Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Odense Program for første netværksmøde Torsdag den 28. august 2008 kl. 13.00 – 17.00 Schacksgade 39 5000.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Odense Program for første netværksmøde Torsdag den 28. august 2008 kl. 13.00 – 17.00 Schacksgade 39 5000."— Præsentationens transcript:

1 Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Odense Program for første netværksmøde Torsdag den 28. august 2008 kl. 13.00 – 17.00 Schacksgade 39 5000 Odense C mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult, august 2008 © Side 1

2 Kl. 13.00 – 13.30  Velkomst v/ Erhvervsservice Odense og Jobcenter Odense.  Oplæg om arbejdsmarkedspolitiske udfordringer i Odense v/ Jobcenter Odense. Kl. 13.30 – 14.00  Præsentation af projekt virksom.nu v/ Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Kl. 14.00 – 14.15  Kort præsentationsrunde blandt netværkets deltagere. Kl. 14.15 – 14.40  Oplæg til eftermiddagens strategiproces v/ mhtconsult. Kl. 14.40 – 15.50  Fælles strategiproces: drøftelse af netværkets mål og aktiviteter i grupper. Kl. 15.50 – 16.45  Fremlæggelse af resultater og fælles opsamling på netværkets videre aktiviteter. Kl. 16.45 – 17.00  Afslutning v/ Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Der serveres forfriskninger undervejs. mhtconsult, august 2008 © Side 2 mhtconsult, august 2008 © Side 2 Program for første netværksdag

3 Hvordan kan partnerskabet styrke indsatsen? mhtconsult, august 2008 © Side 3 mhtconsult, august 2008 © Side 3 Vision og mission Hvor vil vi hen? Hvad vil vi udrette? Hvilke værdier bærer vores vision? Målsætninger Hvilke mål vil vi prioritere? Strategi Hvilke aktiviteter vil vi igangsætte sammen? Organisering Hvem gør hvad? Hvordan kan partnerskabet styrke indsatsen? At opstille fælles mål og strategi

4 Mål Hvilke mål vil partnerskabet prioritere? Strategi Hvilke aktiviteter vil partnerskabet sætte i gang for at opfylde de fælles mål? Organisering Hvordan vil partnerskabet fordele opgaverne og sikre en fornyelse i samarbejdet? Gruppediskussion: Hvilke mål der er de allervigtigste for partnerskabet? Bliv enige om de vigtigste mål. Husk, at alle skal have mulighed for at bidrage. Vær konkrete Gruppediskussion: Hvordan vil I realisere målene skridt for skridt? Hvordan kan de enkelte mål opfyldes? Hvilken viden og hvilke værktøjer har I brug for i strategien? Mangler I nogle muligheder? Skal I udvikle nye metoder? Mv. Skriv stikord Gruppediskussion: Hvordan I kommer videre? Er der behov for nye samarbejdsflader? Er der behov for at fordele opgaverne på en ny måde? Hvordan sikrer I, at virksomhederne kommer mere direkte i spil? Mv. Skriv stikord mhtconsult, august 2008 © Side 4 mhtconsult, august 2008 © Side 4 Gruppeopgave: Prioritering af ”Top 10” over fælles mål og aktiviteter

5 Start individuelt: Kig på ”Top10” listen med 10 forslag til mål. Sæt kryds ved de 3 allervigtigste mål. Måske synes I, at nogle mål er lige vigtige. Prøv alligevel at prioritere dem. Fortsæt i fællesskab: Fortæl på skift i arbejdsgrupperne, hvilke mål I hver især har valgt. Er I enige, eller er der store forskelle i jeres prioriteter? Vil I hellere opstille nogle helt andre målsætninger for netværket? Find frem til en fælles ”Top3” og skriv jeres liste på en planche. I er velkomne til at forkaste listen og formulere jeres egne mål. Skriv også stikord til, hvordan I kan opfylde målene i en strategi, og hvordan I kan fordele opgaverne: - Hvordan sikrer I, at virksomhederne kommer i spil? - Hvem skal arbejde sammen, for at jeres strategi lykkes? - Kræver det nye samarbejdsflader og nye? - Kræver det ny viden og nye metoder? - Kræver det en særlig finansiering? - Hvem tager initiativ til det videre arbejde? Hvis I kan nå det i gruppen, er I meget velkomne til at udvide til en ”Top5” mv. mhtconsult, august 2008 © Side 5 mhtconsult, august 2008 © Side 5 Instruks til gruppeopgave

