Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLars Møller Redigeret for ca. et år siden
1
Hvordan struktureres en time ? Klasseledelse august 2009 Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
2
Et postivt mødested? evangeliet kirkelighed virkelighed Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
3
konfirmanders virkelighed Pubertets-omorganisering påvirker koncentration, engagement og forståelse Urolige fumlertumlere Nedsat koncentrationsevne Øget testosteron-niveau Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
4
M ødet ml. konfirmanders virkelig- hed og præstens undervisning Et positivt mødested Legal fysisk aktivitet – hvordan? Korte koncentrationsforløb Bevidst struktur Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
5
Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludium -stemtheden Hvordan skabe stemthed? Skoleagtige tilgang? Den sociale tilgang? Den relationelle tilgang? Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
6
Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludiumstemtheden Indgangsbønsamle opmærksomhed Opvarmningslege (team talk) Koncentrationslege Være tilstede Vækkelse legal fysisk aktivitet Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
7
Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludiumstemtheden Indgangsbønsamle opmærksomhed Salmesmage på ”ordet Fællessang???/ starters/ brainstorm/ high five Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
8
Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludiumstemtheden Indgangsbønsamle opmærksomhed Salmedelagtiggøre 1.+2. tekstrækkedagens tema anslås Fortællinger ”Fortællingerne kan vælges og fravælges, og de kan frem for alt fortælles af os hver især. De store fortællinger er altså ikke døde; de er blevet mindre. De er blevet individuelle.” (Schultz Jørgensen) Fortælle både ind i virkelighed og kirkelighed ”Interessante fortællinger om at det at sættes overfor noget større” ( Lars Geer Hammershøj) Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
10
Frygt ikke - tro kun ! Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
11
Fortællinger hitter ! Især for 7. kl. drenge ”Nogle fortællinger er gode, nogen af dem er lidt langt ude. Dem med morale i, om at man skal være god mod de andre, det er fortællinger, der fortæller om de vigtige ting i livet. Der er faktisk mange historier i Bibelen om at tilgive…” ”Man kan nok, jeg gør det ikke… jeg sætter ikke de to verdener sammen ” Fra forskningsprojektet: ”Mere end blot forberedelsen til en fest ”, m. konfirmander 2007-08 Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
12
Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludiumstemtheden Indgangsbønsamle opmærksomhed Salmedelagtiggøre 1.+2. tekstrækkedagens tema anslås Prædikenfordybelse, skabe ”mødestedet” Ikke MONOlog men DIAlog Dialogisk vekselvirkning Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
13
Dialog og diskussioner Samtalen/snakken om religion/kristendom 66% snakker aldrig/sjældent med familien om kristendom 81% snakker aldrig/sjældent med venner om kristendom ”Man snakker ligesom ikke om at man går til præst eller i kirken,.. Heller ikke i klassen, det er kun når man kommer herover til præst at man blærer sig med at man har været i kirken, så man kan få de der krydser” Fra forskningsprojektet: ”Mere end blot forberedelsen til en fest ”, m. konfirmander 2007-08 Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
14
Dialog og diskussioner Gode diskussioner - ???? Især 8.klasser ”Hvordan skal jeg lige forklare det? ---- det er både og… øh… ja det er lige det” ” Det er lidt sejt at komme hjem og kunne diskutere med de andre og f.x. kunne forklare hvem ham Job er i Adams Æbler. Så ved man ligesom noget og kan snakke med.” Fra forskningsprojektet: ”Mere end blot forberedelsen til en fest ”, m. konfirmander 2007-08 Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
15
Dialog og diskussioner ”Voksne som ikke selv råder over færdige svar, er ikke et problem for den religiøse opdragelse – problematisk er derimod voksne, som ikke har nogen spørgsmål, og som heller ikke vil høre børn og unges spørgsmål.” (Friedrich Schweitzer, Barnets ret til religion) Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
16
Dialog og diskussioner Vi har brug for en religionspædagogisk forskning til at udvikle værktøjer der kan iværksætte den religiøse samtale og den dialogiske tilgang! Film klip Musikvideoer ”Walk and talk” Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
17
Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludiumstemtheden Indgangsbønsamle opmærksomhed Salmedelagtiggøre 1.+2. tekstrækkedagens tema anslås Prædikenfordybelse, Altergang”gør dette” En ”gøre-sammenhæng” – ”learning by doing” Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
18
”Gøre sammenhænge” Legal fysisk aktivitet Samle fadervor/trosbekendelsen Bibel-rundbold Praktisk-kreative projekter Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
19
