Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole."— Præsentationens transcript:

1 Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole

2 ”I gymnasiet stiller de højere krav, det er ikke som i folkeskolen. Man skal tænke over, hvad man skriver, og det kan være lidt svært. Det skal jo ikke være det der folkeskolesprog, man skal prøve at gøre det lidt mere nuanceret. Vi taler jo ikke dansk derhjemme hele tiden, så vi får ikke – ligesom danskere – fremmedord osv. med hjemmefra” Tosproget elev, elevundersøgelsen

3 1. del: Fakta om evalueringen 2. del: Evalueringens hovedpointer

4 1. del: Fakta om evalueringen v/ Dea Sommer

5 Baggrund for evalueringen Statistik viser at lige mange etniske danskere som tosprogede unge påbegynder en ungdomsuddannelse, men desværre: falder flere tosprogede elever fra får de tosprogede lidt lavere karakterer Dette mønster giver forskellige udgangspunkter for de unges videre færd i uddannelsessystemet Gymnasieskolerne står over for at skulle støtte de tosprogede – EVA vil bidrage til denne proces!

6 EVA – hvem er det og hvad laver hun? Uafhængigt institut med egen bestyrelse og handlingsplan Tilknyttet Undervisningsministeriet Evaluerer hele uddannelsessystemet og som noget nyt også dagtilbud Hvem har ansvar for evalueringerne? En evalueringsgruppe - Det faglige ansvar En projektgruppe - Det metodiske ansvar

7 Hvilke dokumentationskilder bygger evalueringen om tosprogede elever på? Selvevaluerings- rapporter BesøgInterviewundersøgelse blandt tosprogede elever

8 Hvem deltager i evalueringen? Tre hhx´ere: Niels Brock Århus Købmandsskole Selandia hhx, Slagelse Tre htx´ere: Sukkertoppen, KtS Selandia htx, Slagelse Århus Tekniske Skole, Viby afd. Tre stx´ere: Vestre Borgerdyd Slagelse Gymnasium Århus statsgymnasium

9 Hvad er evalueringen mundet ud i? Én samlet rapport med: En tværgående analyse med generelle vurderinger og anbefalinger til landets gymnasier, UVM, UU-centre o.a. Vurderinger og anbefalinger til hver af de ni gymnasier der har deltaget i evalueringen Et katalog med konkrete tiltag til inspiration til andre gymnasier og skoler

10 Hvor får man fat i materialet? Evalueringsrapporten, elevundersøgelsen og pressemeddelelse kan findes på EVA´s hjemmeside www.eva.dk. www.eva.dk Rapporten og folderen kan købes hos den lokale boghandler.

11 2. del: Evalueringens hovedpointer

12 Konklusion Stor variation i hvordan tosprogede klarer sig: Nogen klarer sig (godt) – andre har det svært Problemer med mundtlig og skriftlig dansk på gymnasialt niveau Problemer med social integration Personlige problemer Stor forskel på hvordan gymnasierne takler det De skoler der takler udfordringerne bedst har en kultur hvor tosprogedes faglige vanskeligheder, integration osv. bliver flittigt diskuteret. Disse gymnasier har strategier og tiltag for elevgruppen Andre skoler er præget af berøringsangst og/el. fravalg

13 ”Tosprogede elever kan have svært ved at komme ud over det reproducerende niveau. De kan have svært ved at forstå og leve op til kravene om selvstændighed, analyse og vurdering samt abstraktion” Citat, selvevalueringsrapport

14 Anbefaling (1/4) Gymnasieskoler skal arbejde med de muligheder og udfordringer der er ved at have tosprogede elever på skolen! Forslag til tiltag Handlingsplaner og retningslinjer Ordensregler Baggrund for anbefaling: Flere skoler har ikke en reflekteret skolekultur hvor muligheder og udfordringer kan diskuteres åbent og konstruktivt

15 Anbefaling (2/4) Styrk lærernes kompetencer i at undervise tosprogede elever! Forslag til tiltag: Fælles drøftelser i lærerkollegiet Eksterne oplægsholder Efteruddannelse i fx dansk som andetsprog, læsevejledning eller mellemøst-studier Baggrund for anbefaling: De færreste lærere har den nødvendige indsigt

16 Anbefaling (3/4) Styrk de tosprogede elevers kompetencer i dansk og kendskab til det danske samfund! Forslag til tiltag: Screening, læsetræningskurser, kompenserende undervisning, lektiecafé, tolærerordning osv. ”Inkluderende undervisning” Styrket og synliggjort demokrati på skolen Baggrund for anbefaling: Flere tosprogede har utilstrækkelige danskkompentencer og for lille kendskab til det danske samfund

17 Anbefaling 4/4 Styrk dialogen mellem eleverne og lærerne/skolen! Forslag til tiltag: Mentorordning Styrket vejlederindsats Baggrund for anbefalingen: Flere tosprogede føler sig anderledes og udsatte og har derfor behov for tryghed og for at føle at lærerne er engagerede i dem. Flere mangler kendskab til gymnasieuddannelsen og de ”akademiske koder” og har behov for at have personer at støtte sig til og spørge til råds.

18 ”Vi har fælles kultur, historie, sprog, ”forståelsesramme” med de danske elever og kan derfor afkode deres behov. Derimod kan det være sværere at gennemskue, for slet ikke at tale om overskue, de problemer og behov, de etniske elever har” Citat, selvevalueringsrapport


Download ppt "Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google