Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks."— Præsentationens transcript:

1

2 Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Aarhus Universitet 30. September 2010

3 Rangvid, 2006, Bonesrønning, 2008, Glavind, 2009 En heterogen elevsammensætning er at foretrække De svage elever profiterer mest af en heterogen elevsammensætning Der er en klar negativ effekt af en stor andel af etniske elever, og 30 – 40% udgør kritiske grænser.

4 Overordnet i den internationale PISA 2006 undersøgelse – det som giver gode resultater: Enhedsskole frem til 15-års alderen med lav social segregering Megen tid, hvor der foregår læring, såvel i som uden for skoletiden Ekstern monitorering af standarder med offentligt tilgængelige resultater Høj grad af autonomi til at formulere budget og ressourceallokering på skoler. (OECD, 2007)

5 Myrup Jensen, 2009 Samlet set har antallet af undervisningstimer en positiv effekt på elevfærdigheder Effekten er størst i matematik Effekten er mindst på læse- og skrivefærdigheder.

6 Model for Ødsted Skole Lille afdeling Mellem afdeling Store afdeling 0. til 2. årgang3. til 5. årgang6. til 8 årgang9. årgang 112 elever121 elever139 elever20 elever Aldersintegreret Grundklasse 5 hold á 225 hold á 245 hold á 28Grundklasse

7 Holdstrukturen 0. årg.7 1. årg. 2. årg. 7 83. årg. 8 84. årg. 10 8 6. årg. 5. årg. 8. årg. 7. årg. 10 8 9. årg. ca. 20 elever Lille Mellem Store

8 ÅrgangIndeværende årKommende årÆndring 0. årgang27 0 1. årgang27 0 2. årgang27 0 3. årgang27281 4. årgang27281 5. årgang27281 6. årgang27314 7. årgang28291 8. årgang30311 9. årgang32 0 Antal lektioner på de enkelte årgange Minimums timetal i et skoleforløb: 6735 Vejledende timetal i et skoleforløb: 7470 Ødsted Skole : fra 7137 til 7407 : en stigning på 270 timer

9 FagIndeværende årKommende år Musik1. til 6. årgang0. til 5. årgang Håndarbejde4. og 5. årgang3. til 5. årgang Sløjd4. og 5. årgang3. til 5. årgang Tysk7. til 9. årgang6. til 9. årgang Biologi7. til 9. årgang6. til 9. årgang Geografi7. til 9. årgang6. til 9. årgang Fysik/Kemi7. til 9. årgang6. til 9. årgang Samfundsfag8. til 9. årgang6. til 9. årgang Natur/Teknik1. til 6. årgang0. til 5. årgang Ændring i fagrækken Praktisk musiske område Hjemkundskab6. årgang6. til 8. årgang

10 Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Aarhus Universitet 30. September 2010

11 Hvilke krav stiller det til skolerne, lærerne og undervisningen?

12 Michael Barber & Mona Mourshed, 2007 Få de rette mennesker til at blive lærere Udvikle lærerne til at være effektive undervisere ”Overvåg” nøje, om eleverne når læringsmålene.

13 Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, 2008 Relationskompetence Kompetence i klasseledelse Fagfaglig og fagdidaktisk kompetence.

14 Tanker omkring kompetenceudvikling for personalet på Ødsted Skole Klasserumsledelse – Classroom management Samarbejdslæring - Cooperativ learning Undervisningsdifferentiering


Download ppt "Hvad ved vi om børns læring – hvordan tilrettelægges den bedste undervisning? Niels Egelund Direktør for Center for Strategisk Uddannelsesforskning Danmarks."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google