Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afChristian Torp Redigeret for ca. et år siden
1
Turisme i Region Midtjylland
2
Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen på struktur, produkter, marked og rammevilkår Beskæftiger et ellers truet arbejdsmarkedssegment Umiddelbart uudnyttet potentiale på 9.5 mia. kr.
3
Udfordringer Ingen naturlig turismegeografi Stagnerende sektor i et stigende marked Få USP’er ! Unique Selling Points:”dyrt, vådt, koldt og endog lidt kedeligt” = image, value for money kræver innovation Manglende erkendelse af den moderne turists præferencer – udvalg, bevægelighed Synlighed kræver samarbejde (god reform!)
4
Forskelligt publikum i øst og vest 57% - 63% danskere i Vejle, Århus og Viborg amter 69% tyskere i Ringkjøbing Amt Nordmænd, svenskere og hollændere under 8%
5
Overnatningsformer (2004) Ca. 53% bor i feriehuse Ca. 25% bor på campingpladser Ca. 17% bor på hoteller/feriecentre Udvikling fra 2001 til 2004: Fald i overnatninger på hoteller – 3,5% Fald i overnatninger på camping – 3,5% Uændret i sommerhuse
6
Overnatninger på amter Flest overnatninger i Ringkjøbing – dernæst Århus ¾ af overnatning i R.A. i feriehuse I Å.A. ligelig fordeling mellem hotel, camping og feriehuse I Viborg A. er camping og feriehuse dominerende
7
Overnatningstal fordelt på kommuner Overnatningerne fordelt på de 3 ”største” kommuner: 36,9% Ringkøbing-Skjern 9,3% Syddjurs 7,2% Norddjurs
8
Omsætningen 2002: 7,1 mia. kr. 2003: 7,3 mia. kr. 2004: 7,9 mia. kr. Altså: Trods vigende overnatningstal er der en positiv økonomisk udvikling
9
Amtslige og kommunale projekter (hvad er der arbejdet med?) Ferieturisme Kystturisme Byturisme Aktiv ferie Erhvervsturisme
10
Erfaringer fra arbejdet Ressourcer til udvikling Begrænsede ressourcer i erhvervet – kort investeringshorisont Offentlige myndigheder igangsætter udvikling Koordinering og netværk Resultater har skabt forståelse for koordinering og netværk
11
Erfaringer fra arbejdet (forts.) Fælles national og international markedsføring Det er ikke muligt lokalt at synliggøre sig nationalt og internationalt Offentligt – privat samarbejde Offentlige ansvarlig for turismens kerneprodukt – natur (og miljø) Samarbejde om f.eks. Aktiv ferie
12
Aktører Erhvervsministeriet Visitdenmark Amterne Regionale turismeudviklingsselskaber Destinationssamarbejder Turistkontorer Kommuner Erhvervet Vidensinstitutioner
13
Den midtjyske turismes produktionskapacitet (på udvalgte enheder 2004-tal) Hoteller ca. 2.3 mio. værelses- enheder (udnyttelse ca. 43%) Camping ca. 5.0 mio. camping- enheder (udnyttelse ca. 22%) Feriehuse ca. 0.4 mio. udlejnings uger (udnyttelse ca. 36%) Umiddelbart uudnyttet potentiale 9.5 mia. kr
14
Turismens kommercielle investeringsparadoks Investering i kommerciel oplevelsesøkonomi Kommerciel investering i primært turisterhverv
15
Skitse til strategi…
19
Regional organisation - forslag
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.