Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland Professor Henrik Halkier 1. Problemer og muligheder for nordjyske turismer 2. Koordination.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland Professor Henrik Halkier 1. Problemer og muligheder for nordjyske turismer 2. Koordination."— Præsentationens transcript:

1 TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland Professor Henrik Halkier 1. Problemer og muligheder for nordjyske turismer 2. Koordination som udfordring 3. Strategiske alternativer

2 Nordjysk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER •Vækst i international turisme i udlandet •Fald i international turisme til Danmark

3 Nordjysk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER •Fald i international turisme i Danmark •Vækst i international turisme i udlandet •Væsentlig beskæftigelse

4 Nordjysk turisme: PROBLEMER OG MULIGHEDER •Fald i international turisme i Danmark •Vækst i international turisme i udlandet •Væsentlig beskæftigelse •Internationalt erhverv

5 FLERE NORDJYSKE TURISMER Erhvervsturisme •Infrastruktur, professionelle købere/arrangører Short city-breaks •Transport, synlighed, kulturudbud, individuelle købere Ferie/kystturisme •Natur/kulturattraktioner, privat/offentlig koordination, individuelle købere

6 Source: Halkier, H. (2013). Tourism Policy and Knowledge Processes in European Tourism. Trends in European Tourism Planning and Organisation. C. Costa, E. Panyik and D. Buhalis: KOORDINATION: Turistens synsvinkel

7 KOORDINATION: Destinations-synsvinkel Source: Henrik Halkier & Anette Therkelsen: Breaking out of Tourism Destination Path Dependency? Exploring the Case of Coastal Tourism in North Jutland, Denmark, German Journal of Economic Geography, May 2013

8 ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? NejJa NYE OPLEV- ELSER? Nej Bedre service Ja •Værtskab: Personligt? Digitalt? •Transport: Internationalt? Lokalt? •Mund-til-mund spredning

9 ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? NejJa NYE OPLEV- ELSER? Nej Bedre service Mere promotion Ja •Større indsats på eksisterende markeder ? •Nye markeder i fokus ? •Digital effektivitet/bekvemmelighed ? •Konkurrent-analyse !?

10 ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? NejJa NYE OPLEV- ELSER? Nej Bedre service Mere promotion Ja Smartere innovation •Nye produkter/attraktioner/services •Destinationsudvikling •Koordinations-udfordring •Trends blandt turister !?

11 ALTERNATIVE VÆKSTSTRATEGIER? NY KOMMUNIKATION? NejJa NYE OPLEV- ELSER? Nej Bedre service Mere promotion Ja Smartere innovation Stærkere brand •Ny oplevelsesrum •Autentiske, enestående •Eksisterende image som udfordring ? •Relevans for komplekse turismer ?

12 NORDJYSKE UDFORDRINGER 1) Kort sigt, længere sigt ? •Finansieringsmodeller, partnerskab, vidensgrundlag 2) Konkurrence eller samspil ? •Professionalisme, decentralisering, samarbejde


Download ppt "TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland Professor Henrik Halkier 1. Problemer og muligheder for nordjyske turismer 2. Koordination."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google