Download præsentationen
1
Konflikthåndtering
2
Konflikter kan være en øjeåbner, den kan bevæge mennesker og situationer
3
Konflikthåndtering er ikke blot. management: men en. dannelsesproces
Konflikthåndtering er ikke blot management: men en dannelsesproces I en dannelsesproces indser man og flytter sig
4
Konflikttrappe adskillelse kamphandlinger øje for øje samtalen opgives
problemet breder sig personificering uoverensstemmelse
5
Konflikttyper Strukturelle konflikter Instrumentelle konflikter
Om kompetencer, arbejdsfordeling o.lig. Evaluering/ændring af struktur Instrumentelle konflikter Om mål og midler, metoder Problemløsning evt. fagkundskab Interessekonflikter Om fordeling af ressourcer Forhandling Værdikonflikter Om personlige eller kulturelle værdier Dialog – gensidig forståelse Personlige konflikter Om identitet, tillid, afvisning, selvværd Dialog – gensidig forståelse
6
Konfliktbjerge
8
Styrk modparten
9
To former for mægling Konfliktmægling Genoprettende samtaler
Konfliktmægling Genoprettende samtaler f.eks. offer-gerningsmandsmægling som i “Konfliktråd”
10
Mægling er….. “en frivillig konfliktløsningsmetode, hvor en eller flere upartiske personer hjælper parter med at forhandle sig frem til en for dem tilfredsstillende løsning.” Professor dr. jur. Vibeke Vindeløv
11
Mæglingens forløb
12
Mæglingens forløb Trin 1 Åbning
Trin 2 Historien fortælles og problemet indkredses og formuleres Trin 3 Ideer udvikles og forhandles Trin 4 Aftaler indgås Trin 5 Afslutning
13
Parternes redegørelse
opfattelse af det, der er sket Parternes redegørelse Parternes bag- vedliggende interesser og behov Parternes følelser
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.