Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved."— Præsentationens transcript:

1 Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved at: ”fremme elevernes lyst til at bruge sproget personligt og alsidigt i samspil med andre” samt ”opnå udtryks- og læseglæde.” Microsoft Office Publisher Projektet får elever i 3.-4. kl., der har brug for ekstra støtteundervisning i forbindelse med læsning og stavning, til at opleve at deres arbejde er meningsfuldt og gør en forskel, da de laver let-læsningsbøger til begynderlæsere. Begynderlæserne opnår stor motivation ved at kende ”forfatterne”, hvorved arbejdet indgår i en positiv spiral. Dokumenter LærerLinda Kolling Pedersen, Veng Fællesskole Veng, Søballevej 2, 8660 Skanderborg Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder

2 Meningsfuld stavning Lærerplanlægning Gennem overblik for hvad andre lærere og elever efterspurgte til opkvalificering af deres undervisning, var det muligt at lave en undervisning til gavn for flere. Baggrund og planlægning: Baggrunden var at få øje på et behov et sted, der åbnede op for en nytænkning i forhold til hvordan elever på forskellige klassetrin kunne gavne hinandens læring. Se nedenstående dokumenter for den detaljerede uddybningen. Dokumenter Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder

3 Meningsfuld stavning Eksempler, lærer- og elevrefleksioner – kan udfyldes efter behov Klik på nedenstående dokumenter for at se eksempler på lærer- og elevrefleksioner: Eksempler på elevarbejde: Se vedhæftede publisher filer. Lærerrefleksion: Det er en skøn fornemmelse som lærer, at mærke at man har opstillet nogle rammer som er gunstige for elevernes læring. Elevperspektivet: ”Hold da op – de blev godt nok glade for vores bøger” citat pige 4. kl., efter at have afleveret sin seneste produktion til indskolingsklassen. Dokumenter Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder

4 Meningsfuld stavning Lærerressourcer Cirka angivelse af antal timer brugt i projektet: forberedelse: 4 timer gennemførsel: 20 lek. = 15 timer evaluering: (inkl. fremstilling af virtuel classroom tour): 4 timer Overblik over elevprojekt: Projektet krævede at eleverne deltog i undervisningen, der var ingen forventning til hjemmearbejde. Eleverne endte med selv at ville arbejde ud over undervisningen for at kunne få deres sidste bøger færdige. Dokumenter Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder

5 Meningsfuld stavning Vurdering Som opfølgning på undervisningsforløbet havde jeg en snak med eleverne, hvor de fik stor ros for deres arbejde og vi snakkede om at de skulle fortsætte stilen i deres almindelige dansktimer. 14 dage efter projektet var endt, havde jeg en snak med 4. klasses dansklærer, som også vurderede at eleverne havde større mod på klassens daglige arbejde efter projektet. Projektet i forhold til Fælles Mål for faget dansk efter 4. klasse: Det skrevne sprog - skrive Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at: - skrive i fiktive og ikke-fiktive genrer - skrive refererende, beskrivende og berettende - følge lydregler i egen stavning - bruge nyt afsnit, sætte punktum og spørgsmålstegn samt markere replikker i egne tekster - bruge illustrerende billeder i egne tekster - skrive på computer med passende hastighed - give respons på andres tekster og modtage respons på egne tekster efter vejledende spørgsmål Dokumenter Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder


Download ppt "Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google