Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?"— Præsentationens transcript:

1 Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?

2 Oversigt Oplæg i tre dele: 1.Børn og unges sociale liv med digitale medier 2.Negative oplevelser – mobning og trusler og overgreb 3.Hvad kan forældre gøre? Diskussion

3 Børns online-hverdag Har dit barn en profil på nettet? Bruger dit barn Messenger ? Sender dit barn mere end 20 sms’er om dagen?

4 Fakta om børn og unges online kommunikation Har en profil på nettet: 86% af 14-16-årige og 61% af 11-13-årige Lægger billeder og video ud på nettet: 66% af 14-16-årige og 32% af 11-13-årige Har en mobiltelefon: 99% af 14-16-årige og 98% af 11-13-årige (Medierådets undersøgelse 2009)

5 Ny kommunikationskultur blandt børn og unge Børn er eksperter i at netværke Internet og mobil er redskaber i børns sociale liv

6 Netmødesteder har profiler, nyheder, debat mm

7 Profiler har billede, profiltekst, gæstebog mm

8 Messenger-eksempel Chat kan foregå i chatrum eller på messenger

9 Facebook – invitér vennerne ind i din digitale dagligstue

10 Poker eller Warcraft – online spil er populære

11 Populære netmødesteder – et udpluk www.arto.dk www.facebook.dk www.youtube.com www.habbo.dk www.gosupermodel.dk www.dr.dk/skum

12 Hvad er det gode ved at chatte* iflg. børn og unge? At holde kontakt med mine venner At folk ved, hvem jeg er – kan gå ind og se, hvem jeg er Vise min profil – vise hvem jeg er Jeg kan få venner hurtigere” (tilflytter) Jeg er ikke så genert på chatten Større mulighed for at få kærester Det er billigere end mobilen *Chat er her fællesbetegnelse for at bruge nettet som mødested Kilde: AMOK stikprøve-undersøgelse om børn og unges chattrafik

13 Negative online oplevelser En stikprøveundersøgelse 4 ud af 10 børn og unge har haft voldsomme negative chatoplevelser med andre børn som afsender. Flest negative oplevelser i relationen til andre børn og unge 23% af de adspurgte har oplevet chatchikane som en del af mobning eller konflikt med klasse- og skolekammerater Kilde: AMOK stikprøve undersøgelse om børn og unges chattrafik 2006

14 Hvad handler negative online oplevelser om? 1.Konflikter 2.Mobning 3.Trusler og chikane 4.Seksuelt grænseoverskridende oplevelser

15 Forstå begreberne Konflikt – uoverensstemmelse mellem to personer, eller to grupper, der kommer til udtryk i den digitale kommunikation Mobning – gruppens systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en person i en formel-social sammenhæng, der kommer til udtryk i den digitale kommunikation Chikane – sårende, intimiderende handlinger fra en person til en anden udenfor eller i online bekendtskaber

16 Konflikter på net og mobil Konflikter mellem børn og unge kan optrappes på net og mobil Konflikter, der kører online, bliver usynlige for de voksne

17 Mobning – nye dimensioner Digitale kendetegn kan ændre mobbemønstre: Afstand mellem afsender og modtager Ingen ”helle” nogen steder Øget acceleration Offentliggørelse

18 Online trusler og chikane Børn udsættes for trusler online: ”Jeg smadrer dig!” eller ”Du skal dø!” Chikane kan komme fra fremmede eller fra kammerater Trusler og chikane står i straffeloven

19 Seksuelle krænkelser Internettet giver anonym adgang til unges privatsfære. En række børn og unge udsættes for seksuelt grænseoverskridende adfærd Seksuel chikane Blufærdighedskrænkelse Presset til cybersex Kontakt, der fører til fysiske seksuelle overgreb

20 Brug for voksne i børns sociale liv online Har forældre berøringsangst? Medierne er kun redskaber – det handler om sociale værdier Dialog virker bedre end forbud

21 Diskussion Hvad er fordele og ulemper ved forbud? Hvordan skabes dialog - i skolen og i familien?

22 Gode råd til forældre Interesser dig for dine børns sociale liv på nettet Lær dine børn at være kritiske overfor indhold og kontakter på nettet Lad familiens computer stå i stuen Diskuter regler for god etik Tal med dine børn om personlige oplysninger Tal med dine børn om netkærester og lær dem, at de ikke må mødes med en ven fra nettet alene. Vær klar over, hvor du kan henvende dig Brug redskaber på forældresektionen på www.sikkerchat.dk www.sikkerchat.dk

23 Forældreråd – forslag til dialog: Spørg til dit barns yndlingshjemmesider Spørg om du må se en af dit barns profiler. Snak om profilbilleder - hvad er det for signaler, man sender. Snak om personlige oplysninger, hvorfor man ikke skal give sit eget eller sine kammeraters mail eller mobilnummer til andre. Spørg til dit barns oplevelser med trusler og mobning online: Snak om forskel på tale og skrift - det skrevne ord kan virke hårdere, og det er lettere at misforstå hinanden på skrift.

24 Forældremøder – aftaler for klassen Diskuter fælles retningslinjer Lav aftaler om, hvad man gør hvis mobning eller chikane opstår Aftal, at læreren udvikler færdselsregler for internet og mobil sammen med eleverne i klassen. På baggrund af klassereglerne udsendes et nyhedsbrev, der opfordrer til dialog hjemme. Drøft hvordan internet og mobil etik kan indgå i undervisningen.


Download ppt "Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google