Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrederikke Møller Redigeret for ca. et år siden
1
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang
2
Dagens program 9.00-9.20Velkommen og gennemgang af dagens program 9.20-9.40Præsentation af underviserne 9.40-9.50Gennemgang af semesterplan 9.50-10.00Eksamensgennemgang 10.15-10.30Undervisningsformalia 10.30-10.45Introduktion til læsningsteknik 10.45-11.15Øvelse: interview af sidemand 11.15-12.00Præsentation af sidemand 12.00-12.10Næste undervisningsgang
3
CLAUS BRABRAND [ brabrand@itu.dk ] [ http://www.itu.dk/people/brabrand/ ]
4
Uddannelse M.Sc., datalogi, Aarhus Uni., 1999 Université Louis Pasteur, Strasbourg, Frankrig (1995-'96) Ph.D., datalogi, Aarhus Uni., 2003 "Domain Specific Languages for Interactive Web Services" ved "The BRICS International Ph.D. School", Aarhus Associate Professor (lektor), ITU (siden september 2007)
5
Forskningsområder Programmeringssprog: Design, Analyse og Implementation Domain Specific Languages (DSL) Syntax & Transformation Arbejde: Tele Danmark Internet, Aarhus (1997) IBM T. J. Watson Research Center, New York (2001) INRIA Research Center, Bordeaux, Frankrig (2003-'04) International Student Center, Board member (2005-'06) Adjunkt, Aarhus Universitet (2004-'07)
6
Undervisning Aarhus Universitet: Concurrency Semantik Programmeringssprog Web Teknologi Makro-sprog Aalborg Universitet: Programmerings-paradigmer
7
Universitetspædagogik Kort-film: Foredrag, seminarer, kurser, publikationer, ny karakterskala,... "Teaching Teaching & Understanding Understanding"
8
MATHIAS GRÜTTNER [ mag@itu.dk ] [ www.rhetorica.dk ]
9
Om Mathias Ejer af Rhetorica og ekstern lektor Har seks medarbejdere i firmaet Cand.mag. i retorik fra KU Innovations- og projektleder fra CBS Hum-bas’er fra RUC Stud.mag. i sprogpsykologi Rådgiver vækstvirksomheder i Dansk Iværksætter Forening Har undervist på ITU i fire år
10
Om Rhetorica Rhetorica arbejder med undervisning og konsulentarbejde inden for formidling, præsentation, kommunikation og retorik. Blandt kunderne er IBM, Lundbeck, SF, Videnskabsministeriet, DM, KL, Finansministeriet og mange flere.
11
Kursets hjemmeside På http://www.itu.dk/courses/BPAK/E2009 finder I information om kursethttp://www.itu.dk/courses/BPAK/E2009 Her er også en opdateret semesterplan Fra siden vil kunne downloades tekster, opgaver og slides fra undervisningen
12
Eksamen For at deltage i eksamen, skal den skriftlige analyse være afleveret og godkendt. Eksamen tager 40 minutter inkl. votering og feedback – det vil sige cirka 25 minutter, hvor I er i ilden Eksamen falder i to dele: Først laver I en præsentation på cirka 5 minutter, som I har forberedt inden. Case til oplæg kommer senere. Herefter trækker I et teoretisk spørgsmål, som I skal svare på. I den forbindelse kan vi spørge rundt i pensum. Alle læste tekster er pensum.
13
Undervisningsformalia Kom til tiden – overhold pauserne Ingen spisning i lokalet – drikkevarer er o.k. Læs teksterne inden undervisningen Spørg – ikke al litteraturen er let, så det er o.k. ikke at forstå det hele fra starten. Vi bliver kun irriterede, hvis vi kan høre, I ikke er forberedte. Vær aktiv – deltag i diskussionerne – så får I mest ud af kurset.
14
Eksamen: Form Træk emne/spørgsmål: 40min forberedelse 1a) hjemmeforberedt præsentation 5min 1b) reflektion over "1a" 5min 2) snak+diskussion om emne/spørgsmål15min 3) gruppespørgsmål ( ~ løsning/forebyg.) 5min 4) votering og feedback 10min 0´40´25´30´10´ PræsentationRefleksionVotering & FeedbackGruppeproblemSnak og diskussion om spørgsmål
15
Læsningsteknik Inden du læser teksten, skal du orientere dig i den Sørg for at tage noter undervejs – man kan ikke huske det bagefter Hvis du har tid, så læs først hurtigt igennem, så læs grundigere Et par af teksterne mangler lidt i kanten – det er desværre originalen, der har en fejl, så vi kan ikke gøre noget ved det.
16
Ting, du skal overveje om teksterne Hvem har skrevet teksten? Hvornår er den skrevet? Hvad er formålet med teksten? Hvad vil den dig? Hvorfor er den en del af dette kursus? Hvad skal du lære af den? Hænger den sammen med andre af teksterne? Hvordan kan du forklare tekstens hovedpointer?
17
Interviewøvelse I har 15 minutter til hvert interview I skal efterfølgende præsentere sidemanden for resten af holdet. I har et minut til præsentationen, så I skal udvælge det vigtigste. Til næste undervisningsgang skal I skrive en sides præsentation af sidemanden. Interviewet kan/bør både omhandle personens baggrund og forventninger til faget/gruppearbejde osv.
18
Spørgeteknik Spørg gerne den du taler med, hvad de ønsker at opnå med kurset Folk kan generelt godt lide at tale om sig selv Hvis man spørger, får man svar Hav forberedt spørgsmål inden et interview
19
Spørg dig selv inden Hvem? Hvad? Hvor? Hvornår? Hvordan? Hvorfor?
20
Næste undervisningsgang Omhandler retorikkens grundbegreber Skal I aflevere præsentation af sidemanden – gerne elektronisk. Den kan sendes til mag@itu.dk senest mandag klokken 8 eller medbringes. Husk også billede af den interviewede!mag@itu.dk I skal alle læse Søndergaard om retorikkens grundbegreber i kompendiet, som kan købes i boghandlen på ITU. Desuden skal første gruppe forberede oplæg til mandag.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.