Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

B IBLIOTEKET – LIGE VED HÅNDEN 24. august 2010 Fleksibel biblioteksbetjening - Seminar Mette Elkjær Hede,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "B IBLIOTEKET – LIGE VED HÅNDEN 24. august 2010 Fleksibel biblioteksbetjening - Seminar Mette Elkjær Hede,"— Præsentationens transcript:

1 B IBLIOTEKET – LIGE VED HÅNDEN 24. august 2010 Fleksibel biblioteksbetjening - Seminar Mette Elkjær Hede, meh@randersbib.dk meh@randersbib.dk

2 2 PROJEKTET

3 B IBLIOTEKET – LIGE VED HÅNDEN 3 - årigt Kulturaftaleprojekt Kulturaftalen er en aftale mellem kulturministeren og Kulturregion Østjysk Vækstbånd Kulturaftalen tager fat på centrale udfordringer, der forener de fire kommuner. Aftalens vision er bl.a. udnytte viden og erfaringer på tværs af regionen gennem nytænkende udviklingsprojekter Deltagere: Projektgrupper fra Randers, Silkeborg, Horsens og Viborg biblioteker 3

4 4 B AGGRUND Efter strukturreformen er der sket mange bibliotekslukninger Den nye digitale biblioteksformidling giver nye muligheder Gode bestillingsmuligheder via bl.a. bibliotek.dk Det åbner for et bredt felt af uprøvede muligheder indenfor formidling og distribution af bibliotekernes samlinger og services

5 F INANSIEL STØTTE Kulturregion Østjysk Vækstbånd 1.050.000 Kulturministeriet 700.000 Styrelsen for Bibliotek & Medier 200.000 Bibliotekernes egenfinansiering 600.000 5

6 6 P ROJEKTETS F ORMÅL At bringe bibliotekets ydelser tæt på borgerne og gøre dem så tilgængelige som muligt Udvikle og afprøve nye biblioteksservices hvor borgerne er - på tider, steder og måder, der efterspørges.

7 7 M ÅL Udvikle innovative modeller for distribution af biblioteksservices og –”samlinger” Borgerrettede forsøg i alle fire kommuner Modellerne kan danne baggrund for nytænkning af bibliotekernes strukturelle udvikling i krydsfeltet mellem det digitale og det fysiske bibliotek

8 8 PROCESSEN

9 P ROJEKTET BLIVER TIL … I DEGENERERING – UDVIKLING - UDVÆLGELSE Rammerne fyldes ud: 3 workshops for projektdeltagerne (Oktober – December) ledet af en proceskonsulent Innovation - Idéudvikling - i et brugerperspektiv, ved hjælp af en lang række forskellige metoder Resultatet: 37 idéer 10 idéer udvalgt på baggrund af foruddefinerede kriterier 9

10 10 IDEUDVIKLING metoder

11 P ROJEKTET BLIVER TIL … I DEGENERERING – UDVIKLING - UDVÆLGELSE Idéerne blev videreudviklet i projektgrupperne i januar/februar og dernæst præsenteret for styregruppen Styregruppen udvalgte de 4 idéer der arbejdes videre med i projektet 11

12 12 1. Idéudvikling på baggrund af borgerprofiler/Personas (f.eks. en ikke-bruger) METTE 36 årig kvinde Travl hverdag Pendler til Århus hver dag med tog Mor til 2 børn, 7 og 11 år Gift med Ole, 38 år

13 13 Barrierer - eksempel Simplicitet Hvor let er det for xx at anvende servicen eller at få adgang til den? Pris Er prisen en barriere? Bekvemmelighed Hvad vil det kræve af xx at få adgang til og at anvende servicen? Vil xx yde den indsats? Produktivitet Hvor effektivt løser servicen xx’s behov, problem eller ønsker? - I forhold til alternativer? Risiko Hvilke ricisi er forbundet med servicen, for xx? Oplevelse Hvordan vil xx opleve når han/hun bruger servicen? Menuen er på Engelsk – han kan ikke engelsk Prisen er go (gratis) Socialt pres: muligvis statustab ved at anvende servicen, da den ikke koster noget og ligger på biblioteket Han kan opleve nederlag, fordi menuen er svær God produktivitet: Han kan få dækket sit behov for daglige nyheder, uden at skulle på biblioteket eller give penge for det. (men får han dækket andre behov ved at gå på bib?)