6 At vi udvikler nye forløb og jobpakker, hvor små virksomheder også kan tage imod svage ledige uden at miste penge på det. At vi opretter en ”lokalbank” af deltidsjob til nydanske ledige, som gerne vil arbejde, men ikke kan klare et fuldtidsjob. At vi udvikler nye mentor-modeller, som giver både små og store virksomheder mulighed for at bruge en mentorordning. At vi samarbejder om efteruddannelse, der kan ”flytte” veluddannede nydanskere fra ikke-faglærte job til faglærte job. At vi samarbejder om at nedbryde de holdningsmæssige barrierer mod nydanske kolleger på virksomhederne. At vi opretter en lokal ”hotline”, hvor virksomheder lynhurtigt kan få viden om de mange tilskudsordninger til sprogundervisning mv. At vi samarbejder om at afklare de lediges ressourcer, så virksomhederne ved, hvad de kan forvente af en ny medarbejder. At vi ikke kun tænker i rekruttering, men også ser en fælles opgave i at fastholde nydanske medarbejdere på længere sigt gennem uddannelsesplanlægning mv. At vi samarbejder tæt om både praktikker og løntilskudsjob, så der ligger en klar og detaljeret jobplan for den enkelte ledige. At vi danner et erfa-netværk, hvor vi jævnligt udveksler viden om ”good practice”, om virksomhedernes aktuelle medarbejderbehov, om nye metoder til opkvalificering mv. mhtconsult, august 2008 © Side 6 mhtconsult, august 2008 © Side 6 Hvilke mål er de vigtigste – en ”Top10” liste til inspiration

7 Gruppen fremlagde følgende stikord til plenum: mhtconsult, august 2008 © Side 7 mhtconsult, august 2008 © Side 7 Grupperesultater Gruppe 1 De vigtigste mål for det lokale netværk vil være: At samarbejdsparterne på tværs af jobcenter, virksomheder, faglige organisationer og uddannelsessteder udvikler nye koncepter for virksomhedsrettede opkvalificeringsforløb – og aktivt bruger jobpakke-konceptet. At jobcenter og virksomheder samarbejder om at afklare de lediges ressourcer, således at alle kompetencer bliver synliggjort, og således at mulighederne for merit bliver vurderet nøje i den efterfølgende kvalificering. Derfor er det vigtigt, at afklaringsprocessen også inddrager virksomhedernes kompetencebehov og mulighederne for at matche borgernes ressourcer og virksomhedernes behov mere systematisk i opkvalificeringen. Det er vigtigt, at afklaring og opkvalificering bliver en sammenhængende proces. At netværket lægger en strategi for, hvordan veluddannede nydanskere kan ”flyttes” fra ikke-faglærte til faglærte job, så alle ressourcer udnyttes bedre til gavn for det lokale arbejdsmarked.

8 Gruppen fremlagde følgende stikord til plenum: mhtconsult, august 2008 © Side 8 mhtconsult, august 2008 © Side 8 Grupperesultater Gruppe 1(fortsat) De vigtigste mål for det lokale netværk vil være: At virksomhederne får metoder og værktøjer til at integrere og fastholde nydanske medarbejdere bedre i arbejdsmiljøet. Det skal især være værktøjer, der hjælper virksomhederne til at formulere klare krav og procedurer ift ansættelsesbetingelserne og virksomhedskulturen. Det gælder eksempelvis klare krav og procedurer for fremmøde, mødetider, ferieafholdelse, frihed ved sygdom i familien mv. Værktøjerne skal modvirke tendensen til, at virksomheder afstår fra at ansætte nydanskere ud fra den forventning, at nydanske medarbejdere kan være ustabile i fremmødet mv. At jobcenter, borgere og virksomheder samarbejder om at opstille klare mål og procedurer for virksomhedspraktikker og løntilskudsjob mv. Det kan være i form af standardbeskrivelser, hvor det står klart, hvilke konkrete mål praktikperioden skal opfylde, hvordan perioden skal tilrettelægges, hvilken arbejdsdeling der er omkring opfølgningen mv. Formålet er at sikre, at praktikker og løntilskudsperioder bliver afviklet under ordentlige forhold og ikke bliver ”spildtid” for hverken borgere eller virksomheder.

9 Gruppen fremlagde følgende stikord til plenum: mhtconsult, august 2008 © Side 9 mhtconsult, august 2008 © Side 9 Grupperesultater Gruppe 2 De vigtigste mål for det lokale netværk vil være: At jobcenter, virksomheder og uddannelsesinstitutioner sammen med borgerne arbejder tæt sammen om at skabe en ”proaktiv” og fleksibel opkvalificeringsindsats. Det betyder for det første, at der skal knyttes tættere bånd mellem opkvalificeringen af den enkelte borger og virksomhedens kompetencebehov, således at opkvalificeringen såvidt muligt altid hænger snævert sammen med et konkret ansættelsesforhold. Det betyder for det andet, at opkvalificeringen altid vil være jobbaseret, således at en del af opkvalificeringen finder sted på arbejdspladsen, og således at brugen af opkvalificerende kurser og efteruddannelse på uddannelsesinstitutionerne altid er tilpasset til den konkrete jobfunktion. At der opbygges et mentorkorps, som lokale virksomheder kan trække på, hvis de ikke har mulighed for at udpege mentorer inden for egen medarbejderkreds. At der oprettes en hotline, hvor virksomheder ad hoc kan hente råd og vejledning i interkulturelle anliggender. Etnisk Team udøver allerede interkulturel vejledning til lokale virksomheder, men det skal overvejes, hvordan den nuværende ordning eventuelt kan formaliseres, udvides og ”markedsføres” tydeligt gennem netværksmøder og workshops mv.