Det er en hel vild fed måde at lave kristendom på! Det er en hel vild fed måde at lave kristendom på! Man lærer meget mere end ved at gå i kirke 7-8 gange, som vi skulle til konfirmationsforberedelse. Det at lave noget, som samtidig betyder noget for mig,.. altså når jeg lægger betydning i mit ikon, eller når der pludselig opstår en betydning, så bliver det som en reminder på … lidt noget af det, man har lært og de venner, man har lavet det sammen med… Maja Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
20
At gribe og begribe Når jeg laver noget med mine hænder, så forstår jeg det bedre. Jeg er mest praktisk anlagt – jeg skal selv have tingene i hånden. Det giver en relation til det der sker, man har hånd på det… Man bliver en del af det, for man er selv med til det og bliver mere aktiv i stedet for at det bare er en anden, der står og fortæller en masse om kristendom… Det er meget godt for mig, når det er sådan noget abstrakt noget, så er ikonet en måde at binde alle de der ord sammen på. Mikkel Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
21
”Gøre sammenhænge” brug kirkerummet at ”sætte konfirmanden overfor Gud” at ”blive stillet overfor Andetheden i tilværelsen” at ”man tilbyder nye tros-erfaringer, i stedet for at afkræve trosregnskab" (Birkedal) Kirkerummet… et rum for en spirituel virkelighed ”Tro er i Bibelsk forstand først og fremmest en relation til en levende Gud – en relation som kender højder og dybder, tillid og tvivl, lovsang og klage.” »(Friedrich Schweitzer) Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
22
Kirkerummet… et rum for en spirituel virkelighed ”I kirken tænder vi et lys og skal sætte det ved en lyseholder med vers på – jeg sætter det altid ved det samme – jeg ved ikke lige hvorfor, men der er et eller andet specielt ved det.. Det er det der fra Mosebogen om, at jeg kommer fra min moders liv og kom nøgen til verden og forlader det nøgen igen…. grunden til hvorfor jeg er født, hvorfor jeg er her, ens formål med at være her…. Nogen gange når jeg ikke gider noget – så tænker jeg på det, … på fremtiden og alt det der med biler, huse…” ”Det styrker min tro – når jeg er i kirken, så får jeg det sådan lidt Gud-agtigt.. Jeg har tænkt mere over det …over hvordan jeg tror på det.” Fra forskningsprojektet: ”Mere end blot forberedelsen til en fest ”, m. konfirmander 2007-08 Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
23
”Gøre-sammenhænge” Menneskesønnen – nu med hovedpude Lektie: tag hovedpuden med til konfirmandundervisningen. Læg konfirmanderne på hver sin kirkebænk med hovedpude og et eksemplar af ”Menneskesønnen” og lad dem læse sig igennem tegneserien gerne med stille musik i baggrunden, der kan frasortere små distraktionslyde. Arbejd videre med tegneserien næste undervisningsgang. Kan lånes som klassesæt på diverse Centre for Undervisningsmaterialer + lærervejledning hertil. Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
24
Manga- Bibelen Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
25
”Gøre sammenhænge” Take-away bønner Læg ”bønner” i døbefonten lektie: be´ aftenbøn hver aften i en uge Lad samtalen/ snakken tage udgangspunkt i konfirmandernes erfaringer Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
26
Eksempel på ”et aftenbøns-spørgeskema” Jeg huskede at bede aftenbøn Hver aften Ca. hver anden aften Kun en eller to gange Jeg oplevede aftenbønnen som Rart og trygt Mærkeligt men rart Ikke særligt rart At bede aftenbøn fik mig til at tænke på Det jeg havde gjort i løbet af dagen Mine venner og familie En masse store spørgsmål Ikke noget At bede aftenbøn er noget, jeg kunne finde på at gøre Hver aften i en periode Engang i mellem Kun når jeg er ”nede” eller når der virkelig er noget galt aldrig Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
27
Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludiumstemtheden Indgangsbønsamle opmærksomhed Salmedelagtiggøre 1.+2. tekstrækkedagens tema anslås Prædikenfordybelse Altergang”gør dette” Velsignelseoutkick Udsendelse og bærbarhed Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
28
Hvordan opbygge en time? Som en gudstjeneste: Præludiumstemtheden Indgangsbønsamle opmærksomhed Salmedelagtiggøre 1.+2. tekstrækkedagens tema anslås Prædikenfordybelse Altergang”gør dette” Velsignelseoutkick Postludiumfar vel! Hvordan kommer de ud af døren? opfølgning Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
29
Præsten som den gode underviser Spille sig selv på banen ”medvandrer” fremfor teologisk ekspert Gennem ledelsesstil skabe et positivt ”oplevelses/lærings/erfaringsrum” Lade sig inspirere af andre og tænke selv ”stedse at danne og dueliggøre sig” Præsteløftet Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
30
Hvordan formidle tro? Den kognitive tilgang: forstå og finde mening Formidling af kundskabsstof, samtale og refleksion Den emotionelle tilgang: oplevelse, tryghed Ritualer, indre erfaringer, religiøs praksis Den sociale tilgang: adfærd, handling Fællesskab, synliggørelse af gudstro, rollemodeller Erling Birkedahl Center for Ungdmsstudier og Religionspædagogik
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.