Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen."— Præsentationens transcript:

1 Turisme i Region Midtjylland

2 Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen på struktur, produkter, marked og rammevilkår Beskæftiger et ellers truet arbejdsmarkedssegment Umiddelbart uudnyttet potentiale på 9.5 mia. kr.

3 Udfordringer Ingen naturlig turismegeografi Stagnerende sektor i et stigende marked Få USP’er ! Unique Selling Points:”dyrt, vådt, koldt og endog lidt kedeligt” = image, value for money kræver innovation Manglende erkendelse af den moderne turists præferencer – udvalg, bevægelighed Synlighed kræver samarbejde (god reform!)

4 Forskelligt publikum i øst og vest 57% - 63% danskere i Vejle, Århus og Viborg amter 69% tyskere i Ringkjøbing Amt Nordmænd, svenskere og hollændere under 8%

5 Overnatningsformer (2004) Ca. 53% bor i feriehuse Ca. 25% bor på campingpladser Ca. 17% bor på hoteller/feriecentre Udvikling fra 2001 til 2004: Fald i overnatninger på hoteller – 3,5% Fald i overnatninger på camping – 3,5% Uændret i sommerhuse

6 Overnatninger på amter Flest overnatninger i Ringkjøbing – dernæst Århus ¾ af overnatning i R.A. i feriehuse I Å.A. ligelig fordeling mellem hotel, camping og feriehuse I Viborg A. er camping og feriehuse dominerende

7 Overnatningstal fordelt på kommuner Overnatningerne fordelt på de 3 ”største” kommuner: 36,9% Ringkøbing-Skjern 9,3% Syddjurs 7,2% Norddjurs

8 Omsætningen 2002: 7,1 mia. kr. 2003: 7,3 mia. kr. 2004: 7,9 mia. kr. Altså: Trods vigende overnatningstal er der en positiv økonomisk udvikling

9 Amtslige og kommunale projekter (hvad er der arbejdet med?) Ferieturisme Kystturisme Byturisme Aktiv ferie Erhvervsturisme

10 Erfaringer fra arbejdet Ressourcer til udvikling Begrænsede ressourcer i erhvervet – kort investeringshorisont Offentlige myndigheder igangsætter udvikling Koordinering og netværk Resultater har skabt forståelse for koordinering og netværk

11 Erfaringer fra arbejdet (forts.) Fælles national og international markedsføring Det er ikke muligt lokalt at synliggøre sig nationalt og internationalt Offentligt – privat samarbejde Offentlige ansvarlig for turismens kerneprodukt – natur (og miljø) Samarbejde om f.eks. Aktiv ferie

12 Aktører Erhvervsministeriet Visitdenmark Amterne Regionale turismeudviklingsselskaber Destinationssamarbejder Turistkontorer Kommuner Erhvervet Vidensinstitutioner

13 Den midtjyske turismes produktionskapacitet (på udvalgte enheder 2004-tal) Hoteller ca. 2.3 mio. værelses- enheder (udnyttelse ca. 43%) Camping ca. 5.0 mio. camping- enheder (udnyttelse ca. 22%) Feriehuse ca. 0.4 mio. udlejnings uger (udnyttelse ca. 36%) Umiddelbart uudnyttet potentiale 9.5 mia. kr

14 Turismens kommercielle investeringsparadoks Investering i kommerciel oplevelsesøkonomi Kommerciel investering i primært turisterhverv

15 Skitse til strategi…

16

17

18

19 Regional organisation - forslag


Download ppt "Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google