD Market Denmark 2009

2 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Total market Development

3 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 +100%-5%+8%+18%+25%-3% Stabil markedsudvikling i værdi trods recession -1,5% Estimated total market development in million DKK DVD total

4 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 BD i vækst, men fortsat ikke dominerende format Totalmarked - Værdi, mill, lokal valuta +3.5%+13%+4%+4.5%-5%+4.5% +3.5%-3%+2% -24% +84% +6% +178% -7,6% -1,5% +129%

5 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 +129%-2%+8%+37%+53%-4% Der sælges flere DVD efter et par år med mindre tilbagegang +4% Estimated total market development in 1.000 units DVD total

6 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Der trækkes fortsat værdi ud af markedet - Kan man fortsætte udviklingen i volume? Development average price DKK DVD total

7 7 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Price points value and volume shares – DK total 2009 DVD total Miderste prispunkter presses i et polariseret marked

8 8 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Premium brands Market leader Middle brands Private label/ ALDI Value Shares total FMCG – Germany Source: Europanel (GfK Germany) Ikke et ukendt fænomen ude i verden

9 9 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Hvad nu? Ender det hele i et tysk discount-private label mareridt?

10 10 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 BD skulle trække værdi i kategorien op

11 11 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Hvorfor eksploderer BD ikke?

12 12 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Hvilket format skal man vælge?

13 13 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 -og på hvilken platform skal filmen nydes?

14 14 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010..og hvordan skal den købes?

15 15 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Det kan lade sig gøre at hæve prisen på DVD i Skandinavien

16 16 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Udfordringen

17 17 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 PL andelen i Danmark er stigende..... 15,8% 20,3% 2003 2008 Hvor går grænsen? 33% 35% 46% Kan du sætte dagsordnen med lanceringer af nye relevante brands? DVD markedet er kendetegnet med rigtig mange lanceringer af ”Premium brands”

18 18 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Discountandelen i Danmark er stigende..... Hvor går grænsen? Hvad er din strategi? Kan DVD sælges i discount udenfor spotmarkedet? 23 % 31% 2000 2009 PROGNOSE 39% 2014 Hvorfor skulle det stoppe?

19 19 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Hvis BD er vejen til ny værdi i kategorien Volumeandelen af solgte BD under SEK 100,-

20 20 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Män som hatar kvinnor Ice age 3 Harry Potter Quantum of solace Nyheder har 4-5 uger til at nå volume target

21 21 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Dette gælder også for BD Terminator Inglorious bastards Män som hatar kvinnor Transformers

22 22 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 I de første 4-5 uger varierer priserne på top titlerne med over SEK 120…

23 23 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 …også på BD

24 24 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Er det nødvendigt med så lave priser?

25 25 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 66% 58% 51% 660 købere 580 købere 510 købere Antag at markedet består af 1000 konsumenter 660x139=91.740,- 580x159=92.220,- 510x179=91.290,- Ved højere priser tabes naturligvis kunder, men dette skulle kompenseres af de højere priser - og hvor tjener man flest penge?

26 26 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 40.000 units first week i Sverige – Batman Dark Knight 20.000 units life time

27 27 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Hvad siger vi til de andre?

28 28 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 The Shopper and the recession

29 29 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 GfK har løbende dokumenteret effekterne af recessionen Consumption Purchase Frequency More and bigger baskets in discounters Brand Planning Discounts and activation

30 30 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Enhver kan sætte priserne ned

31 31 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Oplevet værdi Udsalgs pris Kostpris Netpris Hvis vi ikke fastholder eller hæver prisen på varen..... Udsalgs pris Kostpris Oplevet værdi Opgaven

32 32 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 ”De mærker, der ikke kan differentiere vores butikker fra andres og ikke kan præsentere merværdi for vores kæder, har vi ikke noget imod at stjæle fra” (Jan Madsen Indkøbsdirektør COOP om PL)

33 33 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 What does the future hold for the Brands? Either you have a very powerful Brand commanding a high attracktion and price premium or you have a very challenging job

34 34 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Hvad kan man gøre ved det? - hvilke tanker og erfaringer gøres i andre kategorier?

35 35 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Butikken som medie Hvordan bruger du butikken i din kommunikationsstrategi?

36 36 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010... or launch fasterThink smarter...

37 37 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Gør det muligt at „spare“ ved et kompromis - Alternativ til lavere pris

38 38 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Fra 3-4 – nemmere at gøre en god handel - Alternativ til lavere pris

39 39 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 DVD – kan det lade sig gøre ? Norsk kampagne på premiere titel. - NOK 159,- for DVD - NOK 199,- for DVD incl BD i ComboPack - Alle der købte DVD spurgt ved kassen om alternativet i ComboPack - 70% var interesserede i uptrade. Større variation og kompleksitet i offering til forskellige shoppere i forskellige kæder til forskellige occassions.

40 40 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Activation in store

41 41 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Row 11 Row 12 Fresh Food area Entrance Exit Non Activated Formats Mit lokale supermarked Same product - Different occasions - Different prices

42 42 GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010... Tak for i dag Peter.glavind@gfk.com


Download ppt "GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Branchedag 2010 DVD Market Denmark 2009."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google