Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Børnehaveklasserne Brædstrup Skole

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Børnehaveklasserne Brædstrup Skole"— Præsentationens transcript:

1 Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Skoleparathedsmøde onsdag den 16. januar 2013 VELKOMMEN

2 AFTENENS PROGRAM Velkomst, præsentation af personale
Brædstrup Skole - hvem er vi og hvad vil vi Om skoleparathed Om sammenhænge mellem børnehave og SFO Læring i børnehøjde v/ børnehaveklasseledere Kaffe og tak for i dag senest kl

3 FRIST den 20/1 Horsens kommune/borger/skolestart
I vores distrikt er der 73 førskolebørn (38 piger og 35 drenge). Pt. har 23 skrevet sig ind på Brædstrup Skole (31,5%), 4 har valgt anden skole (5,5%) og 1 skal i specialtilbud(1,4%) Vi mangler afklaring for 45 børn endnu (61,6%). 2 søger Brædstrup Skole (udefra). Der må max. være 28 elever i hver klasse. Så 57. distriktsbarn udløser 3. spor.

4 4. Juli og august – og nu står rugen tung og gul.
Så bli’r det september, oktober og november og til allersidst december, og så er det jul. Hveden er en vigtigper, er skaldet, tæt og tyk. Havremandens klokker ringer når han rokker. Rug har ikke nær så lang og flot paryk som byg.

5 Skoleparat , hvornår er man det ?
Undervisningspligten indtræder i august, det kalenderår, hvor barnet fylder seks år. Hvis et barn kan følge undervisningen i børnehaveklassen, kan barnet optages i børnehaveklasse allerede i det kalenderår, hvor barnet inden den 1. oktober fylder 5 år, hvis forældrene beder om det. 

6 Skoleparat , hvornår er man det ?
Det er også muligt at udsætte barnets skolestart. Det er i så fald kommunalbestyrelsen (i Horsens uddelegeret til skolelederen på distriktsskolen), der efter forældrenes anmodning godkender, at et barns undervisning udsættes til et år efter undervisningspligtens indtræden. Hvis et barns skolestart skal udsættes, skal det ske på baggrund af en individuel vurdering af barnet, og udsættelsen vil derfor være begrundet i barnets udvikling.

7 Skoleparat, hvornår er man det ?
Selvhjulpenhed: • tage tøj af og på - efter vind og vejr • åbne og lukke skoletasken • klare at tørre sig selv efter toiletbesøg • vaske hænder • pudse næse • holde styr på egne ting • spise og drikke pænt • åbne og lukke madkasse

8 Skoleparat , hvornår er man det ?
Socialt/følelsesmæssigt: • tage hensyn til andre • lytte til hinanden • ikke afbryde • vente på tur • kunne tåle, ikke at være midtpunkt hele tiden • vise medfølelse og sætte sig i andres sted

9 Skoleparat , hvornår er man det ?
Koncentration: • forstå en kollektiv besked og handle på den • arbejde selvstændigt i en længere periode ad gangen uden voksenkontakt • sidde stille i min., og være opmærksom Respektere regler og forstå dem: • kende sine egne grænser Vise/udtrykke følelser (glæde, sorg, angst og vrede)

10 Skoleparat, hvornår er man det ?
Sprogligt: • interessere sig for at lege med lyde, rim og remser • vide at der er noget, der hedder bogstaver • turde sige noget i større grupper, så det forstås • kunne forstå/give en besked • kunne løse konflikter sprogligt • kunne genfortælle og lytte til en historie • have talbegreber • have begreber om sig selv og sin omverden (familie, navn, alder og adresse)

11 Skoleparat, hvornår er man det ?
Kontakt til børn og voksne: • aflæse andre børns signaler • respektere deres grænser • turde tage kontakt på en positiv måde • kunne lege med andre børn, i store og små grupper • være tryg ved at være sammen med mange børn og forskellige voksne • selv at være aktiv og tage initiativ

12 PALS Adfærd Læring Samspil Positiv SKOLEOMFATTENDE
Alle personalegrupper er med. Systematisk og evidensbaseret

13 PAlS værdier: ANSVAR, OMSORG, RESPEKT. Fællesskab Anerkendelse

14 Forældre er børns vigtigste lærermestre …
….. men skole og SFO er også vigtige lærings – og udviklingsarenaer Målet med PALS er reducere og afhjælpe problemadfærd adfærd styrke børns sociale kompetencer at styrke trivsel i lærings- og fritidsmiljøet at inkludere flere børn

15 Fra negativ formulerede regler til positive forventninger
I må IKKE !! Opfør jer ordentligt! Bliver trykkede eller resistente for skæld ud.

16 Hvorfor PALS Fælles sprog Fælles værdier og forventninger
Fælles indsats Bedring af undervisning og arbejdsmiljø

17 Pals komponenter Involvering Anerkendelse God besked
Tydelighed/ forventninger Kvittering Belønning-fællesskaber

18 PALS er tydelighed og forebyggelse
Man opdrager i fredstid- tydeliggør forventninger Og vi mestre og kan handle

19

20 Børnehaveklassernes mål og indhold
Sprog og udtryksformer Naturen og naturfaglige fænomener Det praktisk/musiske Bevægelse og motorik Sociale færdigheder Samvær og samarbejde Se det på: Fælles Mål i skolens hverdag – hvordan?

21 Vigtigt hjemme Vær klar- mad-taske penalhus-tøj-mød til tiden
Sprog-et nuanceret sprog og forståelse af sprog Læs højt og tal om det læste Fortæl Se skolens sprogpolitiske handleplan- på skoleporten.

22 Hvornår er skolen børnemoden
Hvornår er skolen børnemoden? Hvornår er forældre parate til, at børnene kommer i skole ?


Download ppt "Børnehaveklasserne Brædstrup Skole"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google