Download præsentationen
1
Læring – med retning mod kultur
Steen Beck Kultur & Læring 30. November 2011
2
Piaget Intelligensen som et biologisk fænomen:
Kognitiv selvdannelse og skemaer Fra egocentrisme til decentrering Fokus på induktive læreprocesser (erfaringslæring) Det selvorganiserede gruppe- og projektarbejde
3
Vygotsky Tilegnelse af kulturens redskaber
De højere mentale processer udvikles gennem undervisning Fra efterligning til mestring Den anden har central betydning for læring Zonen for nærmeste udvikling Stilladserende undervisning (Bruner) – fokus også på deduktive elementer i undervisningen
4
Ligheder og forskelle Ligheder: Udviklingsperspektivet
Interaktionismen Forskelle: Vygotsky: Retning mod deduktive undervisningsformer Piaget: Retning mod induktive undervisningsformer Overskridelse: Kompleksitetsforøgelse og overvindelse af dikotomi Abduktive undervisningsformer.
5
Læring og kultur Hvilken fagkultur? Læreren som udgangspunkt - med perspektiver til Vygotsky Hvilken klasserumskultur? Elever og lærer som udgangspunkt – med perspektiver til Piaget
6
Kulturelle regimer Det monokulturelle regime Det flerkulturelle regime
Det interkulturelle regime Det transkulturelle regime
7
Cooperative Learning Visioner:
Hen imod et interkulturelt og transkulturelt regime Strukturer, som forpligter og skaber rammer Aktivitet og teamfællesskab i centrum
8
Lille evaluering Et interessant alternativ til klasseundervisning
Ændrer faktisk på interaktionsformer og identitetsprocesser Behov for mere opmærksomhed på lærer-feed-back Behov for mere opmærksomhed på psykodynamiske processer
9
Læringsdiskussion Et Piaget-perspektiv: Rollespil og decentering
Et Vygotsky-perspektiv: Zonen for nærmeste udvikling i heterogene team Kritik: Hvad med de dygtigste – er det noget til dem? Andre former for læringssamarbejde?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.