Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DKM - MedieNoter4 - KBJ1 Samfundet i medierne. DKM - MedieNoter4 - KBJ2 Bakspejl Teorier om medier og tekster: Som budbringer Som budskab Teorier om kommunikation:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DKM - MedieNoter4 - KBJ1 Samfundet i medierne. DKM - MedieNoter4 - KBJ2 Bakspejl Teorier om medier og tekster: Som budbringer Som budskab Teorier om kommunikation:"— Præsentationens transcript:

1 DKM - MedieNoter4 - KBJ1 Samfundet i medierne

2 DKM - MedieNoter4 - KBJ2 Bakspejl Teorier om medier og tekster: Som budbringer Som budskab Teorier om kommunikation: Menneske-maskine (HCI - AI) Menneske-maskine-menneske (CMC) Turing-testen mulig? ---> FØR PANEL, ja: 13, nej: 7 - EFTER PANEL, ja: 12, nej: 4 Kommunikation via tekststruktur ---> samfund via mediestruktur

3 DKM - MedieNoter4 - KBJ3 Mini-øvelse World Trade Center i medierne (jfr. Titanic) Din første kilde til begivenheden? Forholdet mellem de enkelte medier? Dækningen på længere sigt?

4 DKM - MedieNoter4 - KBJ4 Samfundet som kommunikationssystem I Kommunikation som særlig form for social handling (time-out kultur, M&K s. 301) Kultur som intertekstuel konfiguration (antropologisk kulturbegreb, M&K s. 76) Medier som økonomiske (og politiske) fænomener

5 DKM - MedieNoter4 - KBJ5 Gamle medier om nye medier Diffusion af IT: Materiel Symbolsk Intertekstualitet: Tematisk Strukturel (ex: TV-flow, M&K, s. 331) ”One person, one computer” ---> OH

6 DKM - MedieNoter4 - KBJ6 Portaler 1 Historisk set: fra søgemaskine til præstruktur Systematisk set: medie med genrer og interaktionsmuligheder Keywords OG/ELLER directories

7 DKM - MedieNoter4 - KBJ7 Portaler 2 Strukturering: Organisering af net-traffik Profilering af brugere Finansiering: Reklamer + abonnement + pay-per-search

8 DKM - MedieNoter4 - KBJ8 Portaler 3 Mainstream Yahoo Alternativer Modkraft Portal-portaler Traffick.com

9 DKM - MedieNoter4 - KBJ9 Portaler 4 Distribution vs. produktion Merværdi ’Branding’ Fremtidig ekspansion eller opkøb ’Law of merging models’ Fællesnævner

10 DKM - MedieNoter4 - KBJ10 Samfundet som kommunikationssystem II Økonomi, politik - og politisk økonomi Presseidealer og finansieringsformer Medier mellem stat og marked Konkrete organisationer vs. abstrakte institutioner Teksternes økonomi: serier, flow, hypertekster...

11 DKM - MedieNoter4 - KBJ11 Samfundet som interaktionssystem Kommunikation via modeller af verden (Licklider & Taylor) Interaktion via bl.a. fælles fysiske modeller ’Communities’ Sted Interesse

12 DKM - MedieNoter4 - KBJ12 Næste gang Interaktion og interaktivitet Interaktivitet Mikro (interpersonel) Meso (organisation) Makro (institution og system) NB: Medbring og/eller beskriv mindst 3 ting fra hverdagen mht. deres grad af interaktivitet


Download ppt "DKM - MedieNoter4 - KBJ1 Samfundet i medierne. DKM - MedieNoter4 - KBJ2 Bakspejl Teorier om medier og tekster: Som budbringer Som budskab Teorier om kommunikation:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google