Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afUlrik Bjerre Redigeret for ca. et år siden
1
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference 23.8.2011 Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune madbo@vejle.dk madbo@vejle.dk www.madsbokristensen.dk
2
•Videnscenter for Integration •www.vifin.dkwww.vifin.dk •Vejle Digitale Skoler •www.vejledigitaleskoler.netwww.vejledigitaleskoler.net
3
Oplægget •Hvordan kan it støtte læring? –Tre perspektiver •Hvordan kan it bidrage til fastholdelse? –Hverdagsteknologi og engagement •It-pædagogisk fremtid … –Tre ledelsesudfordringer
4
Eksempler fra Vejle •Vejle Digitale Skoler www.vejledigitaleskoler.netwww.vejledigitaleskoler.net •Det Mobile Vejle www.detmobilevejle.netwww.detmobilevejle.net •MobiSticks www.mobisticks.dkwww.mobisticks.dk •”Fælles it – lokale løsninger”
5
Unges læring Hvad ved vi om de denne gruppe unges læring? •Lærer alene •Lærer sammen med andre •Lærer det, som er meningsfuldt at lære
6
Tre perspektiver •Individuel læring •Social læring •Meningsfuld læring Eller: •Et kognitivt perspektiv (Piaget) Et kollaborativt perspektiv (Vygotsky; Lave & Wenger 1991) •Et eksistentielt perspektiv(Jarvis 2006)
7
Et fokus •Jeg vælger et perspektiv ud •Det kognitive perspektiv – perception og hukommelse •Kunsten at adskille og at blande - et kognitivt perspektiv - et kognitivt perspektiv - et kollaborativt perspektiv - et kollaborativt perspektiv - et eksistentielt perspektiv - et eksistentielt perspektiv
8
Det kognitive perspektiv •Eleven/den unge besidder allerede viden, færdigheder og værdier •’At lægge mærke til det nye’ •Anvendelse af ny viden, nye færdigheder og værdier •Forforståelse, opmærksomhed og anvendelse
9
Implikationer for tilrettelæggelse •Forforståelse Før-aktiviteter •Opmærksomhed Hoved-aktiviteter •Avendelse Efter-aktiviteter Kognitivt, kollaborativt og meningsfuldt fokus
10
Eksemplet ”faglig læsening” i et kognitivt perspektiv Læsevanskeligheder er en 95%-problematik Tre typer læseaktiviteter 1. Forforståelse (”før-læsning”) 1. Forforståelse (”før-læsning”) 2. Opmærksomhedsrettelse (”læsning”) 2. Opmærksomhedsrettelse (”læsning”) 3. Anvendelse (”efter-læsning”) 3. Anvendelse (”efter-læsning”) Læseaktiviteter med tablet- computer?
11
Hverdagsteknologi Engagement
12
Hverdagsteknologi og sted Hjemme • • Ude
13
MobiSticks Hverdagsteknologi, (for)brug og produktion •www.mobisticks.dkwww.mobisticks.dk •Mobilen som hverdagsteknologi •Elever/kursister: Brugere (forbrugere) og producenter af it
14
It-pædagogisk fremtid 3 udfordringer for it-pædagogisk ledelse Hvad gør vi gør vi de kommende år Hvad gør vi gør vi de kommende år, hvor uddannelsesinstitutioners it ikke pr. automatik fastholder de unge? Mindst tre udfordringer - for uddannelsens pædagogiske it-ledelse
15
IT-anvendelse •Måske masser af hard- og software …? •Integreret del af skolens undervisning og læring…? •Value for money? •Eller dyrt og ineffektivt? •Økonomisk merværdi! •Hvad er målene – også for udsatte unge? •Pædagogisk merværdi! •Læringsformer, der virker for alle! •En teknisk-rationel tilgang til uddannelsesinstitutionens pædagogiske it-ledelse
16
It-kultur •Måske masser af it-materialer og –værktøjer, masser af it-rum (fysisk og på nettet) •Måske masser af it-materialer og –værktøjer, masser af it-rum (fysisk og på nettet) …? •Hvad med it-kulturen? •Kultur = Normer, vaner, skikke •Integreret del af skolekulturen? •/ uddannelseskulturen? •Er alle grupper af unge tænkt ind? •It-kulturen skal plejes, evalueres, udvikles •En humanistisk tilgang til pædagogisk it-ledelse
17
IT-kompleksitet •Stadigt stigende it-kompleksitet •it-mangfoldighed •Videnssamfundets it-former øges konstant •Web, mobiler, tabletcomputere, YouTube, etc. •Mere intensiv / kompleks kommunikation •Kan ikke have styr på a •Kan ikke have styr på alt (videndeling) •Kontroltab vs. mestring (Meyer & Bo-Kristensen 2011) •En eksplorativ (systemisk) tilgang til pædagogisk it- ledelse
18
Afrunding •Unges læring med it •Hverdagsteknologi •Pædagogisk it-ledelse
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.