Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang"— Præsentationens transcript:

1 Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Anja Hønnerup Nielsen November 2011

2 Skriveproces Producere tekst Brainstorming
Uforpligtende tænkeskrivning til dig selv Idéer til opgavens indhold Redigere tekst Struktur Videnskabeligt sprog Formalia

3 Strukturere tekst Strukturerende skrivning
Pentagon: Videnskabeligt grundlag Argumentation: Rød tråd og selvstændighed Komme omkring emnet: Få det hele med Rienecker & Jørgensen: Den gode opgave (2005). Samfundslitteratur Hegelund: Akademisk argumentation (2000). Samfundslitteratur

4 Pentagon Opgavens videnskabelige grundlag Pentagon: Femkant

5 Aktivitet 7 min individuelt
Udfyld pentagonen, så meget du kan, med det emne/et af de emner du brainstormede på sidst Pentagonens første hjørne er givet da opgaven er en bundet opgave

6 Argumentation Toulmins model Enkelte argumenter: mikroniveau
En hel opgave: makroniveau

7 Argumentation Opgaven som et samlet argument vha. Toulmins model
Indledning: Påstand Analyse, diskussion og vurdering: Belæg (fx andre undersøgelser, faglige autoriteters udsagn, teorier, definitioner, statistikker, eksempler) Metode: Hjemmel, gendrivelse, rygdækning Konklusion: Påstand, styrkemarkør

8 Aktivitet 7 min individuelt
Udfyld Toulmins model, så meget du kan, med det emne du udfyldte pentagonen med Skriv evt. på et stykke papir eller i et dokument

9 Feedback Faglige tekster
På alle stadier i skriveprocessen: Brainstorm, løse udkast, næsten færdige udkast, færdig tekst Forskellige emner/fag Typer af feedback Kriteriebaseret: Fx studieordningen, underviserens krav, argumentation, pentagonen Læserbaseret: Fx hvordan læseren forstår tekstens pointer (fremstår budskabet klart), dele af teksten som læseren især kan lide, steder hvor læseren taber tråden, holdes den samme stil gennem hele teksten, støtter afsnit og metakommunikation læsningen Jensen, Jensen & Jensen: Tekstfeedback – et processpil (2011). Brætspil, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Arts, Aarhus Universitet

10 Tekstfeedbackspillet
Strukturerer og understøtter feedbackprocessen visuelt Turtagning Tidsstyring Overblik Regler → bødekort Vinder(e): Færrest bødekort Taber(e): Flest bødekort Spilleder: Tid, regler

11 Regler: Give feedback Forhold dig til teksten der hvor teksten er – sproglig feedback er fx ikke hensigtsmæssig til et meget tidligt tekstudkast Positiv feedback først Konkret Undskyld ikke med fx ”jeg ved jo ikke så meget om emnet, men” eller ”måske er det bare mig der ikke har forstået det, men” – din feedback er brugbar selvom du ikke er godt inde i emnet Deklarativ, ikke spørgsmål til diskussion

12 Regler: Modtage feedback
Lyt og notér – tal ikke Forklar, undskyld og diskutér ikke din tekst – teksten er et led i en længere proces, og ingen forventer at den er perfekt Tag først stilling til om du vil bruge feedbacken, efter spillet – hvis du er uenig i noget af feedbacken, kan du lade være med at bruge den

13 Aktivitet 3 min i studiegruppen Vælg en spilleder i gruppen der skal
Styre tiden (2 min pr. feedbackgiver, brug evt. et stopur på en mobiltelefon) Sørge for at spillets regler bliver overholdt Aftal hvad vinderen/vinderne får i præmie (fx øl til næste fredagsbar) Aftal hvad konsekvensen for taberen/taberne bliver (fx kage med til næste læsegruppemøde)

14 Forberedelse til næste gang
Sammenfat de idéer du har fået til det emne du har arbejdet med i dag, i et dokument på 1-2 sider. Send dokumentet til din studiegruppe sammen med en feedbackvejledning senest torsdag den 24/11 kl. 16. Feedbackvejledning: Hvilken type og på hvilket stadie er din faglige tekst? Hvad vil du især gerne have feedback på? Forbered feedback på de dokumenter du modtager fra din studiegruppe, herunder mindst 3 ting der fungerer godt, og 3 ting der kunne fungere bedre på en anden måde (alle spillere giver feedback på alle de andres tekster, 2 min pr. tekst). Skriv feedbacken som kommentarer på en udskrift af teksten så den der har skrevet teksten, kan få feedbacken efter I har spillet næste gang. Spillederen medbringer et (stop)ur.


Download ppt "Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google