14 14 IDEKU – et eksempel på en struktureret metode til idéudvikling Hvordan kan vi skabe større tilgængelighed, dér hvor borgerne er på nettet? SøgningAnbefalingerInspiration DRTV2Dagblade Biblioteket på folkeskolens forældreintra Email til bibllioteketGooglegadet med lånerstatusGadgetMy SpaceGaffaMediers hjemmesider Hvordan får jeg mit barn til at læse? I-Phone app.FacebookTwitter Biblioteket på folkeskolens forældreintra GadgetMediers hjemmesider Biograf - hjemmesider ? Youtube.com -Bib.kanal Youtube.com - fælles bib.kanal Lokale spillesteder Uddannelses Julie på Facebook Idrætsklubbers hjemmesider Aktiviteter med Ramasjang Links i arrangementskalender til biblioteksbasen Fodboldklubben Hvordan? Lokale spillesteder Uddannelses Julie på Facebook Idrætsklubbers hjemmesider Hvorfor? Netmusik Biblioteksbasen (reservationer) Hvem? Kilde: Alt4Kreativ.dk

15 15 Vurderingskriterier runde 1 Kriterier som alle projekter skal opfylde, når de er fuldt ud implementerede/udbredte (Når de har nået deres fulde deres potentiale, det de kan blive til) Nytænkning/Innovativ (Når det lykkes, skaber det reelt nye muligheder for borgerne og vi eller andre kender ikke på forhånd hele løsningen - vi må eksperimentere os frem) - dette kriterium tæller dobbelt. Tilgængelig (Biblioteksservice på tider, steder, måder, der er relevante for borgerne og/eller er nem for målgrupperne at anvende og få adgang til.) Teknologisk - Anvendes der i modellerne nye metoder, ny teknologi eller gammel teknologi/metoder på nye måder? Effekt/succes (Hvor mange borgere vil få glæde af servicen/modellen, når den er fuldt ud implementeret/udbredt på relevante steder) Effekt i forhold til indsats (Lav indsats/Høj effekt) (Høj indsats/Høj effekt) - Hvis lav indsats, lav effekt og høj indsats lav effekt, gives ingen points.

16 16 Vurderingskriterier runde 2 Lige ved hånden Borgerrettet – synlig og nyttig for borgere Målgruppe – bredde Økonomisk bæredygtighed Realiserbarhed Forskellighed/alsidighed Tilgodeser forskellige formål

17 17 DE 4 PROJEKTER

18 V IBORG B IBLIOTEKERNE H OMEPARTY - B IBLIOTEKET RYKKER UD Hvordan spredes bibliotekets allerede eksisterende digitale, lærings- og oplevelsestilbud ud i hele kommunen? Biblioteket rykker ud af de faste rammer - derhen, hvor brugerne har behov for det, med alle de tilbud biblioteket også er: Bogcaféer, læsekredse, forfatterarrangementer, IT- værksteder, undervisning, Netressourcer Gennemførelse af projektet: 1.2.2011- 1.11.2011 18

19 ’ R ANDERS B IBLIOTEK A BONNEMENTSORDNING – MOD BETALING ? Ordningen skal være: ”Lige ved hånden”: hurtigt, nem og smart Udvikle en abonnementsordningsmodel målrettet en bestemt målgruppe, Dette sikres gennem aktiv inddragelse af målgruppen i forbindelse med modeludviklingen (brugerundersøgelser) Indholdet/materialerne skal kunne afhentes der hvor målgruppen færdes Gennemførelse af projektet: 1. januar 2011 – 1.november 2011 19

20 S ILKEBORG B IBLIOTEKERNE O UTPOST ” SINDING - RUMMET ” Et tilbud til brugerne om en fysisk indgang til et virtuelt tilbud At give brugerne adgang til bibliotekets mest grundlæggende tilbud – afhentning/aflevering, bestilling Brugerindflydelse og brugerinddragelse: Uddannelse af lokale ”kulturambassadører” som skal medvirke i den daglige drift Professionelle medarbejdere leverer de aktuelle biblioteksydelser, som konkret efterspørges: læringsaktiviteter, formidlingsaktiviteter og events. Gennemførelse af projektet: 1.Oktober 2010. – 31.12.2011 20

21 H ORSENS B IBLIOTEK - F LUSH - ADS & QRCODES Projektet sætter fokus på bibliotekets tilbud og services på nye steder i byrummet Reklamerer på f.eks. på cafétoiletter (plakater med 2D stregkoder på indersiden af døre) for udvalgte materialer og services. Stregkoderne aflæses med mobiltelefonen og man kan f.eks. høre om ugens gode bog og ugens spændende arrangement på biblioteket Projektet forventes at henvende sig til unge mellem 15 og 30 år Gennemførelse af projektet: Oktober 2010 – april 2011 21


Download ppt "B IBLIOTEKET – LIGE VED HÅNDEN 24. august 2010 Fleksibel biblioteksbetjening - Seminar Mette Elkjær Hede,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google