Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation af Det retoriske kompas

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Præsentation af Det retoriske kompas"— Præsentationens transcript:

1 Præsentation af Det retoriske kompas
Studiestartsprojekt for Engelsk og Kommunikation, IVK Slagelse v/Søren Vigild Poulsen & Niels Christian Hansen

2 Opgaven Kommunikationsanalyse af et website
Metode: Det retoriske kompas Litteratur: Lund &Petersen (2003): Det sku’ vær’ så godt, s Gruppepræsentationer af analyser på fredag d , kl Krav: PowerPoint-præsentation Tid: ca. 15 minutter pr. gruppe Opgaveformuleringen, teksten om det retoriske kompas og disse slides ligger allerede på blackboard

3 Det retoriske kompas

4 Opgaven 4 Sørg for at analysere, ikke bare benævne
Fx afsender: blikkenslager Friis fra Holstebro Og hvad så? Hvordan fremtræder han? Hvad gør han for at fremstå troværdig? Hvad kunne han ellers have gjort? Hvad hvis afsenderen havde været en helt anden? Begrund analyserne ved at henvise til website 4

5

6 Modtager De(-n) person(-er), som websitet er henvendt til
Modtager: Den, som modtager kommunikationen Målgruppe: Den, som kommunikationen er tiltænkt Kan bestemmes ud fra alder, bopæl, interesser, livsstil, uddannelse, informationsbehov m.m.

7

8

9 Afsender Kommunikationens initiativtager
Afsender tegner altid et billede af sig selv med kommunikationen Kommunikation forudsætter tillid Troværdighedsdyder:

10

11 Kontekst Den sammenhæng/situation, hvori kommunikationen foregår
Kontekst kan beskrives ved Fysiske rammer: Tid, sted, personer Psykiske rammer: Motivation, indstilling, stemning, forventning Carsten Friis Fysiske rammer: privatpersoner ved computeren  ”reklametekst” Psykiske rammer: Modtager er en searcher, velvilligt indstillet og har et informationsbehov

12 Formål Hensigten med websitet Give information Formidle viden
Sælge en vare/ydelse Underholde Opfordre til handling Ændre holdning

13 Emne Websitets indhold/sag Det, websitet handler om
Kan være enkelt/komplekst

14 Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet

15 Medium Kanal for kommunikation
Rammen for, hvad der kommunikativt er muligt Kommunikationstype: En- eller tovejskommunikation? Website: It-specifikke betingelser?

16 Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet

17 Genre Skabelon for kommunikation Måden, hvorpå kommunikationen foregår
Hvilken type website er det tale om? Tildeler afsender og modtager bestemte roller En genre består typisk flere forskellige stadier af kommunikative handlinger – hænger sammen med Forløb

18 Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet

19 Forløb Tekstens struktur Den måde, hvorpå websitet er disponeret
Skema-metode: Bruges til at skabe overblik over funktioner og indhold på et website Én kolonne, der beskriver de funktioner et website består af Én kolonne, der beskriver indholdet af websitets funktioner

20 Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet

21 Fremstillingsform Brugen af udtryksmidler til at formidle emne
Sprog, billeder, farver, grafik m.m. Afhænger af øvrige faktorer i kompasset

22 Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet

23 Grupper og websitecases
Solvognen Ben & Jerry Surin Fysiurgisk Massage Syddansk Erhvervsskole Bertoni


Download ppt "Præsentation af Det retoriske kompas"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google