Download præsentationen
Offentliggjort afIngelise Michelsen Redigeret for ca. et år siden
1
Præsentation af Det retoriske kompas
Studiestartsprojekt for Engelsk og Kommunikation, IVK Slagelse v/Søren Vigild Poulsen & Niels Christian Hansen
2
Opgaven Kommunikationsanalyse af et website
Teori: Det retoriske kompas Litteratur: Lund &Petersen (2003): Det sku’ vær’ så godt, s Gruppepræsentationer af analyser på fredag d , kl Krav: PowerPoint-præsentation Begrund analyserne ved at henvise til website
3
Det retoriske kompas
4
Modtager De/n person(-er), som websitet er henvendt til
Modtager: Den, som modtager kommunikationen Målgruppe: Den, som kommunikationen er tiltænkt Kan bestemmes ud fra alder, bopæl, interesser, livsstil, uddannelse, informationsbehov m.m.
5
Kontekst Den sammenhæng/situation, hvori kommunikationen foregår
Kontekst kan beskrives ved Fysiske rammer: Tid, sted, personer Psykiske rammer: Motivation, indstilling, stemning, forventning
6
Afsender Kommunikationens initiativtager
Afsender tegner altid et billede af sig selv med kommunikationen Kommunikation forudsætter tillid Troværdighedsdyder:
7
Formål Hensigten med websitet Give information Formidle viden
Sælge en vare/ydelse Underholde Opfordre til handling Ændre holdning
8
Emne Websitets indhold/sag Det, websitet handler om
Kan være enkelt/komplekst
9
Medium Kanal for kommunikation
Rammen for, hvad der kommunikativt er muligt Kommunikationstype: En- eller tovejskommunikation? Website: It-specifikke betingelser?
10
Genre Skabelon for kommunikation Måden, hvorpå kommunikationen foregår
Hvilken type website er det tale om? Tildeler afsender og modtager bestemte roller En genre består typisk flere forskellige stadier af kommunikative handlinger – hænger sammen med Forløb
11
Forløb Tekstens struktur Den måde, hvorpå websitet er disponeret
Skema-metode: Bruges til at skabe overblik over funktioner og indhold på et website Én kolonne, der beskriver de funktioner et website består af Én kolonne, der beskriver indholdet af websitets funktioner
12
Fremstillingsform Brugen af udtryksmidler til at formidle emne
Sprog, billeder, farver, grafik m.m. Afhænger af øvrige faktorer i kompasset
13
Grupper og websitecases
Solvognen Ben & Jerry Surin Fysiurgisk Massage Syddansk Erhvervsskole Bertoni
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.