Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gymnasielektionen screening i dansk

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gymnasielektionen screening i dansk"— Præsentationens transcript:

1 Gymnasielektionen screening i dansk
2013

2 Præsentation Læsevejleder Underviser i dansk og engelsk
Kan kontaktes på mail: Holder til i det hemmelige rum på bagtrappen

3 Hvorfor screener vi i dansk? I kan da godt læse……….
Vi screener, fordi vi søger efter elever med uopdagede vanskeligheder.(afkodning/sprogforståelse) Dels opdages ikke alle ordblinde i folkeskolen, og dels kan man godt have behov for lidt hjælp, selv om man ikke er ordblind. Man er ikke dum! Tænk blot på I gymnasiet stiller vi større krav til læsefærdigheder. Altså vil nogle elever opleve udfordringen nu, hvor læsefærdigheden skal udvikles og tilpasses nye fag, nye tekster og nye sværhedsgrader.

4 Større krav? Større læsemængder
Tilpasse læsningen til formål og teksttype - hvad skal jeg have ud af at læse teksten? Hvilken læseteknik er så smart? Fx skimming, nærlæsning, studielæsning? Være aktive læsere = forsøge at få meningen ud af det Opbygge fagligt ordforråd – forudsætning for at forstå teksterne/undervisningen Danne inferens = forstå tekster med huller i fx ”Hej. Indkøbslisten til turen ligger i lommen. Bukserne er desværre i vaskemaskinen”…..

5 Du bør derfor overholde de 4 læselove
Du må ikke gå i gang med at læse, før du har gjort din hjerne klar til at lære nyt! = overvej hvad du ved om emnet på forhånd + anvend grafiske figurer fx brainstorm eller mindmap til at få overblik.

6 2. læselov Du skal vide, hvad du skal bruge teksten til, før du læser!
I nogle tilfælde får du læseformålet af din lærer – andre gange skal du selv formulere det altså lave en række spørgsmål til tekstens emne.

7 3. læselov Du må ikke springe ord og begreber over, du ikke forstår!
Det er meningen, at du skal lære nye ord og begreber gennem faglig læsning = vigtigt at identificere ord du ikke forstår => prøv A) brug din viden om tekstens emne – hvad kunne ordet betyde i denne faglige sammenhæng? B) læs sætningen igen. Er der andre ord/sammenhænge i teksten som afslører, hvad ordet handler om? C) hvad kommer ordet af? Brug den viden til at regne betydningen ud. Slå vigtige ord op

8 4. Læselov Gør tekstens viden til dig egen fx vha. understregning, notater, sæt + eller ?, grafiske figurer, resumé

9 Husk nye bøger kræver introduktion
Spørg endelig jeres faglærer efter en ”ruteplan” til den nye bog Hvad afslører indholdsfortegnelsen? Hvordan bruges underoverskrifter? Hvad signalerer kursiv i denne bog? I hvilken rækkefølge bør man læse tekstelementerne? Faktaboks før selve teksten eller hvad med figurer og tabeller?

10 Dagens screening vil se på…
Hvordan I klarer jer i læsning, stavning og sprogforståelse. Den består af flere små tests, og vi følges ad. Inden hver test er der små vigtige instruktioner.

11 TESTEN Orddiktat – opdelt i to
Find det, det lyder som et ord (kun elever med dansk som modersmål) Punktumprøve Læseprøve 2- tekst af Helle Helle Indsætningsopgave Ordforrådsopgave 1 Ordadskillelsesopgave

12 Hvad sker der efter screeningen?
Screeningen sammenholdes med de læsetests, I laver i dansk. Ved mistanke om ordblindhed indkaldes eleven til en SPS test. Udvalgte elever indkaldes til samtale med læsevejlederen om behov for støtte. Læsevejlederen vil forsøge at finde stenen i ”læseskoen”, men det er op til eleven selv at tage den ud.

13

14 Ved behov for en hjælpende hånd
Tag selv initiativ i tide – det er sejt Henvend dig til mentor/studievejleder Vi tilbyder individuelle forløb, hvis der er et reelt behov = man skal selv yde en indsats for at få lov til at få hjælp. Det kan være hjælp fra faglærer, online lektiehjælp, undervisning af ældre dygtige elever I yderste konsekvens kan skolen kræve, at eleven følger et forløb, men vi foretrækker naturligvis frivillighedens vej.

15 Vær en god kammerat Vær stille under og efter afviklingen af testen
Stress ikke din sidemand I er ikke konkurrenter Det gælder om at svare korrekt. Det er ikke sprint!

16 Login Log ind på ”din” konto hos Systime
Brug linket jeg har lagt til jer på mail Vi tjekker lige, om I er der! Pas nu på! Vi skal ned til punkt 3, der handler om læsning og stavning på DANSK.

17 Evaluering Efter endt sceening kan du se dine resultater
Under administration => profil => aktivitetsrapport => læsning og stavning

18 Nyttige links Du kan afhjælpe nogle af dine fejltyper ved at arbejde målrettet med dem. Eller på hvor I både kan teste jer selv og få forklaringer på videoer Lad jer ikke friste af gamle opgaver på studieportalen. Det er ulovligt at stjæle fra andres opgaver.


Download ppt "Gymnasielektionen screening i dansk"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google