10 Gruppen fremlagde følgende stikord til plenum: mhtconsult, august 2008 © Side 10 mhtconsult, august 2008 © Side 10 Grupperesultater Gruppe 3 De vigtigste mål for det lokale netværk vil være: At samarbejdsparterne i fællesskab sætter fokus på fastholdelsesperspektivet. Der er behov for et tværgående samarbejde om at udvikle nye helhedsorienterede forløbstyper, som både retter sig mod borgerne og virksomhederne. De helhedsorienterede forløb skal for det første tage nøje udgangspunkt i en kompetence- og ressourceafklaring af borgerne. De helhedsorienterede forløb skal for det andet tilgodese behovet for at nedbryde holdningsmæssige barrierer på virksomhederne gennem en ”interkulturel opkvalificering”. At virksomhederne kommer tydeligere i spil i en helhedsorienteret indsats, der både sætter fokus på behovene på udbudssiden og efterspørgselssiden. Det stiller skærpede krav til jobcenterets opsøgende virksomhedskontakt, som mere og mere skal fungere som en ”dialogisk og proaktiv sparring”, hvor jobkonsulenter og virksomheder i fællesskab lægger planer for konkrete opkvalificerings- og ansættelsesforløb.

11 I den fælles diskussion blev der givet følgende stikord til den videre netværksdannelse og til afholdelsen af en workshop for lokale virksomheder: mhtconsult, august 2008 © Side 11 mhtconsult, august 2008 © Side 11 Fælles diskussion Idéer til workshop Det er vigtigt, at de store virksomheder kan medvirke og bidrage med deres konkrete erfaringer fra integrations- og mangfoldighedsindsatsen. Men det er ligeså vigtigt, at en workshop når ud over ”Tordenskjolds Soldater” og især får inddraget de små og mellemstore virksomheder, der endnu ikke har erfaring med at ansætte nydanskere. Det er vigtigt at vægte en ”virksomhed-til-virksomhed” dialog, hvor virksomheder uden erfaring med nydanske medarbejdere kan samles med andre virksomheder, der kan ”afmystificere” mangfoldighedstanken og gøre den konkret og praksisrettet. Det er vigtigt at iværksætte en mere opsøgende og direkte kontakt til virksomhederne for at sikre deres deltagelse, jf. fremmødet på det første netværksmøde. Virksomhederne skal informeres klart om formålet med et lokalt netværk. Kontakten skal tage udgangspunkt i virksomhedernes egne aktuelle behov, således at det står klart, at CSR-indsatsen har et dobbelt sigte og en dobbelt nytteværdi, hvor indsatsen for at styrke virksomhedernes rekrutteringsgrundlag går hånd i hånd med en indsats, der giver udsatte borgere bedre adgang til selvforsørgelse.

12 I den fælles diskussion blev der givet følgende stikord til den videre netværksdannelse og til afholdelsen af en workshop for lokale virksomheder: mhtconsult, august 2008 © Side 12 mhtconsult, august 2008 © Side 12 Fælles diskussion Idéer til workshop (fortsat) Det er vigtigt, at virksomhedskontakten beror på en flerstrenget indsats, der både formidles af jobkonsulenter, erhvervsservice, arbejdsgiverorganisationer, virksomhedernes egne organiserede og uformelle netværk samt de kontaktnet, der er etableret via forskellige projekter som for eksempel Integrationsministeriets virksomhedsturné mv. Det er vigtigt, at indbydelsen til en workshop har tydelig relevans for virksomhederne og indeholder et klart budskab om, at her kan virksomhederne gå hjem med nyttig og operativ viden ift rekrutteringen og fastholdelsen af nye medarbejdere: ”Kom og hør om dine konkrete muligheder”: Hvordan kan du tilrettelægge din efteruddannelse? Hvordan får du nye medarbejdere med de rigtige kvalifikationer? Hvordan kan du rekruttere på nye måder og via nye kanaler? Hvad er en jobpakke, og hvordan kan du bruge jobpakkerne? Hvilke tilskudsmuligheder har du? Hvor får du hurtig vejledning om konkrete spørgsmål? Mv.


Download ppt "Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Odense Program for første netværksmøde Torsdag den 28. august 2008 kl. 13.00 – 17.00 Schacksgade 39 5000."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google