Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRandi Brøgger Redigeret for ca. et år siden
1
Projekt It for alle Hanne Bjørn Hannebjoern@roskilde.dk Susanne Kierkegaard - Susannek@roskilde.dk
2
Vi taler om: Baggrund for projektet - Ideen - NAD -New Audience Development - møder med fagforeninger - fokusgruppen - fysiske rammer for læring - studietur til Finland - Netti Nysse med mere Hvad nu?
3
Den glemte generation 25-50år Ret..og pligt ! pisk eller...
4
It for Alle - hensigter: Fokus på basale it-kompetencer hos gruppen af erhvervsaktive unge og voksne mellem 25 og 50 At nå en gruppe, der (måske) ikke bruger biblioteket i forvejen, med tilbud de ikke vidste vi havde At nå målgruppen gennem partnere der i forvejen har kontakten At udbrede det almene kendskab til biblioteket som den neutrale partner i forhold til løsningen af dagligdags it- problemer og til it-læring og derigennem udvikle bibliotekets publikum.
5
..og helt konkret: I samarbejde med minimum 2 fagforeninger i Roskilde... 1) At udvikle og afholde minimum 3 skræddersyede it- introduktioner for medlemmer af METAL, FOA og 3F i Roskilde 2) At afholde en temadag som afslutning på projektet
6
"Ingredienser" Partnere fokusgruppe Erfaringer med it-undervisning NAD
7
PUBLIKUMSUDVIKLING...et ord for noget vi kender allerede Alternativ markedsføring: primært rettet mod ikke-brugerne Opsøgende aktiviteter: Henvendt til nye målgrupper Nye produkter: målrettet til de nye grupper Udvidede formidlingsmetoder: Præsenterer det eksisterende publikum for nye produkter Kompetenceopbygning: Rettet mod medarbejderne for at opbygge deres viden om målgruppen (inreach)
8
NAD - eller publikumsudvikling Publikumsudvikling - at nå dem der ikke allerede er der! Biblioteket laver mest it-kurser for dem der kommer i forvejen
9
Fokus på langsigtede partnerskaber Stor åbenhed og interesse for at arbejde sammen med det lokale bibliotek, men det kræver ben- arbejde at holde gryden i kog.
10
-Aktiviteter med og af (snarere end for og om) -Fokus på medansvar og ejerskab -Inddragelse af ambassadører Fokusgruppen Sparring og ideudveksling- fra udvikling til afprøvning.
11
Fokusgruppemøde nr. 1. Rammer - motivationsfaktorer - læringsformer???
12
Fokusgruppemøde nr 2 1,2,3 - dette er en prøve!
13
Pointer - hvis man vil invitere nogen man ikke kender i forvejen er et brev ikke altid nok! - Følg op med en sms - gør det nemt at svare og vær sikker på de inviterede ved at de er vigtige - Spis noget sammen - skab ligevægt - vær en person ikke en institution - sæt tid af til small-talk - vær en god vært - skab stemning - Hør efter hvad der bliver sagt og tænk det ind i planen
14
De fysiske rammer - og udsagn fra fokusgruppen Trygt - ikke for "skoleagtigt" - små bidder - vil gerne arbejde selv - medkursister på nogenlunde samme niveau - tydelig angivelse af niveau - mere uforpligtende ord end "kurser"
15
FORLAD BIBLIOTEKET.. Fordi: Alle er lidt på udebane Deltagere kender hinanden som kollegaer Betragter måske biblioteket som "finkulturelt" og ikke for dem
16
Finland - studietur
18
Inde i Netti bussen
19
1. Det uerkendte behov, eller måske det upræcise behov. 2. modstand mod it generelt 3. trygge former i undervisningssituationen 4. ET tema ad gangen!!!!! 5. Gratis er godt 6. læringsformen - at arbejde selv, - ikke "de tomme kars" princip. Undervisning kan som begreb have en negativ klang. 7. Der skal være en man kan spørge 8. motivationen - hvad får JEG ud af det.. F.eks spare penge - vinde noget. Der må også gerne være fokus på det lystbetonede f.eks i valg af temaer (facebook, fotos etc. ) 9. at kunne vælge selv hvad man har brug for - hvilke moduler 10. fælles niveau - for at tilgodese alle. (opgavedelen). Lave ambitioner er vigtigt for en følelse af success. 11. Bring en ven - kendskab til andre kursister. 12. Successoplevelser - at opdage at man kan noget man ikke troede man kunne. 13.vejlederassistenter fra målgruppen
20
Tak for i dag
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.