Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Præsentation af Det retoriske kompas
Studiestartsprojekt for Engelsk og Kommunikation, IVK Slagelse v/Søren Vigild Poulsen & Niels Christian Hansen
2
Opgaven Kommunikationsanalyse af et website
Metode: Det retoriske kompas Litteratur: Lund &Petersen (2003): Det sku’ vær’ så godt, s Gruppepræsentationer af analyser på fredag d , kl Krav: PowerPoint-præsentation Tid: ca. 15 minutter pr. gruppe Opgaveformuleringen, teksten om det retoriske kompas og disse slides ligger allerede på blackboard
3
Det retoriske kompas
4
Opgaven 4 Sørg for at analysere, ikke bare benævne
Fx afsender: blikkenslager Friis fra Holstebro Og hvad så? Hvordan fremtræder han? Hvad gør han for at fremstå troværdig? Hvad kunne han ellers have gjort? Hvad hvis afsenderen havde været en helt anden? Begrund analyserne ved at henvise til website 4
6
Modtager De(-n) person(-er), som websitet er henvendt til
Modtager: Den, som modtager kommunikationen Målgruppe: Den, som kommunikationen er tiltænkt Kan bestemmes ud fra alder, bopæl, interesser, livsstil, uddannelse, informationsbehov m.m.
9
Afsender Kommunikationens initiativtager
Afsender tegner altid et billede af sig selv med kommunikationen Kommunikation forudsætter tillid Troværdighedsdyder:
11
Kontekst Den sammenhæng/situation, hvori kommunikationen foregår
Kontekst kan beskrives ved Fysiske rammer: Tid, sted, personer Psykiske rammer: Motivation, indstilling, stemning, forventning Carsten Friis Fysiske rammer: privatpersoner ved computeren ”reklametekst” Psykiske rammer: Modtager er en searcher, velvilligt indstillet og har et informationsbehov
12
Formål Hensigten med websitet Give information Formidle viden
Sælge en vare/ydelse Underholde Opfordre til handling Ændre holdning
13
Emne Websitets indhold/sag Det, websitet handler om
Kan være enkelt/komplekst
14
Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet
15
Medium Kanal for kommunikation
Rammen for, hvad der kommunikativt er muligt Kommunikationstype: En- eller tovejskommunikation? Website: It-specifikke betingelser?
16
Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet
17
Genre Skabelon for kommunikation Måden, hvorpå kommunikationen foregår
Hvilken type website er det tale om? Tildeler afsender og modtager bestemte roller En genre består typisk flere forskellige stadier af kommunikative handlinger – hænger sammen med Forløb
18
Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet
19
Forløb Tekstens struktur Den måde, hvorpå websitet er disponeret
Skema-metode: Bruges til at skabe overblik over funktioner og indhold på et website Én kolonne, der beskriver de funktioner et website består af Én kolonne, der beskriver indholdet af websitets funktioner
20
Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet
21
Fremstillingsform Brugen af udtryksmidler til at formidle emne
Sprog, billeder, farver, grafik m.m. Afhænger af øvrige faktorer i kompasset
22
Digital Kommunikation :: IVK :: Syddansk Universitet
23
Grupper og websitecases
Solvognen Ben & Jerry Surin Fysiurgisk Massage Syddansk Erhvervsskole Bertoni
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.