Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Børn og digitale medier. Dagens program 1.Sikkerchat og Superkids Online 2.Tema 1 - Digital mobning 3.Tema 2 - Privatliv og grænser 4.Nyt undervisningsmateriale.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Børn og digitale medier. Dagens program 1.Sikkerchat og Superkids Online 2.Tema 1 - Digital mobning 3.Tema 2 - Privatliv og grænser 4.Nyt undervisningsmateriale."— Præsentationens transcript:

1 Børn og digitale medier

2

3 Dagens program 1.Sikkerchat og Superkids Online 2.Tema 1 - Digital mobning 3.Tema 2 - Privatliv og grænser 4.Nyt undervisningsmateriale 5.Afrunding

4

5 Faghæfte 48 –anbefalinger fra UVM •Taler om et ”digitalt dannelsesbegreb” ”Børn og unges formelle og uformelle tilstedeværelse i web 2.0 ‐ omgivelser betyder, at skolen fremover skal kunne rumme disse uformelle kompetencer og støtte eleverne i tilegnelsen af en digital og tidssvarende dannelse.” •Webetik og awareness er vigtigt:”Det er væsentligt, at undervisningen omfatter håndtering af kommunikation i “cyberspace”. Hvad skal man tænke på, når man via fx Facebook kommunikerer med personer, som man kun kender via “net ‐ identiteten”. Her kan autencitet og hensigter ikke umiddelbart verificeres. Og hvad er konsekvensen af at lægge fotos, videoer etc. ind på fx Flickr eller YouTube med risiko for, at de dukker op fem eller ti år senere i helt andre sammenhænge.

6 Hvor enig er du? ”Det er forældrenes ansvar at lære børn at færdes trygt på nettet” ”Jeg som lærer forstår ikke nok af universet. Kløften er for stor mellem lærer og elev” ”Den største udfordring er at nettet tager al elevernes opmærksomhed”

7 Digital mobning Digital mobning er, når medlemmer af et community (netfællesskab) gentagne gange forfølger eller udelukker en bestemt person fra de digitale fællesskaber (mobil eller websites), som gruppen og den pågældende person oplever tilknytning til. Det kan også foregå via mobiltelefon, som en direkte forlængelse af den daglige dialog.

8 Digital mobning •Hvor mange af de 9-16årige har oplevet digital mobning? •Hvor mange af børnene blev meget kede af det? •Hvor mange af de forældre, hvis barn har oplevet digital mobning, var klar over at deres barn havde oplevet digital mobning? Medierådet, 2009, EU Kids Online 2010

9 Online medier ændrer mobbemønstre •Beskeder kan via netværk/kontakter spredes og offentliggøres hurtigt •Afsenderen kan forblive anonym for modtageren •Det kan være usikkert, hvem og hvor mange der er involveret •Man kan ikke se og aflæse hinandens mimik, toneleje, kropssprog og ansigter, når kommunikationen foregår via mobil eller internettet •Det er lettere at skrive ting, som man ellers har svært ved at sige •Man har ingen fred efter skole – mobning kan foregå døgnets 24 timer •Risiko for misforståelser – hvornår er det mobning?

10 Digital mobning • Mobilen og nettet er ikke årsag til mobning • Mobning opstår, når fællesskabet ikke fungerer • Mobning fjernes ikke ved at forbyde mobil og internet

11 Retten til privatliv Hvornår har forældre undervisere og pædagoger ret til at blande sig i det, barnet ser og læser om på internettet?

12 Privatliv og grænser •Hvor mange danske børn i alderen 9-16 år har en profil på et social netværkssite? •Hvor mange danske børn har en offentlig profil hvor de viser telefonnummer og adresse? •Hvor mange procent har haft kontakt med nogen online som de aldrig har mødt offline? •Hvor mange børn har mødt nogen offline som de første gang har mødt online?

13 Privatliv og grænser •Det er vigtigt at børnene lærer at de skal tage forholdsregler når de vælger at mødes med fremmede •Den digitale afstand kan betyde, at barnet/ den unge tør at være mere modig end han/hun ellers ville være •Børnene skal lære at reflektere over konsekvenserne for deres handlinger •Hvor går grænsen mellem det private og det offentlige? •Børnene skal lære at identificere mistænkelige situationer og adfærd

14 Gode råd til børn • Giv aldrig profilkoder til andre • Log af når du forlader en computer • Brug tid på at finde på gode kodeord • Ændrer dit kodeord • Anmeld til udbyderen • Tag en kopi/gem • Bloker • Sig fra, hvis du har mod til det • Søg hjælp • Du må ikke gå alene med det

15 Superkids undervisningsmateriale Klassetrin klassetrin Hvad består materialet af? E-læringsmodul om temaet mobning E-læringsmodul om temaet privatliv Lærervejledning Elevaktiviteter og ekstra opgaver Tip en 13’er Bogmærker til eleverne T-shirts med Superkids logo USB stiks til lærerne

16

17 •Modulerne lanceres 5. februar på Sikker Internetdag •Fokus på digital mobning i hele uge 6 •Movellas konkurrence •For bestilling af t-shirts skriv til Jon K. Lange: •Jakob Øllgård Hansen,

18 Gode råd til fagfolk •Hav en positiv tilgang til børnenes sociale liv på nettet •Tag temaet op, og signaler at eleverne kan henvende sig til sin lærer med de problemer, der opstår på nettet •Vær med til at forebygge ubehagelige oplevelser •Tal om respekt og grænser i forhold til sms og net •Tal om forskel på tale og skrift •Brug

19 Tak for jeres tid


Download ppt "Børn og digitale medier. Dagens program 1.Sikkerchat og Superkids Online 2.Tema 1 - Digital mobning 3.Tema 2 - Privatliv og grænser 4.Nyt undervisningsmateriale."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google