Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afStig Nissen Redigeret for ca. et år siden
1
Finland Uddannelse Skoleliv
2
Dagsorden Præsentation Læreruddannelse Skolesystem Skoleliv
3
Den sorte skole Kontrol Klasseundervisning Ingen medbestemmelse 50`skole Mange tests Mindst to voksne i klassen hele tiden Ro Mistrivsel
4
Læringsmål Fællesmål Undervisnings- ministeriet Kommunen Grundskolen 1.-9.klasse Gymnasiet Erhvervs- uddannelse Uddannelsessystem 190 skoledage om året Lærere underviser 24 lektioner om ugen Skoledagen er lige så lang som i DK 2012-2013 TILLID MINISTERIET-KOMMUNEN-FORÆLDRE-LEDELSE-LÆRERE
5
Læreruddannelse Klasselæreruddannelse (1.-6.klasse) 5-7 % Adgangskrav høj karaktergennemsnit Andre kvalifikationer (træner, pædagogmedhjælper, undervisningsassistents- uddannelse) Adgangsprøve (skriftlig prøve, undervisningssituation, samtale eller gruppesamtale) 5 årige universitetsuddannelse (cand.pæd. 300 ects) Fagdidaktik- relationskompetance- kalsseledelse Mødepligt 80% (folkeskolens fag) Faglæreruddannelse (7. -9. klasse og gymnasiet) Universitetsgrad (kandidatuddannelse f.eks. Idræt 300 ects) Pædagogikum (60 ects) Klasselæreruddannelse Relevante f. Eks. idrætsstudier (60 ects) Praktikskoler
6
Lærer/skoleliv (Frans Ørsted Andersen, Per Fibæk Laursen) 1.-6. klasse Klasselæreruddannelse Relationskompetence Classroom management Sætte positive rammer og grænser (klasseledelse) Læreren som dirigent – rejseleder Skift af elevaktiviteter Fortælling og historieoplæsning Målsætning og tilbagemeldinger til hver enkelte elev Give barnet anerkendelse Autentiske lærere: meget engageret, grundlæggende respekterer børnene som de er, men samtidig stiller krav (Ambitioner) Høj trivsel 7.-9. klasse Faglæreruddannelse En typisk 8. klasse har en kontaktlærer og 8-12 faglærere Læreren som dirigent Mindre skift af elevaktiviteter Målsætning og tilbagemeldinger til hver enkelte elev (faglig) Ingen nationale tests Mindre trivsel (Pisa-trivsel- 1.-9. klasse skoler. Klasselærer/faglærer)
7
ANDRE FAKTORER Forældrene (tillid, respekt) Undervisningsassistenter Morfar ordning Gratis skolemad Lektie Mere motion Målsætning Undervisningsmateriale/g ode lærerbøger
8
Fakta om inklusion Seneste tal for elever i specialundervisningen Danmark 14,3 procent af alle elever i folkeskolen modtog i skoleåret 2008/09 specialundervisning. 8,7 procent af alle elever modtager specialundervisning i almindelige skoler 5,6 procent af alle elever modtog specialundervisning i specialklasser og specialskoler Finland 13 procent af alle elever i folkeskolen modtog i skoleåret 20012/13 specialundervisning. 8,3 procent elever elever modtager specialundervisning i almindelige skoler 8,3 procent 4, 7 procent af alle elever modtog specialundervisning i specialklasser eller specialskoler (mindst 80 % af tiden) 4, 7 procent
9
SILKEBORG/OULU Langsøskolen 15 klasser og 10 specialklasser 408 elever/68 i inklusionsafdeling 56 lærere og 38 pædagoger Terva-Toppila/Kajaanintulli 15 klasser og 10 specialklasser ( en modtageklasse) 370 elever/68 i specialklasser 40 lærere (15 diplom i specialpædagogik) 14 undervisningsassistenter Ekspert-teamet skoleleder, viceskoleleder, skolepsykolog, skolekurator, sundhedsplejerske, skolelæge, og de relevante lærere mødes 1-2 gange om måneden
10
BBC: Finlands education succes
11
Vejen til succes Høj uddannelsesniveau Adgangskrav Trust-tillid, Politiker- forældre-ledelse-lærere Respekt Vigtig rolle i samfundet Fælles mål - Frie hænder Refleksion – teamarbejde - ansvar Fokus på læring – processen (ikke på resultater) Ingen nationale tests Tidlig indsats (specialundervisning, speciallærere, skolepsykolog, socialrådgivere, undervisningsassistent, individuelle læringsmål) Life long learning – Efteruddannelse Få privatskoler
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.